Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lucretias

Är kostnaden rimlig

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska göra en liten service på pmitt Alfa one drev. Jag har fått ett pris på 4750:- I detta ingår byte av alla bälgarna och stödlager. Verkar det rimligt?

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inklusive oljor och material så tycker inte jag att det låter allt för blodigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset 4 750 är endast arbete för byte av bälgar och stödlager. Kostnad för bälgar och stödlager tillkommer. KJag hörde ikväll att en arbetskompis till mig fått ett prist på drygt 5500 för nästa samma jobb hoe ett företag som heter Drevman.

 

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående de 5500 för byte av bälgar, då ingår byte och injustering av växelwiren också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart byts också vattenslang och drevoljeslang...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Tycker du att 5 500 är ok för den andra jobbet om de andra slangarna ingår? Då kanske jag ändå har ett bra pris ute på Karlslunds Marina. Vad menar du med virebyte?

Jag lämnade in ett VP drev för storrenovering ute på en svindyr marina på Lidingö förra året. Det kostade 10 000:- inklusive arb. och material men då byttes en hel del. bälgar, knutkors, stödlager, impeller och mkt annat.

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelwiren är en känslig och ofta krånglande del på Alpha dreven och därför är det nog vettigt att den byts samtidigt och det är ju ingen störe merkostnad. Mercruiser är också mycket krångligare att byta bälgar m.m på än t,ex OMC och Volvo så det går inte riktigt att jämföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det ser ut så här

 

5 timmars jobb med strul att skruvar går av vid trimgivare mm.

4750: inkl moms är 3800:- utan

3800 / 5 tim = 760 kr/tim

Helt rimligt pris

 

Finns säkert proffs som gör jobbet på 2 timmar men de tar fullt pris ändå.

Bra slant att förtjäna om man själv lär sig meka

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så kan det se ut om man räknar strikt på tiden men sen kostar nog just att veta hur man gör en slant och att meken har de de ofta dyra specialverktyg som behövs. Vad gäller det nämnda bytet av växelwire som exempel så går wiren i 8 fall av 10 av där den är fastskruvad i bälghuset med borrning/gängning som följd.  Och det är dessutom en konisk specialgänga givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara erfarenhet av VP. Men bälgarna är väl betydligt dyrare till Mercruiser? Så vänder du på slantarna skall du nog kolla det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du?

Ska han välja VP bälgar eller byta drev till ett VP drev för att få billigare bälgar?

 

 

Priset som gällde var endast för arbete

::Harry:: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag la mig i diskussionen. Jag var OT eftersom det gällde matrialet i stället för arbetet, sedan har jag aldrig ägt ett Alfa-drev utan bara VP, så mina kunskaper om kostnader var grova. Men jag hajade till på priserna för Mercruiserbälgar när en kompis skulle bya härom året. (Då gjorde han jobbet själv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...