Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bodpat

Bella 26 falcon vs aquador 23 ht

Rekommendera Poster

Hej Vår familj står nu inför båtbyte.Vi har haft en bella 621dc men ska nu byta upp oss till en större båt.Vi är två vuxna samt två barn 7 samt 12 år.

Vi funderar på en aquador 23 ht men den verkar vara i minsta laget.Är det full ståhöjd i aquadoren hur många kojplatser?

Eller är en Bella 26 falcon ett bättre alternativt.

Kom igen och delge era synpunkter ni som har erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan kanske vara svårt att hitta någon som har åkt/ägt bägge dina alternativ men jag har ägt en Bella Falcon. I min Falcon satt det ett ankarspel i stickkojen och vi var aldrig ute fler än tre och sov över men med stickkoj och bäddbara dinetten räcker det nog väl till för er.

Falconen är en mycket bra båt som tar vågorna väl. Den kräver en del bränsle (kan inte jämföra med Aquadoren) med sin ganska vassa botten. En kupé-båt är ju också något annat än en HT-båt. För min del uppskattar jag möjligheten att kunna stänga om mig när det är kallt och/eller regnigt. (Och så öppnar man takluckan, dörren och sidofönstren vid fint väder.)

En sak som många märker när de varit ute på sjän med barn/ungdomar är att de har en annan sovrytm än vi vuxna Cool. Jag hade min 16-åring sovande i den bäddbara dinetten på en långresa i Falconen och han förstod inte alls att min fru och jag ville duka frukost där han sov vid 9-tiden på morgonen. Men du har ju lite yngre barn så det kanske inte är något problem än.

Det där med ståhöjd är ju lite olika. Vill minnas att jag nästan stod raklång i Falconen med mina 189cm. Kan vara att det gick bra i strumplästen men bara nästan med skor.

En nackdel med Falconen är det smala skarndäcket (fråga min fru... Oskyldig). Men det finns ordentliga räcken att hålla sig i. Inte heller här kan jag jämföra med Aq 23 HT.

Tror inte du skulle bli besviken på en Falcon!

 

PS

Jag jobbar inte i båtbranchen och har ingen vinning av att propagera för något visst märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 3 barn mellan 6 och 13, så vi behöver lite mer plats. Sommaren 2008 planerade vi att köpa en Aquador 23 HT eller liknande, men efter att ha provat en rejäl tur hela familjen, så insåg vi att 23 HT är för liten för oss. Dels den lilla toaletten, där jag som är 190 cm lång inte kan få på mig byxorna igen utan att öppna dörren. Men framför allt är det väldigt lite golvyta i mitten och blir därför trångt under kapellet när man ska bädda för hela familjen eller när man ska laga mat. Om man bäddar U-soffan bak kan man sova 5 personer, men man måste ju ha packningen någonstans också...

Fast detta är förstås för att vi främst vill använda båten under helger med övernattningar. Om ni främst kommer att åka på dagsutflykter, då tror jag att 23 HT är tillräckligt stor.

Bella 26 Falcon tittade vi lite på, men vi ville ha taxidörren fram som finns på Aquador. Nu två år senare så har jag insett att dörren fram främst används när vi lastar i och ur båten vid hemmabryggan. Fast för lillkillen som inte kan simma är det bra att det finns en trygg väg att gå i och ur båten.

Vi gick upp i pris 50% över vårt första max och det ångrar vi inte i dag. Hade vi köpt en mindre båt, så hade vi nog diskuterat att byta till större nu. Och varje båtbyte kostar extra. Mitt tips om ni har tänkt vara ute hela helger är att det är smartare att byta till två storlekar större (2 meter längre) på en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för väldans intressanta synpunkter.Det känns ganska viktigt nu att vi kan ha lite ordning i båten och slippa packa upp och stuva undan saker när vi ska äta ,sova.Det bästa är väl att inte sova under kapellet utan att ha riktiga sovplatser.Ja som det känns nu så blir det ialla fall en Aquador eller Bella..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har en Aquador 23ht som vi är jättenöjda med på alla vis. Den passar oss perfekt för helgturer. Om man bäddar under kapellet får man 5 kojplatser och man sover riktigt bra i sängen som blir där. Men visst finns det nackdelar med att sova under kapell, vi har löst det genom att specialtillverka gardiner. Båten har väldigt bra med stuvutrymmen men det blir dock lite stuva och stuva om igen när man ska bädda alla kojer. Om man som ni är 4 kan man förvara saker i stickkojen och då blir det säkert lite enklare. 
Jag kan tyvärr inte jämföra med en Bella Falcon för för oss har en kabinbåt aldrig varit ett alternativ.  Vi är båda under 180 långa och för oss är det ståhöjd under HT taket men jag kan hålla med föregående här om att det är lite väl trångt på toaletten. Men å andra sidan har jag inte sett någon annan båt i den storleken som har 5 kojer och separat toa. Visst kommer man alltid vilja gå upp i storlek, det vill även vi. Mest pga av att vi har 3 barn och att vi vill kunna vara ute flera nätter i rad. Alla båtar är alltid minst en fot för liten Glad Det brukar ju vara en ekonomisk fråga också.

Det jag ser som Aqadorens största nackdel är den snålt tilltagna färskvattentanken. Men det brukar lösa sig med att vi tar med ett par PET flaskor vatten för att vara säkra på att aldrig bli utan dricksvatten.

Lycka till med ert båtköp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag backar in till min båtplats..

Inte för att vara näsvis, vet heller inte hur det ser ut hos er.. Tänkte om det var enda gången ni använder förluckan.

Jag har själv kikat på Bella 26, har vänner som har sådan båt. Klart intressant, kanske lite smal.

Kolla på Flipper 760..

Bredare, rymligare och ligger platt när man går på sidan.. Grymt mycket båt. Enda nackdelen med Flipper 760 är väl att den blir lite stampig i krabb sjö.

Trevligt med i-landsproblem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på att backa in...

Men för oss skulle de ge tre nackdelar: (1) mer inbjudande för tjuvar som går längst bryggan, frestande att öppna blixtlåset i kapellet bak, (2) svårare att använda bogpropellern för att pricka rätt på vägen in (bara 45 cm bredare plats än båten), (3) våra Y-bommar är 10 meter långa, så yttre förtöjningen skulle bli svår att nå från förskepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med tidigare åsikter om att det kan vara bra att gå upp någon storlek från det man hade tänkt sig. Speciellt med barn blir det ofta smidigare att inte ha för litet.

Ett tips kan vara att titta på fler olika modeller och storlekar av båtar för att få upp ögonen på lösningar och betydelsen av storlek.  Om man har möjlighet att åka runt till lite marinor eller något så kan man se båtar man gillar, vilka man aldrig ens tänkt på innan. Man kanske jämför några större HT med Midcabin etc. En 26 fots midcabin har helt andra lösningar en HT.

Av Aquadoren och Falcon så är en anledning att jag skulle föredra Falcon dess sjöegenskaper (plus att det är en större båt). Trevliga båtar båda två dock.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...