Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kvasthilda

När kommer makrillen?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har lovat min son att vi skall ta båten och trailern och åka upp till Lysekil för att fiska makrill nu i vår/försommar. Problemet är att vi bara kan åka på Pingstafton eller efter midsommar. Alla andra helger är fullbokade. Det är väl för tidigt att fiska makrill i fjordarna vid pingst??? Pojken har aldrig fiskat i havet förut, och jag vill gärna att han har stor chans att få napp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hellre midsommar, om du måste bestämma redan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ni ha stor chans att få makrill så bör ni vänta tills det är badväder. Midsommar är också för tidigt, ska iaf vara en 16-18 grader i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öh. jag som trodde att Makrillen bara finns i en plåtburk simmande i tomatsås som jag köper på Coop???SkämsFlört

 

//Peter

 

 

post-5632-1394236320,6122_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Var ute och drog torskgarn igår söndag och vi fick vår första mackrill för året då.

på 48m djup rakt väster om stora pölsan på västsidan djupa rännan vid ett vrak med okänt namn.

Behn

 

post-14741-1394236324,2422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror egentligen lite på om du vill ligga still och fiska/meta, eller om du vill ränndörja... Om du har tänkt att ränndörja, så går det alldeles utmärkt att börja göra det från mitten av maj... har du tänkt att ligga still och meta så får du vänta till början, mitten av juli innan makrillen har tänkt sig att bli intresserad av den sortens mat... Är mina erfarenheter av makrillfiske, de senaste 45 åren i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite olika år från år verkar det som, kanske beroende på vattentemp eller tillgång på småsill. Förrförra året var det gott om makrill, förra året nästan inget, iaf här på SV Orust, det mesta drogs långt ut. Vi får hoppas på ett gott makrillår i år igen, den godaste är ju den lilla spirren som ska komma på försommaren normalt.

Mvh

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I norra bohuslän sägs den komma in kring mors dag

Sen finns den ju under hela sommaren och hösten så det blir dina bekvämlighetsfaktorer som styr ditt val

Delar i övrigt Keddys inlägg om var den går

 

Hej från bergsmag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg idag att fiskbilen hade makrill för 115kr/kg, pratade med en väns fru som är uppväxt på kusten och hon sa att hennes mor köpt makrill förra veckan. Någon som vet om det går att gå ut och få något? Bor en bit ifrån kusten så det är ju inte bara att åka ut och prova!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner ingen som fått makrill här (Orust) ännu på dörj eller kastspö, däremot är det otroligt mycket horngädda nu och makrillen brukar ju komma ett par veckor efter, så snart borde de väl vara här...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som varit ute och prövat? Någon måste vara först! Lite sugen på det nu.Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, inte än... Lite för kallt i vattnet än... Väntar nog två veckor till innan mitt första försök - Blir till att ränndörja då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute i båten i helgen och då var det 12 grader i vattnet. Hur varmt tror du det behöver vara?

Nya dörjestänger som väntar på att bli testade.Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått rapporter att den nu börjat gå till, både från Kungshamn och från Fiskebäckskil utanför Lysekil... Så det verkar som om det roliga fisket har så smått satt igång nu... Hoppas på det... Glad

12 grader säger du... Ja, vid de temperaturena börjar makrillen gå upp till ytvattnet (runt 5-6 meter) från deras vinterviste på betydligt djupare vatten... Sketfiske på er Alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om vi kommer få någon makrill alls. Mest troliga anledningen till att makrillen försvann förra året var att island fick för sig att skita i alla fiskekvoter och hitta på en egen kvot. Förra året stal dom  112 000 ton makrill och årets egenpåhittade kvot är 116 000 ton.

Bara en tidsfråga innan Makrillen är där torsken är. I dom sälla jaktmarkerna..



Senast ändrad av Bowman | 23 maj 2010 | 10:56



Senast ändrad av Bowman | 24 maj 2010 | 08:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Var ute i lördags i det fina väderet och fick 9st stora makrillar. Hörde att det var andra som också fick.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GÔTT!!!  De är på G nu alltså... HärligtGlad Gôtt att vi fick sjösatt igår då, så att man kan gå ut och göra ett dörjförsök här nere i Gbg (Södra skärgården) oxå... Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får verkligen hoppas att det inte är därför den uteblev förra året, kommer ihåg när makrillen försvann på 70-talet p.g.a. rovfiske, då malde man ner fisken och gjorde kycklingfoder av den. Resultatet blev noll makrill i fjordarna, ingen makrill på bordet, däremot kunde man köpa billig s.k. broiler som hade en markant bismak av tranRynkar. Det hade ju varit trevligare å äta makrillen direkt s.a.s.! Har vi inte lärt oss något se'n dess?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick makrill idag, i Tångesund, Orust, tre samtidigt, så nu är de på g.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, nej det får vi inte hoppas.

Jasså, fick du dom på vanligt dörj då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, vanligt ränndörjande, har bara en ynkans med tre krokar, men det räckte ju i detta fall. Är inte så jätteseriös fiskare, ute å kopplar av, lyssnar på O11:ans tuffande och njuter av det vackra Bohuslän mest, bonus om det blir god middag åsså. Grillade filéerna och avnjöt med lite färskpotatis bara, enklast är godastGlad!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu verkar det som om den gått in i gullmarn oxå,ska ut o prova i saltkällan på lördag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även hört att det är bra dörjfiske efter makrill i Brofjorden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns de nog lite varstans, nappar bra på vanligt spinnfiske från bryggaGlad!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fik Makrill på vest sidan av Danska Liljan denna vecka, detta var min første Makrill i Gøteborg:-)

/Danskeren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall se om vi förhoppningsvis kan komma ut en sväng i morrn och dörja lite i Askimsfjorden... Kan bli skôj... Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SV Orust, verkar finnas bra med de rackarna nu, fick napp första kastet i kväll kl 10 efter jobbet. Ska bli kul att dörja lite efter helgens jobb

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...