Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lkpg65

Daycruiser runt 6 meter, förslag.

Rekommendera Poster

Efter mycket velande så har jag förstått att det är en daycruiser man skall istället för Ht-båt som jag nu helt lagt på bakom mig. Att komma fram i fören snabbt utan att balansera som en orangutang på skarndäck eller vad heter känns som en trygghet. Det gäller i alla fall för mig. Är ju ute bara när det är fint väder och skulle det mulna får man väl dra upp kapellet? Verkar som om Dc båtar är på uppgång igen? Det är bara jag och lillkillen 8 år som kommer att nyttja den då frugan inte direkt gillar motorer. Var och tittade på en Uttern D55 med 115hk Optimax -04 och som kändes helt ok! men kanske i minsta laget. Studerar Blocket och ser bland annat Yamarin 5920, 6110, Askeladden 585, Örnvik 620 sport som har inombordare och som jag kan inte direkt mycket om förutom att en V6 med insprutning spinner fint. Känns som man skall över 6 meter för att det lila sovutrymmet skall gå att sova i för 2 pers eller?

Någon som har förslag på båt DC runt 6 meter max 250.000:- och som man faktiskt kan göra en något så när övernattning i och som har kvalité. Båten skall gå att traila med B-kort.

/Roffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ,

Kolla på Ryds 620,Flipper 630 eller som jag själv presic köpt en Bella 620.

Du kan kanske hitta en yamarin 6110 men dom brukar ligga lite högre.

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skeppåhoj

Sätt dig och verkligen fundera på vad du vill ha båten till. Ska det bara vara en bad båt eller övernattning med mat intag på sjökrogar. Kommer du vilja ta med dig vänner å bekanta?

D55 är verkligen för liten enligt min mening. Sedan kan jag tycka att man inte får så mycket båt om man köper en Ryds 620 eller liknade. Du nämner iofs att du vill kunna traila, vad har du för bil och körkort. Jag skulle satsa på ett fint ex av Nimbus 21/22 eller en Maxi 680. Det ligger en Maxi 680 ute nu som är fantastisk. Du får en bättre båt för sjön, mer utrymme, du kommer inte vilja byta efter ett år (om du är som jag) ;-)  Själv har jag köpt en Sea ray 220 ov av äldre typ. Men kika på Sea ray 225 Weekender, beroende på årsmodel så är dom helt enligt dina önskemål men kanske liiite stor.

Det är inte ovanligt att man ångrar att man köpte lite för liten båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi pratar om nyare båtar så är mitt råd. Köp ingen nordisk skit. Blir mer o mer besviken för varje gång man tittar/grejar med tex Askeladden, Uttern och Ryds. Man får INTE vad man betalar för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för inläggen. Håller med om att Nimbusarna och Maxi 680 verkligen är läckra. Med amerikanarna verkar som om man får väldigt mycket för pengarna. Skulle mycket väl kunna köpa vilken som helst av era förslag men.....jag kan inte mycket om inombordare. Dvs jag vet inte vilken motor man skall ha eller om den är välskött så jag vågar köpa. Verkar på alla på blocket som säljer har bytt knän limpor och gud vet allt det heter. Lite ironi men så känns det för mig som inte har en susning om en inombordare är skött eller inte. Förklara gärna om ni har tid med ovanstående båtar som ni föreslaget Nimbus/Maxi/Sea Ray vilka motor man skall ha och vilka man ej skall ha. Antar att de gamla båtarna dricker som ett alko eller kan man puttra under 7 knop utan att bli helt pank.

/Roffan

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi är väldigt förtjusta i vår Askeladden 605 explorer. Det vi uppskattar med båten är det fina tillträdet till badbryggan, möjligheten att bädda dubellkoj/solbädd i sittbrunnen och den fasta vattentanken med handfat och dusch. Vi tycker nog att kvaliteten på vår båt överträffar det mesta! Vi måste rekommendera en båt med riktig teak på durken, det är underbart på sommaren när man är barfota!

post-10013560-1394236317,9233_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för inlägget. Askeladden 605 verkar vara en väldigt fin båt men den är tyvärr lite över min budget. Tack för tipset om teakdurken. Det skall jag tänka på.

/Roffan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så lustigt...

Jag skulle vilja skriva köp inget amerikanskt skit.

Nordiska båter (och kanske framför allt finländska) är kvalitetsmässigt ljusår bättre än övriga. Ta bara ett sådan enkel detalj som en pollare.

På de amerikanska båtarna kan du inte lägga runt mer än 12mm tamp även om det är en båt i 8-9 meters klassen. Detta p.g.a leksaksstorleken på dessa pollare.
Kan man ens förtöja med dem i en skyddad hamn?

Sedan har vi ju problemet att de ser ut som kanoter...

Mellan 5 och 9 meters längd är alla dessa båtar 2,59 m breda för att passa amerikanska trailer lagar. Följden blir att båtarna ser oproportionella ut (kanoter)

Ska jag fortsätta?
Om det står att båten är 8 meter lång (26 fot) så är den faktiskt inte längre än 7.5 m, dvs. ca 24 fot. Anledningen är den badplattform som är popnitad fast på akterspegeln.

Nordiska båtar har betydligt bättre kvalitet och det är något man betalar för också...

Cheers
Niffe

Ps. skribenten kanske talar i eget intresse och är inte objektiv eftersom han importerar båtar från England och USA?



Senast ändrad av Niffe | 19 april 2010 | 17:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget.

Jag har inte ägt någon amerikansk båt men läst för och nackdelar. Tror att det ligger en del i de gamla båtarna men att det också är som med bilar. En del gillar Audi och säger Ingen Ford på min gård eller talar illa om Volvo. Man är väldigt lojal med det man har. Jag tänker så här. De få timmar jag lägger på sjön så vill jag att det bara skall fungera och det tror jag det gör även med nyare amerikanare.  Jag tänker inte köpa någon importerad amerikanare men skulle mycket väl kunna tänka mig en svensksåld med bra historik. Jag är ute efter en båt som fungerar med bra historik. Amerikansk eller Nordisk vi får se. Blivit lite förtjust i Maxi 680 eller Nimbus 21, 22 som någon skrev tidigare men är inte en 22 år gammal båt för högt värderad? Ju mer man läser på ju mer frågor blir det och visst är båtar från vår granne i öster vackra. En Yamarin 76 DC vore något det. Men det är det inte värt för de få timmar jag lägger på sjön. Men man kanske tänker annolunda om lottovinsten dyker upp på lördag.

/Roffan

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du skriver att båten skall gå att traila med B-kort. Då blir det en liten båt om du skall ha inombordare, max 6 m båt med v6 eller så...

Skall båten ligga på båtplats el sjösättas från trailer vid varje färd? Om den skall trailas hela sommaren så bör du ha fyrhjuls- eller i nödfall bakhjulsdriven bil om släp båt väger uppåt 1,5 ton.

Oavsett inom- eller utombordare så lär du dig hur service går till o s v genom att läsa på lite och besöka forum såsom detta. Välj en båt som du gillar i bra skick så kommer motorvalet att komma på köpet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skitbåt kanske är att ta i men för de priserna anser jag att båten skall hålla riktigt bra finish och kvalite och det gör dom inte. Tunn teak, fula durkskivor som är snabbt iskruvat med synliga skruv är bara några exempel. Anser att mycket andas snabb ihopsättning. Har själv en nästan ny Askeladden och en Yamarin. Har service/förvaring av Uttern S64 och Askeladden 635WA, kompisen hade en ny Ryds 23 förr förra säsongen så det är inget jag tagit ur luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DEt där med vad som är kvalitet verkar vara en smaksak...

Själv har jag haft nordiska och amerikanska båtar,å jag tycker helt klart att yamarin är den som har varit bäst i kvalitet!

Sen så återstår det vad Bellan står för,med jag tycker att finska båtar verkar ha bäst kvalitet,sen så ligger dom lite högre i pris åxå,så det är väl även så här att man får det man betalar för.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg. Angående trailern så har jag B-kort vilket gör att båtvalet smalnar av eller man får be en kompis? Stämmer det att köra med släp som är för tungt för bilen riskerar man att bli av med körkortet = olovlig körning. Om lasten är för tung för släpet klassas det som överlast och då får du böter. Hur stora böter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du med ett släp vars totalvikt är för hög för körkortet eller bilen räknas det som olovlig körning även om släpet är tomt. 3500 kg regeln ska förmodligen höjas till 4200 kg om jag minns rätt men det kräver förstås att bilen får dra så tungt. Det är iaf bättre att köra med mindre överlass än med fel släp även om det kostar böter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer att det blir olovlig körning och det är en helt annat grej än överlast. Vet ej exakt vad bötesbeloppet ligger på, men du kan vara rätt säker på att du kommer få ställa grejerna vid vägkanten om det är olovlig körning. 

Finns inte många ombonade dc i 6.5-7.5m klassen som väger under 1400 kg (med motor), å speciellt jänkar dc´ s är tunga som bly. En trailer som ska palla med ett 1400-1500 kg ekipage är typad till 2t vilket innebär i sin tur att det börjar bli ont om normala dragbilar som får dra ens med BE kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar baserades på ett inreggat släp och inte ett efterfordon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg.

Hmmm detta smalnar av båttyperna ännu mer. Ganska gött att kunna ta med båten till kusten St Anna och missjöarkepelagen några dagar, ett antal gånger per. Detta gör nog att båt och motor får bli max runt cirkus 1200 kg för trailern väger ju lite den med.

/Roffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant.

Nu pratar vi beggade båtar i den här tråden. Min Sea ray har Roca pollare av grövre dimetion en många nordiska i samma storleksklass. Visst inte orginal men vi pratar om beg som sagt. Många båtar av äldre årgång har man fixat och förbättrat.

Om man läser trådar här i forumet så hittar man minnst lika mycket dålig kritik om både nordiskt och amerikanskt. Uttern som är sned i skrovet. Aquador som har dåligt upplagda skrov m.m

Jag tycker man ska läsa på och känna klämma innan man fattar ett beslut. Jämför man t ex en Bayliner och en Sea ray från 88-93 så är Sea ray extremt mycket bättre byggd. Läser man trådar om Nimbus så har många problem med akterspegeln och en del är bytta pga funkt. Ryds har en del problem med att dom spricker lätt redan som ny.....ja..man skulle kunna göra en / - lista på alla båtar och den skulle bli enorm.

 

Ja just. höll på att glömma. Min båt är en amerikansk båt, 22fotare med måttet 7,20. Din teori kanske inte alltid stämmer ;-)



Senast ändrad av Pirayan | 15 juni 2010 | 09:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så knepigt att ta BE-kortet som man kan tro. Bara boka tid för teorin, hyr ett släp och öva lite, sen uppkörning...

Vad gäller dragbilar så kan man köpa en begagnad Land Rover för 30.000:- så kan du dra en 3.5 ton tung båt.

 

/Alexander

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du vill ha den trailerbar med B-körkort så är det nog lättare att titta på en med utombordare. Det finns en hel del att välja på t.ex. Ryds Dc modeller eller Yamarin och Askeladden.

Jag köpte en Bella 621 DC (det är i pricip samma som Bella 620 DC) med Optimax 115 hk och en viktig anledning var just att den är trailerbar med min bil och B-körkort. Den väger 1000 kg med motor (830 170) sen tillkommer ju förståss bensin och eventuell extrautrustning. En annan anledning var att den var rimlig i pris och att jag kan serva optimaxen själv, jag har lång till verkstad. Jag är mycket nöjd med detta ekipage även om jag skulle vilja ha några hästar till, nu finns det ju en optimax 125. Dock så räcker 115 hästaren gott och väl till, den gör 33-34 knop enligt GPS och det är jag mer än nöjd med.

Lycka till med båtköpet !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailerbarhet med B-kort är ju mycket beroende vad du tänk ha för bil som dragbil. Min Uttern D55 tex väger ju straxt under 1ton båt motor. Min bromsade Fogelstatrailer väger 360kg. Så totalt blir det ca 1300kg. Min Saab 9-3 får dra 1520kg med B-kort, så där är det inga problem. Men om jag nu ska byta till en större bil som jag vill, tex en Volvo XC70 så spricker det helt. En sån får nämligen inte dra 1300kg med B-kort, där krävs BE.

Så jag har lite svårt att tro att man lagligt kan dra en 6m DC (typ Ryds el Bella 620) med bara B-kort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit inne och kollat i den här, dock ej lyft på motorluckan (ser inget vidare ut på bilden) och den är ganska najs. Ligger i samma hall som min och behöver vad jag kan se få drevet tvättat från snäckor och nya anoder, annars är den polerad och klar.

Vet inte om det är ett skäligt pris eller om det är en bra båt, men den har porta potti och litet pentry villket underlättar en natt eller två.

http://www.blocket.se/goteborg/Crownline_230_DC_27617112.htm?ca=15&w=1

Mvh Andéas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för alla inlägg. Efter mycket velande blev det en Dc-båt, en Uttern D55. Båten 2006 uttagen 2007 med en Mercury 115 hk 4 taktare 2007. Ekipaget hade inte ens gått 15 timmar. Testat 5-6 timmar nu och. Som amatör är det inte lätt säga vad som är bra eller dåligt men känslan är. Den är mycket enkel att ta upp och med sig. Visst kan lillkillen och jag sova där fram och man sitta skapligt och äta. Motorn är för mig en dröm. Märkligt lugn och tystgående. Har inte mätt vad den drar men bränslemätaren rör sig knappt. Testat toppfart och det blir precis 40 knop. Försår nu också varför man skall ha teak överallt. Synd att det inte är teak även på stegen upp och på framdäck! Hur får man tag i teaklaminat? Det smutsar ner väldigt då man skall i och ur båten. Det är ju en ganska så liten båt så den är ju lätt att manövrera även för en novis. Men visst anar man känslan av en större Dc med V8.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet.

Jag blev också väldigt förvånad första gången jag startade min Mercury 115 4t, den hördes ju inte. Jag har tidigare bara haft 2t motorer Glad.

Om du får för dig att sätta teaklaminat även på fotstegen upp på fördäck så får du gärna lägga in en bild här så man ser hur det blev. Den tanken har nämligen slagit mig med några gånger, men har inte gjort något än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS !  till ett bra köp. Jag hade en Uttern (med Yamaha motor)  i femton år utan minsta problem och när jag bytte till Bellan så fick jag nästan igen pengarna och det tycker jag visar på bra kvalite.

När det gäller trailbarhet så kan jag faktiskt köra min Bella helt lagligt på trailer. Båt med motor väger 1000 kg, en TK trailer för 1600 kg totalvikt väger 380 kg så då har jag 220 kg över för bensin och annat. Bilen väger 1890 och får dra 1800 kg så det är helt OK

LYCKA TILL !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast du kan ju knappast dra den med B-behörighet? Så antar att du har BE-kort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det ska faktisk gå enligt vad jag kan förstå. Nu har jag inte problemet än eftersom jag än så länge nöjt mig med en valig båtupptagningsvagn men jag har undersökt saken så gott jag kan eftersom jag planerar att byta till en bromsad trailer så småningom.

Om jag t.ex. har en SAAB 9-3 kombi så har den en totalvikt på 1985 kg och en tjänstevikt på 1535 kg och den får dra 1600 kg. Om jag då tar en TK trailer 1500 som väger 360 kg så har jag 1500 kg-360 kg = 1140 kg till båten. Den väger 1000 kg precis med motor och jag har alltså 140 kg till bensin och annat.

Ekipaget totalvikt = 1985 kg  1500 kg = 3485 kg

Släpets totalvikt = 1500 kg är mindre än bilens tjänstevikt som är 1535 kg

Det finns även en hel del andra bilar som kvalar in inom reglerna. Om jag inte missförstått något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Angående teaklaminatet så är det just laminat. Ser ju inte äkta ut men duger gott åt mig. Att köpa och lägga själv på exempelvis trappstegen så gogglade jag lite. En gammal tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=49623  Det laminat som Utternbåtar använder lagerhålls i Sverige edast av Gargnäs Snickeri och Majornas Snickeri i Göteborg står det i den gamla länken. Har inte kollat men det kanske finns fortfarande. Lägga på trappstegen är nog inte så svårt. Bygglim P-400 funkar står det i en länk.

En kanske urdum fråga men. Om jag monterar en stereo med högtalare. Hur länge vågar man använda den utan att ta så mycket ström att motorn inte startar. Ett batteri har ju ganska så många amperetimmar men hur mycket kan man dra ur innan motorn inte vill starta? Antar att vissa batterier inte mår så bra av att laddas ur heller?

 

/Roffan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svartamalin, jag ställer mig lite tveksam till ifall ditt resonemang stämmer gällande tjänstevikt och dragvikt. Min Saab 9-3 sedan har en tjänstevikt på 1540kg men får bara dra 1520kg med B-kort. Sen får den ju naturligtvis dra 1600kg om bara föraren har BE-kort.

Men om man istället kollar på en Volkswagen Tiguan så har den tjänstevikt 1621kg, men får bara dra 1330kg med B-kort.

Sen undrar jag också, väger inte din Bella 620dc mer än drygt 1100kg? Min D55 väger ju straxt under 1ton med 115hk 4t motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt som du säger att det dessutom finns en maximal dragvikt för B-körkort, jag hade missat detta i mitt resonemang ser jag nu. Men jag klarar mig ändå eftersom jag då får dra 1520 kg och båt med kärra väger max 1500 kg.

Bella 621 DC väger faktiskt bara 830 kg enligt Bella Boats uppgifter, motorn, en Mercury Optimax 115 hk väger 170 kg så det blir 1000 kg med båten tom på bränsle etc.

När det gäller teak laminat så kan det bli lite halt när det är vått. Det finns även mjuka syntetmaterial t.ex. flexiteek som ger bättre fäste för fötterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...