Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
parolander

Bälgbyte Alpha One - J*kla Aluminiumring!

Rekommendera Poster

Hej

Så här går det när man snålar in på verktyg och är ute i sista sekund ; ) Blir nog ingen sjösättning imorgon.

Bytte bälgar idag på mitt Alpha gen II drev. Lite pilligt men allt gick som en dans tills den j**** spännringen (aluringen i drivaxelbälgen) skulle på plats, trodde jag skulle kunna trycka in den för hand eller med något som fanns till hands. Specialverktyget kostar ju ändå en femhundring.

Men det gick ju självklart inte, sitter här med sargade, såriga och trötta händer och känner mig uppgiven.

Kan jag har gjort fel? Bälgen kanske inte ska limmas (mellan hus-bälg) på den sida som spännringen sitter i? Kanske därför jag hade svårt att få på ringen ( att jag inte har specialverktyget).

Någon som har erfarenhet av detta?

Hur som helst blir det köp av specialverktyg på måndag... och missad sjösättning imorgon..

Tack,

Pär

 

 

 

 



Senast ändrad av parolander | 17 april 2010 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lite fel är det. Den änden av bälgen ska inte limmas. Inte för att det gör så stor skillnad men så är det. OCH, ringen är ett helsike (oftast, men inte alltid) att få dit även med ringdornet också så spar ett par svordomar till det. Det som händer är att bälgen hela tiden glider undan. Men eftersom du nu limmat bälgen så kanske du slipper det bekymret åtminstone. Frestas inte att fetta in (eller liknande) aluringen för då får du visserligen dit den lättare men så fort du tar bort verktyget så halkar den ur igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Köpte verktyget, satte mig ner efter jobbet idag och försökte. Timme efter timme gick, minst 30 försök. Det är fysiskt omöjligt att få in spännringen på plats. Börjar fundera på om det är kylan som gör det. Bälgen är hård som sjutton och lite för liten (i diameter). Hur man än gör tar verktyget tag i kanten på bälgen och så trycker man ut den ur spåret. Skulle bälgen ligga dikt ann mot huset skulle ringen kunna glida över bälgkanten och den skulle inte vara några problem att få på - då skulle det bara vara fråga om kraft.

Det här är nog den minst servicevänliga konstruktionen jag sett under hela mitt liv! Hade det varit slangklämmor som på Gen I dreven hade jag hunnit byta fem set med bälgar på samma tid. Till slut hade jag slut på svordomar och gick hem. Nu är det snart bara Fredrics och min båt kvar på gräsmattan. Ingen sjösättning denna helg heller. : (

Nytt försök imorgon,
PÄR

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det gick hur??Gråter Faktum är att konstruktionen är bra jämfört med gen I där man måste montera bälgen på bälghuset först och sen i främre änden = mycket trångt och bökigt. Som jag skrev tidigare så löser inte verktyget problemet helt men det är en bit på väg.. Bravo har samma konstruktion men där är både bälg och kanten som håller bälgen på plats kraftigare, (lite OT men nån Bravoägare kanske blir glad av att läsa detta) Såå, själv har jag gjort en enkel expander som trycker ut bälgen mot spåret och håller den på plats när jag lägger aluringen med verktyg mot den.. Och sen ett snabbt tryck så sitter ringen där.. Expandern var tvunget att göras delbar för annars får man inte ur den ur bälgen sen... Så visst, det är ett problem men inte omöjligt med rätt grejer, Tyvärr framgår inte detta i nån verkstadsbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara instämma. Fick också tillverka en expander. Lite klurig konstruktion men med den på plats så kunde bälgen inte glida ur spåret.

/Matts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jo, jag håller med, var bara lite uppgiven. Konstruktionen är bra när ringen sitter på plats, som vanligt handlar det om att ha rätt prylar. Misstaget man gör är att inte köpa dem, tar ju emot när det är något som ska göras var 5:e år.

Hade en Mercruisermeck på besök idag som bytt åtskilliga bälgar i sitt liv, han kom med gott mod men även han gick bet. Han har aldrig varit med om något liknande. Både han och jag börjar undra om det är fel på bälgen!? Inser att specialverktyget inte hjälper att få på ringen rätt, bälgen måste expanderas som ni säger. Med specialverktyget blir det om än ännu svårare eftersom man inte ser vad som händer när man trycker på ringen.

Innan jag bytte bälgarna tänkte jag... Man ska inte röra ngt som är tätt och fungerar. Min båtgranne har ett Volvo drev från 80-talet, bälgen aldrig bytt - såg faktiskt fin ut! Undrar ibland om man är lite väl ambitiös.

Ja ja, det är inte ens maj, ingen brådska i sjön - skam den som ger sig. Man lär sig något nytt och det har faktiskt varit vackert väder alla tre dagar jag kämpat på. Kunde varit värre. : )


PÄR

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter den på plats. Vi svarvade till en delrinkona som vi satte på specialverktyget, den hjälpte till att trycka isär bälgkanten. Tog max 15 sekunder att installera ringen, kändes nästan snopet hur lätt det gick.

Ner i sjön!

/Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt lilla verktyg Den får du lägga ut på bild tack . Har samma drev

mvh Torgny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ha haft tur lyckades få ditt alu ringen på en gång men avgas slangen tog typ 24timmar hade inget verktyg till det fick göra ett egetTunganMen att byta bälg stödlager växelwire är nog värst a jag gjort på båten nu är det bara impellern kvar hoppas det går smidigare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Drev.se verktyg verkar de flesta få dit alu-spänn-ringen men inte jag. Till slut fick jag hjälp av en båtmekaniker som kom i gott mod. Han gick svärandes efter två deformerade spännringar... försökte med och utan specialverktyg. Han hade inte varit med om ngt liknande.

I extrema fall verkar det som om bälgen är något, lite, lite för liten för spännringen - kanske det beror på aktuell temperatur, olika gjut-gods-tjocklek eller what ever. Vet bara att vissa inte haft några som helst problem och andra ett helvete. Som jag förstått har både företag och privatpersoner tillverkat specialverktyg (utöver det specialverktyg som drev.se säljer) för att lösa problemet.

Problemet är egentligen att expandera kanten på bälgen för att spännringen ska glida på istället för att skjuta ut bälgen ur sitt spår.

Hojta till om ni behöver tips, vet hur ?)/¤)(/& frustrerande det kan vara.

Mvh,
Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pär

Jag har precis samma bekymmer som du hade .Det vill sig inte .Har du någon bild på delrin konan som du har tillverkat  . Eller någon ann....elllllellelelelelelel      

Eller någon annan som har  några bra tips o knep.

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst . Lite envishet och tjuskallighet så har man fått dom på plats SNART SKA DEN NER I SJÖN TUR ATT DET BLEV SEN SEMESTERI ÅR .

 

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...