Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Silverkallan

Checklista besiktning/tillträde? (lätt begagnad Aquador)

Rekommendera Poster

Så sitter man med plånboken framme och ska slå till på en lätt begagnad Aquador. Inför köpet försöker jag bocka av allting som skall ske, och när väl båtplats, försäkring, transport, besiktningsman och objekt finns på plats är det dags att fördjupa sig lite. Om någon ordningsam människa har haft det goda omdömet att göra en checklista inför besiktning och/eller tillträde vid båtköp vore jag mycket tacksam för att bli upplyst! Tänk stor o fin Aquador! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Larmtjänst så att båten inte är stulen. Skrov och motornummer behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort! Inget napp... Däremot, inför besiktning funderar jag på om fuktmätning av skrov på en båt som är ett par år gammal är nödvändigt/lämpligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Du skriver att du ordnat med besiktningsman - bra. Fuktmätning/kontroll skall denna professionella per´ son ombesörja för din räkning. Enl min mening viktigt även i nya båtar och besiktningsmannen bör veta var han skall leta/mäta. En stunds merarbete/debitering för en besiktningman är ju bara ett avrundningsfel i förhållande till vad du är beredd att betala för Aquadoren. Läste i Vi Båtagäre för ca ett år sedan om en besktning av just en Aquador (minns ej vilken modell) där besiktningsmannen borrade ett litet hål i innerlinen (med ägarens tillstånd förstås:-)) och vattnet stod som en liten fontän rätt ut från hålet. Det hade alltså samlats vatten mellan inner- och ytterlinen....

När jag köpte min senaste båt (Bella Falcon 03) upptäckte besiktningsmannen fukt i takluckan tack vare fuktmätare, vilket härrörde till dåligt tätad montering av öppninghandatget på ena sidan. Gick bra att montera ur och få torrt under vintern och sedan täta ordentligt vi återmonterningen, men det hade jag nog aldrig upptäckt på egen hand innan det börjat droppa.....Gick också att pruta lite tack vare denna upptäckt.

En sak som inte besiktningsmannen normalt sett hjälper dig med är att till köpevtalet upprätta en komplett utrustningslista - båtprylar kostar ju en del...

Lycka tillCool

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input! Undrar i detta sammanhang om du vet vad betydelsen är normal standard vad gäller antal lager med primer (Gelshield 200) på botten för en båt av detta slag. Föjer det någon standard?

Utrustningslista, ja... Önskar man visste vad facit är. Hur skall man annars veta vad som saknas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och mina lyckönskningar till ett bra båtköp!

När jag köpte begagnad båt i höstas lade jag ner mycket tid på att verifiera att säljaren verkligen var ägare till båten. Det som jag tyckte var viktigast var att försöka kontrollera att båten inte var belånad. Risken är ju att man betalar fullt pris till en säljare, sedan kommer banken och kräver att lånet skall betalas!

/Wall-E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte (vad jag kan se) om du köper av firma eller privat. Det spelar stor roll, eftersom konsumentköplagen ger 3 månader att påpeka fel som säljaren inte upplyst om. För min del var det en varmvattenberedare som började läcka efter att säljaren bytt ut värmepatronen (som besiktningsmannen påpekade inte fungerade), men det kan ju vara större fel.

Köper du privat, så antar jag att besiktningsmannen talar om att du både behöver en rejäl provkörning (minst en timme med hård belastning av motorn) och även att se botten och drev när båten står på land. En möjlighet är att betala handpenning, men villkora resten av pengarna med att inga fel upptäcks när båten provkörs eller botten kollas.

Insidan av motor och drev ingår i praktiken inte alls i en normal besiktning, bara det som går att se på utsidan. Jag köpte på hösten och bad varvet (inom 3 månader) att när de ändå gjorde motorservice att även kolla propelleraxeln i drevet, för det har jag läst är en stor risk, för om den är skev (efter en liten grundstötning) så kan hela drevet skära om några år.

När jag köpte märkte jag att många säljare helt saknar eller har dålig ordning på papper som visar att service är gjord på motorn. De påstår t ex att båten är varvsskött, men de fakturor som finns visar bara skrovtvätt och vaxning, ingen motorservice och oljebyte. Visst kan folk ha bytt olja själva (som ska göras varje år), men då borde de åtminstone ha kvar kvitto som visar att de har köpt t ex 24 liter olja (som behövs för en Volvopenta D6) varje år.

Viktigt är att ta båten i besittning direkt när du betalar (flytta den till din båtplats), annars kan den ryka om båtfirman går i konkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apporopå köpa en beganad Aquador, besiktningsman och fuktmätnng har jag själv varit med om en riktig rysare där jag än idag tackar min gud för att jag anlitade en bra besiktningsman och att denne fuktmätte skrovet. Om Du tittar i Eje Wåhlstedts bok Att köpa motorbåt så finns det en bild där ett litet hål borrats i skrovet innifrån och det pissar ut en stråle vatten. Det var en Aquador. Den Aquador som jag besiktigade, och definitivt inte köpte efter besiktningen, var en annan Aquador. Jag vill inte få hela Sveriges Aquadorägare på mig nu men såvitt jag har förstått (från flera besiktningsmän och efter eget sunt förnuft) så är en nackdel med Aquador (och i och för sig många andra båtar också) att hela inredningen (plastmoduler) är fastlimmad i skrovet överallt (det är skitsnyggt i och för sig) vilket dock gör att det är helt omöjligt att besiktiga båten och veta hur det ser ut under all denna skitsnygga inredning. Vad finns i mellanrummen, i kölsvinet osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Eje Wåhlstedt också beskriver är att mellan skrovet och inredningsmoduler ska det finnas lim. Vatten kan det bara finnas där om limningen delvis misslyckats och det är inget stort mellanrum, några millimeter verkar rimligt. Så där kan finnas några liter vatten kanske... Vad spelar det för roll, egentligen?

Utanför skrovet finns hela havet. I kölsvinet skvalpar det runt lite kondensvatten.  I den glasfiberarmerade plasten finns lite vatten som trängt in. Och i något mellanrum finns ytterligare lite vatten.

Men sedan tar man upp båten på hösten och skrovet torkar. Vattnet dunstar. Vad är egentligen problemet?

Nej, det du verkligen ska se upp med är misskötta motorer och drev. De kan bli väldigt dyra att reparera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först av allt. Aquador är en skitsnygg båt. Jag var själv på väg att köpa en. Det är dock ingen hemlighet att många hävdar att priset på Aquador inte står i porportion till kvalitet men jag personligen har inget underlag/erfarenhet för att bedöma det. Det vatten som finns utanför båten (sjön) ser jag inga problem med. Där ser man ju om det är tätt utifrån och det rinner ju liksom av när man torrsätter... Min ryggmärg säger mig bara att jag gärna skulle vilja kunna se hur det ser ut bakom och under alla stiliga platsmoduler som båtarna är fullproppade av och att jag inte skulle vilja ha ens några få liter vatten stående i olika mellanrum inne i båten. Det kan väl knappast vara en fördel i något avseende och definitivt inte vid en vinterförvaring som inte sker i varmhall. Det är i och för sig möjligt att det går att få ut allt vatten och kondens med en avfuktare, men jag vet inte om båtägare som förvarar sin båt i icke varmhall verkligen gör så. Jag vet att många båtar byggs på detta sätt så det är inget unikt för just Aquador. Jag vet också att denna typ av konstruktion inte bara ogillas av mig utan även av många besiktningsmän. Jag tycker alltså att det är en klar minuspost men det finns å andra sidan säkert massor av plusposter för Aquador också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju inte en tråd om plastpest, osmos, epoxybehandling, vinterförvaring... Men det finns en vanlig missuppfattning att glasfiberplastskrov är helt vattentäta. Det är de inte, vilket är ett starkt argument för att ta upp båten ganska tidigt på hösten, avfuktare, mm --- för annars kommer frost att ge skador. Det gäller ALLA båtar med plastskrov. Jag hade en elektrisk avfuktare i min båt under perioden oktober-december.

Ett sätt att bevisa att glasfiberplast tar upp vatten är att väga båtar före och efter säsongen --- allt annat lika, så är skillnaden det vatten som skrovet sugit åt sig via osmos.

Vatten i skrovet är främst ett problem om det inuti innehåller trä. Många USA-båtar har t ex en köl av balsaträ och det är vanligt att plywoodskivor plastas in för att sänka materialkostnaden. Och trä plus vatten ger på sikt röta.

Så vitt jag vet finns det inte trä i skrovet på Aquador.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag sagt det jag avsåg. Jag såg nu att du hade en Aquador Jonas. Det är givetvis jättebra att du avfuktar din båt i tre månader varje höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet med utrustningslistan är att du vet exakt vilka tillbehör och inredningsdetaljer som säljaren ska lämna kvar i just denna båt. Bra att skriva dit som bilaga till kontraktet.

Om det bara står i befintligt skick så kan det bli en onödig tvist om tillbehör som kompass, konverter, gasoltub, ankare, GPS, VHF, ekolod och annat som säljaren kanske kommer på att han ska passa på att skruva loss och ta med till nästa båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...