Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Orustarn

Roder Albin 23

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Albin 23 med kärvande styrning pga trögt roder (styrwiren lossad så problemet är lokaliserat till rodret). Är det nån på forumet som har några beprövade knep? Nån veckas behandling med 5-56 gör väl ingen skada men kanske får det till något mer för ett varaktigt friktionsfritt roder?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul med en Albin23-ägare till. På ditt namn kan jag nästan utyda att vi även bor någorlunda nära varandra. Själv är jag Stenungsundsbo.

Jag har tyvärr inget självklart tips till dig men är själv nyfiken på vad du kommer fram till. Jag märker av att jag börjar själv få lite bekymmer med styrningen i form av glapp och lite hackighet i ratten.

Det enda jag kan tänka mig som lätt kan påverka vårt roder är om staget från kölen till rodret får någon skada. Jag ser på mitt stag att någon har försökt lyfta båten genom att lägga aktre slingan runt staget. Det kan ju resultera i en mindre katastrof..

Mvh

Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg lykkelige Albin 23 ejer har også haft problemer med roret !!!

Mit problem var RUER(små muslinger) som havde sat sig oven på roret tæt på rorstangen,

der er ikke meget plads mellem roret og bunden af båden, så det er svært at male ordentligt

med bundmaling, så det skal gøres med en klud... !!! Og meget grundigt ,og flere gange..

Bagefter smurte jeg godt med en god grafit-olie ved rorstang, og møtrik i bunden af roret

og smurte vandfast fedt uden på,, for at holde på olien...Det løste mit problem

Venlig hilsen Per5

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...