Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lorddelete

lite nybörjar frågor

Rekommendera Poster

Tjena jag har precis köpt min första båt, har lite allmänna frågor om renoveringen av den.

 

1. när jag köper färg är det nån skillnad mellan dom ? eller är det bara sticka till biltema och köpa 1 eller ska man ha nåt specielt till vissa delar av båten ? som längst ner på båten där det är blått, och där det är vitt på undersidan. och på över sidan där fönster och sånt är att det ska vara gjord för båtar fattar jag med men förutom de nåt specielt man ska tänka på ?.

2. halkskydds liknande grejen som finns runt hela båten är det nånting man kan ta bort och sätta dit nåt nytt ? och om man kan hur gör man ?.

3. på dom 2 upphöjningarna som finns på båten så ligger det nån hård matta, vet inte varför men är det också nånting man kan byta, eller sätta dit nån nya matta ?.

4. jag fick inget ankare med till båten, är det värt att gå och köpa en eller kommer man stå stilla alla fall ute i vattnet ?, och om man ska köpa vad ska dom väga och sånna grejer ? båten väger runt 1.7ton.

5. när man ska ta bort färgen på båten är det nåt specielt slippapper man ska använda eller funkar de vanliga som man använder till trä grejer ?

6. på bilden kan du se den vita ballong liknande grejen på sidan av båten vad är det man har dom till för ?.

7. Hela inredningen är gjord av mahony är det bara slipa bort med sand papper och sen köpa vilken lack som helst och köra eller ska det vara nån specielt sand papper och lack ?.

8. alla dom här sjömärkerna som finns ute på vattnet, finns det nån stans en sida som man kan läsa vad dom betyder ?.

9. Man kommer ju behöva gps när man är ute på vattnet, nån som har några speciella sjö kartor till gps dom kan rekomendera ? eller om man kan ladda ner nån stans ?

Det är alla frågor jag har för tillfället kommer säkert komma med 10 nya snart :D, tack på för hand för hjälpen.

post-10013875-1394236308,7563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tipps bara i all vänlighet.

 

Om du har många frågor som i tråden. Skapa ett antal trådar och ställ en fråga i varje. Om man ställer 9 frågor i en tråd är risken stor att du inte får svar på nån och det hela bara blir rörigt.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja

2. ?

3. ?

4. Ja, du bör ha minst ett ankare. Det kan också vara bra att ha en anklarlina att fästa ankaret i. ;-) 

5. Ja. Speciellt när det gäller bottenfärgen bör du helst använda våtslippapper. Bottenfärger är sällan bra för hälsan vid inandning.

6. Är en fendert. Skyddar båten från skador när man ligger nära andra båtar eller vid kaj.

7. Inredningen är oftast gjord i faner. Använd ett finkornit slippapper. Vilket lack du ska ha hjälper färghandlaren dig med.

8. Ja. Innan du har lärt dig vad de betyder, råder jag dig i all vänlighet att stanna kvar vid bryggan. Det kommer garanterat att bespara dig mycket elände.

9. Ja, en GPS kan nog vara bra att ha. Först bör du kanske investera i vanliga papperssjökort över de vatten du avser att göra omgivningen osäker för. :-)

 

Mvh Labbibia 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. när jag köper färg är det nån skillnad mellan dom?

Det går bra med vilken färg som. Det finns speciella s k vattenfärger på Stor&Liten som är speciellt avsedda för båtar just i vatten.

2. halkskydds liknande grejen som finns runt hela båten är det nånting man kan ta bort och sätta dit nåt nytt ? och om man kan hur gör man ?.

Det är en båt-kofångare. Till för att man ska kunna knuffa sig in till bryggan i Sandhamn om man tar lite sats.

3. på dom 2 upphöjningarna som finns på båten så ligger det nån hård matta, vet inte varför men är det också nånting man kan byta, eller sätta dit nån nya matta ?.

Vet inte heller varför; riv bort skrotet! Bäst att sitta på är den rena plasten!

4. jag fick inget ankare med till båten, är det värt att gå och köpa en eller kommer man stå stilla alla fall ute i vattnet ?, och om man ska köpa vad ska dom väga och sånna grejer ? båten väger runt 1.7ton.

Ankare är dyra grejor. Ska man vara helt säker på att ligga still så är ett betongblock i samma vikt som båten att föredra. Notera att vikten i vattnet är mycket lägre för betong, så den bör på land väga cirka dubbelt mot båten.

5. när man ska ta bort färgen på båten är det nåt specielt slippapper man ska använda eller funkar de vanliga som man använder till trä grejer ?

Slippapper?  F-n, det har du rätt i!!  Tack för tipset! Har hittills använt min pennkniv och naglarna...

6. på bilden kan du se den vita ballong liknande grejen på sidan av båten vad är det man har dom till för ?.

Du ser att den har ett snabbfäste för att kunna kopplas loss snabbt? Den hänger där nära till hands för att kasta på folk som försöker ta ens båtplats, i t ex Sandhamn!

7. Hela inredningen är gjord av mahony är det bara slipa bort med sand papper och sen köpa vilken lack som helst och köra eller ska det vara nån specielt sand papper och lack ?.

Träinredning är bara till besvär; lacken flagnar och myrorna bygger bo. Riv bort skiten så blir det mindre underhåll i vår!

8. alla dom här sjömärkerna som finns ute på vattnet, finns det nån stans en sida som man kan läsa vad dom betyder ?.

Sjömärken? Hur menar du nu? Finns det märken på vattnet? Har jag aldrig sett nåra, det går ju inte att skriva i vatten? (Även om en del dagstidsningsjournalister tycker att det är det dom gör.)

9. Man kommer ju behöva gps när man är ute på vattnet, nån som har några speciella sjö kartor till gps dom kan rekomendera ? eller om man kan ladda ner nån stans ?

Jag har fortfarande min telefonkatalog från 1985, en bra årgång som rekommenderas! GPS visar bara fel! Strunta i den!

Det är alla frågor jag har för tillfället kommer säkert komma med 10 nya snart :D, tack på för hand för hjälpen.

Det är bara att fråga på!! :-)

post-15159-1394236308,9673_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Förarbeviset kan vara något att skaffa för dig.
En liten kort kurs som svarar på dina frågor kring navigering och regler på sjön.
http://www.nfb.a.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Grattis till båtköpet! Du har en härlig tid framför dig. Du har fått bra svar på det mesta men jag vill ändå slå ett slag för punkt 9 i din lista. Jag har själv kört med gps:er och datorer men förra året la jag ner det. Nu är det ett riktigt båtsportkort som gäller. De är behändiga och det är lätt att följa vart man är. Dessutom fungerar de även när strömmen ger upp i båten. Finns många som säljer båtsportkort billigt på nätet. Ett tips är att söka på båtsportkort på google och jämföra priserna mellan de olika webbutikerna.

Mvh

Morgan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I can´ t help it, but it smells like Mr Troll is in here, trying to make fun of us...Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att du har fått ganska bra svar redan och tror att du kommer att bli en galant sjöfarare, men håller inte med om pappersjökorten som du har fått tips om, skriv ut egna från Eniro istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har läst det alla har skrivit var mest den andra killen labbibia som svarade :D.

 

angånder fråga 4: hur mkt ska ankaret väga ? såg ett på Billiga nisse idag för 200kr vägde kanske 6-7kg räcker de eller ? förstog inte när killen som svarade att det ska vara dubbelt som båten ?.

jag har ju tanken att måla båten om 1-2 dagar, måste skrovet vara 100% rent eller spelar det inte så stor roll ? dom jevlarna har inte satt på vatten där jag har båten så tvättat båten med vatten från sjön.

angånder fråga 8: finns det ingen sida man bara kan skriva ut alla märken så har man dom i båten ?.

angånder fråga 9: tänker köpa den här nya sony ericsson Xperia 10, dom borde vell räcka som gps ? har även sjö kort i båten som kom med när jag köpte den.

10. Ny fråga, funderar på att köpa ett ekolod, kan man köpa den billigaste som finns för runt 800-900kr och dom funkar lika bra som dom dyra förutom grafiken och är det drygt att sätta in dom i båten ?.

 

tack för alla svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar troll lång väg, hoppas jag.. Skulle inte villa komma nära en person som vet så lite, med en så stor båt, varken i hamn eller ute på vattnet..

Kanske båtkörkort inte är helt fel ändå??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med nuvarande polis/kustbevakningsbåtstäthet spelar det nog inte så stor roll. Risken att åka fast måste vara minst sagt minimal.

post-22515-1394236309,2303_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trolltider på MG! Glad

Fast ett ganska kul troll faktiskt... Gissar på att det är ett av våra välkända namn som står bakom profilen...

post-10013114-1394236309,4778_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt - men jag skrattar så jag gråter nu - och det behövde jag...tack Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...