Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rikardz

Olja eller lacka?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Överbyggnaden på min Numbus 26:a (från 70-talet) börjar se för risig ut. Jag har slipat bort gamla lack-rester men vet nu inte riktigt hur jag ska gå vidare.

 

Ska man olja först och sedan lacka? Vad bör jag använda för olja / lack?

 

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar varför inges svarat dig Rikard?

Mitt råd till dig är att skrapa av all lack mahognyn är säkert blekt, kanske tillochmed grå på sina ställen, slipa med sandpapper betsa och olja sedan till träet inte suger mer olja, speciellt hörn och skarvar där kommer påfrestningen att vara störst på lacken, fukten kommer in i träet och lyfter lacken.

Linolja spädd med terpentin sedan vanlig trditionell enkomp. lack, den är lättare att skrapa nästa gång.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har samma problem på min solvigg21. jag körde för 2 år sen med owatrol D1 och D2 olja som skulle vara så bra. nu har den börjat lossna redan... måste gjort något fel... tog en evighet att applicera iaf.

kalle hur många gånger c:a ska man olja in med din metod och hur många gånger lacka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut du skall följa pentax råd, men ta dig tid att lägga på många lager minst 8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lack utsatt för väder och vind skall mattslipas och få ett till två nya lager lack varje år, annars håller den inte. Inne i en ruff skall det däremot hålla betydligt längre än så. Under kapell brukar det också hålla några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra westfjord att du håller koll på mig! För mig är det ju självklart med 7/8 lager lack tänkte inte ens på att jag skulle ge den mycket viktiga infon.

Med mindre lager lack kan man lika gärna låta det vara som det är. Man får börja från början igen om ett år eller två.

Beträffande oljan, så måste träet mättas med olja, altså olja tills det inte suger någonting.

Vad gäller ovatrol så har jag ingen erfarenhet av produkterna, men rent allmänt så är olja som ytbehandling emot min erfarenhet.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Owatrolen är som ett mellanting mellan lack och olja, en härdande olja. Ger ett mjukare och segare skikt än lack. Fungerar oftast utmärkt, men som sagt - det håller inte om man inte mattar och lätter på lack varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rikard

Det spelar ingen roll,om du lägger 20 lager med fernissa.

Fernissan är en färsk vara och måste mattas lätt varje år,för att den nya fernissa skall sitta kvar.När du har fernissat ett antal lager,ha som regel att lägga lika mycket fernissa som du tar bort.Jag använder sen många år d1 och d2 utan problem.

mvh Zach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte det spelar ingen roll om du lägger 20 lager ? För vad?

Resten är jag enig med dig om.

Owatrol har jag ingen erfarenhet av, så den får någon annan stryka på.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippsen. Låter som om jag bör börja med att olja tills träet inte vill ha mer, därefter lacka. Bävar inför lackningen som kladdar ner och droppar på fönster och däck!

 

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tejpa lite täckpapp eller plast innan du lackar så slipper du droppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå, brukar du måla taket i vardagsrummet utan att täcka möbler och golv också?Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När träet är mättat med olja så har man ju överflöd med olja på. Vad gör man med det? Torkar man bara av det? Fäster lacken då, eller ska man ha lite terpentin på trasan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du oljat med?
Har du oljat med linolja ska överflödet bort, sedan skall oljan härda. Sex veckor sägs det. Jag vrukar fuska och torka bort överflödet, sedan dra på ett lagen kinesisk träolja som härdar fortare. Då brukar det gå att lacka efter en vecka. Det är inte fel att torka av med T-röd, aceton, terpentin eller thinner innan man lackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd kallpressad linolja( har bättre inträngningsförmåga än kokt ) till alla strykningar utom den sista

då tar du kokt linolja den härdar fortare.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj hjälp. Hade ingen aning om att man skulle vänta på härdning. Jag har oljat badbryggan med kokt linolja och den ska ner i vattnet på torsdag.

Kan jag börja om och göra på något annat sätt? Kan inte lacka sedan jag sjösatt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kinesisk Tungträoja är den träolja med minst molekyler= bästa inträngningsförmåga.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att det är livsfarligt halt med en lackad badbrygga så måste du ju lacka en sisådär åtta lager för att det ska hålla, så det är rätt kört att hinna ändå. Låt badbryggan vara oljad, tvätta av och stryk på ett lager under säsongen om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...