Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johangranrot

Problem med bränsletillförsel från fast tank

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har problem med att få fram bränsle från min fasta, rostfria tank som är placerad i mitten av durken under en lucka i golvet. Tanken är helt försluten och från denna går ett kopparrör under durken utmed skrovsidorna och bak till akterspegeln där den ansluter via en gummislang till bränslefilter och motor.

Om jag ansluter en trycktank direkt till motorn fungerar det som det ska. Bränslefiltret är bytt, så det borde inte vara problemet. Jag har också bytt gummislangen från kopparröret till bränslefiltret. Om man manuellt pumpar fram bränsle från den fasta tanken, när motorn börjar hosta, så går den ett tag igen. Alltså borde det vara a) skit i kopparröret eller B) Dålig ventilation till trycktanken.

 

Nu vet jag inte hur mycket ventilationen gör i den rostfria, fasta tanken - eftersom den som sagt är helt försluten, men jag har i varje fall bytt ut de tidigare trasiga avluftningsslangarna som leder från utrymmet som tanken är placerad i, under durken och vidare ut genom skrovet. Så mest troligt är väl att kopparröret är igensatt någonstans.

 

Det stora problemet är att det är näst intill omöjligt att byta. Båten är en DC och röret ligger alltså mellan skrovets yttervägg och sittbrunnens, inre vägg. Endast ett litet barn kommer in i detta utrymme - och man måste åla sig in längst bak via ruffen. En idé kanske kan vara att slänga ut den rostfria tanken och slänga in en ny plasttank och dra en gummislang rakt bak mot motorn.

 

Någon som har någon idé/erfarenhet? Min båt är en Ryds 570 Dc 1989.

 

Mvh Johan Granrot

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så att filtret suger in luft.

Annars är det ju bara att testa att blåsa ur koppar röret med tryckluft. Då kommer ev skit att åka ner i tanken.

Det kan också sitta ett filter runt stigar röret i tanken, kanske är detta igen satt.

Kontrollera att det verkligen att avluftnings hålet och rören är öppna.

Låter helt galet att byta tank för denna skull.

Några tips att testa med !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, bevakningen på frågan funkar tydligen inte, så jag har missat ditt svar. Men tack för dina tips. Jag har också varit inne på att suga ut/blåsa ut röret. Tilluften vet jag är OK - jag bytte båda rören för två säsonger sedan och jag har kontrollerat dem igen. Annars är det en logisk felkälla - motorn beter sig precis som om det vore problem med tilluften - men den reagerar positivt då man manuellt pumpar fram bensinen med bälgen.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...