Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SmilingSailor

Vad är acceptabelt fel i digitalasjökort?

Rekommendera Poster

Jag har jämfört digitala sjökort i Lysekilsområdet för att veta vilket som är att lita på. Det är stora skillnder. Jag har provat Navionics Platinum 12 , BlueChart och C-map. På C-map och Bluechart är det ca 10 meter fel. På Navionics var det 40 meter fel. Det jag gjort är att mäta en punkt på GPS (Navman och Lowrance, de var i stort samstämiga 2-7m) och se var den punkten hamnar på de olika korten.

Vad är accetablet? Vad går gränsen för användbart, säkert sjökort?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva GPS-systemet är inte så pass exakt så att du kan mäta på det sättet. Du kan inte bara kolla var punkten hamnar på sjökortet utan att verifiera att positionen är densamma vid alla tre mättillfällena. Ett bättre test är att lägga ut samma waypoint i alla tre korten och kolla var den hamnar någonstan och om det skiljer.

Som du har mätt nu så kan felaktigheten lika gärna ligga i själva positioneringen som i korten.

Varken 40 meter eller 10 är ett acceptabelt fel i korten.

Just av ovan nämnda anledning så är plottern aldrig helt att lita på, och bör aldrig användas som enda navigationsmetod, när man är i trånga och okändafarvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skilljer 10, 40 eller 100 meter i ett digitalt sjökortn spelar ingen större roll. Om du ritar en blyertsstreck i ett papperssjökort hur många meter brett är det?

Betydligt alvarligare är det om man missat att ta med ett grund eller liknande.

 

Man har klagat ibland på att båten går uppe på land, när man går genom tex Sotekanalen. Sånt tjafs är bara dumheter. När jag går i Sotekanalen håller jag styrbordslandet kärt. Sen får båtsymbolen på plottern hamna var den vill.

 

Det digitala sjökortet i kombination med GPS-possition är ju ett fantastiskt hjälpmedel. Om jag seglar från Kungshamn till Arendal i Norge ca 70 distansminuter och missar Yttre Torungen med 100 meter så är det hel ok. Så liten felmarginal har jag aldrig lyckats med, med död räkning.

 

tommy

gammal stofil

 

 



Senast ändrad av toaen | 11 april 2010 | 02:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl så att de flesta digitala sjökorten baseras på gamla mätningar så det är inte konstigt om det inte stämmer. Inte för att man ska ta det som en sanning men jag pratade med en säljare i en båtbutik som säljer plottrar från 8 olika tillverkare som sa följande. Om man ställer in skalan så att den visar 200 m på en Garmin som har ett BlueChart kort över ett område där Hydrographica gjort sina specialmätningar skiljer det max 1 m mellan kortet och verkligheten. Han var själv seglare och hade konstaterat det själv på sin fritid. Bl. a. hade han med plotterns hjälp gått in i Gillöga skärgård söderifrån med segelbåten men då med motor. Kika på detta sjökort och slå sedan om till Hybridläge och zooma in så ser ni att det går att åka in söderifrån i sprickorna som finns. De bredaste är drygt 11 meter.

http://kartor.eniro.se/m/pVY1i

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plottrade ovan nämnda kurs på mitt Bluechart med överzoomning 30m och exporterade sedan kursen till Google Earth och då stämmer kursen exakt. Rännan är 3 m djup nästan ända in. Obeservera att det måste finnas specialsjökort över det område man är intresserad av samt att det visas först om man zoomar in till 200 m skala eller bättre. Annars visas Sjöfartsverkets sjökort som kan bygga på mätningar från början av förra seklet.

Jag har inte varit till Gillöga men inser att det bör vara nästan vindstilla för att man ska våga sig på att gå in den vägen. Sen ska man tillbaka också förstås. Flört

post-10011607-1394236306,7511_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan skilja i position mellan olika GPSer fast de körs i samma program.

På bilden skiljer det 20 m antennerna sitter 1 m ifrån varandra Vilken är rätt? Omöjligt att säga.

http://lasselundell.se/page2.html



Senast ändrad av Lasse-L | 11 april 2010 | 11:30

post-571-1394236306,8069_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är acceptabelt beror ju på hur man vill använda sjökorten, och hur stor nogrannhet man vill ha. Idag är dem stora felkällorna:

- Din GPS mottagare. Hur bra den är. Samt om den kan jobba med något felkorrigerande system som t.ex. DGPS. Då kan det ge dig en noggranhet ner på 2 meter. Då pratar vi bara positionering, vid stillaliggande. Alltså exklusive detta med uppdateringshastighet och eftersläpning.

- Nästa stora felkälla är de sjökort som ligger i. I princip alla elektroniska sjökort kommer från inscannande papperssjökort från sjöfartsverket, med den noggrannheten det medför. Finns stora områden i skärgården som är sjömätta på 1960- talet eller t.o.m. mycket äldre än så. Det finns medelfel upp till /- 80 meter. Och enstaka gånger mer... Exemplet Gillöga är bra. Oftast ingår Hydrografica korten (sjömätt bättre och senare) i det digitala korten man köper till sin navigator, då blir det genast mycket bättre för dessa områden.  

Som kuriosa kan nämnas att kort 611 i Stockholm skärgård, är det kort som innehåller flest fel, rättas mest... Nya grund, fel positioner etc.

Själv är jag supernöjd om allt stämmer bättre än 50-100m. Trots allt innebar ju navigatorn ett stort lyft för navigeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt var nog enklare när vi använde enslinjer och pejlade, man behövde inte veta om grynnan var 7,3 meter bort, det var bara att hålla sig på linjen.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde var att gå med fören kloss an en ö söder om Lysekil. Då visade Navionics (i in Lowrance HDS5) att positionen va ca 45 meter nordväst från ön. Jag gjorde samma sak med C-map och Navman. Då var jag brevis ön. Båda GPS var i stort samstämmiga. Sjökortet likaså.

Efter att varit runt i Lysekilsområdet visar det sig att Navionics hela tiden ligge 40-50 meter fel. Det verkat som om deras sjökort över Lysekil har blivit förskjutet sydöst 40-50 meter. Söder om Orust stämmer det igen.

Risken är att man går på grund med ett sådant fel eller är det acceptabelt.

 

post-10013961-1394236307,4733_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som gör mig nyfiken är om det är plottern eller sjökortet som ger felet. Det hade varit väldigt intressant om du hade lånat en annan plotter som tar Navionics och provat med ditt kort i den.

Finns det några här som har generella erfarenheter kring detta? Att ni kunnat konstatera om fel ligger i plottern eller i kortet?

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de olika sjölkorten samma sjökortsdatum. Det finns ju en massa olika.

Nu kör jag visserligen med Seaclear och digitalt sjökort i en laptop. Sjökortsdatumet är för tillfället inställt på VGS 84. I Seaclear fanns det 126 olika att välja på. Det finns ett par till att välja på för Svenska farvatten del tex RT-90.

De olika sjökortsdatumen skilljer sig just på det sättet att possitionen är lite förskuten i nord/sydlig och öst/västlig led.

De var kanske inte enklare förr, när man måste lita på sin egen kunskap och omdömme och därför måste ha större marginaler. I dag är många allt för fixerade vid att instrumentet alltid visar exakt rätt.

Skulle själv inte enbart vilja gå tillbaka till den gamla typen av navigation, med pappersjökort, passare, transportör och kompass,  som första val, även om jag alltid har utrustning för gammaldags navigation ombord. Det har hänt vid tre tillfällen sen 2004, att jag fått ta dem till heders för att elektroniken av en eller annan orsak slutat fungera.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 12 april 2010 | 07:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rätt sjökortdatum. Även andra plottrat med det sjökort har samma fel. Det kan vara så enkelt att kort 9331 har hamnat snett vid digitaliseringen eftersom utanför 9331 så stämmer det. GPSen verkar stämma med andra GPSer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är tvungna att acceptera fel upp emot extrem fallet 100 meter.

Sjökorten förblir flaskhalsen i systemet. Många ställen som är sjömätta för länge sedan.

Sen kan det vara som du säger, här stämde det bra, men det var mera tur. Eller som du sa, i några exempel har man slarvat med digitaliseringen.

Jag förespråkar minst en kabellängds säkerhetsavstånd (185m).....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte acceptera fel i sjökorten utan tillverkaren ska göras uppmärksam. Har ett helt kort hamnat 40 meter fel så är det ett ganska stort fel. Däremot ska man vara medveten om att felen förekommer och navigera därefter med tillbörlig säkerhetsmarginal, precis som man gjort i alla tider.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma kort som jag har över min  hemma hamn. Spinget i Kungshamn. Vi får väl träffas nån dag och jämföra med mitt BSB-kort.

 

Dessvärre tar det nog ett bra tag innan jag komer ut på havet. Först skall jag göra färdig inredningen i förpiken, installera toatank, ta upp och göra ren botten och bottenmåla, vaxa och polera samt montera den del bottengenomföringar, sjösätta, göra en del riggarbete. Usch -blir det nån segling i år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kombinationen sjömätningar sjökort GPS är inte bättre än såhär. Bra tråd förresten, minskar övertron på tekniska system!

Om jag inte har andra referenser att gå på (i smalt sund, nära ett skär eller fyr med bra djup intill, eller kända enslinjer)  så är det god marginal till farliga saker som gäller.

Har satt ringen runt egen position på 1/10 nm, 185 m. Har jag inga andra referenser att gå på utan bara GPS så ska allt farligt ligga utanför ringen.

Har t ex märkt att sjökortens grundflak inte är speciellt exakta, verkar vara ritade på fri hand mera som en kör inte nära här-varning som man bör hålla sig en sjömil ifrån. Kollar man i efterhand på flygbilderna på Eniro så blir man ibland lite rädd vad man kört över.

Det är ju allmänt bra att vara lite listig och välja att köra lättnavigerade vägar där det finns fyrar, öar och skär med bra djup intill som man kan ty sig till. Bra om navigatorn får för sig att lägga av mitt i också.



Senast ändrad av Anders_St | 12 april 2010 | 16:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det säkraste att använda när man navigerar är ett par välkalibrerade ögonglober och sunt förnuft. Naturligtvis utnyttjar man alla till buds stående medel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt hur mycket det skiljer mellan visad BlueChart i första länken och min BlueChart G2 Vision. Exporterade även till Google



Senast ändrad av 666D3 | 12 april 2010 | 21:32

post-10011607-1394236307,9897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika sjökorts tillförlitlighet vill jag visa här. 2 bilder från samma waypoint. Den första i förstoring 0,2 nm och då syns Sjöfartsverkets sjökort på hela bilden. Nästa bild är i förstoring 200 m och då visas Hydrographicas kort till vänster eftersom de hade mätt där och en förstorad bild av Sjöfartsverket till höger.

post-10011607-1394236308,6965_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en Lowrance HDS5m och när jag låg brevid svärfar vid en ö låg jag 10m upp på land och han vid kanten. Jag har även upplevt i smala farleder att jag enligt plottern gått utanför prickarna. Jag kör då Navionics kort för i år (2010) och svärfar Bluchart från 2008. Det som får mig att fundera är när man tar fram värdet av nogranheten av positionen. När vi ligger på samma ställe har jag en noggranhet på 8-10m och han ligger på 1,5-2m. Är det så stor skillnad på val av märke när det gäller noggranhet????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Lowrance HDS-5 med navionicskort, när jag kört runt Smögen så händer det på flera ställen att plottern visar färdvägen uppe på land, bl.a i nya hamnen och norra buskär.

Finns det någon inställning på plottern som bör justeras?

(Hade tidigare en Garmin 172 som funkade perfekt runt omkring Smögen)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Jag har också bytt till en 526 med G2 kortet. Visar konstant mellan 20 och 40 m fel på kortet. Min gamla 172c med kortet från 2006 över samma område (sthlm skärgård) visade alltid korrekt intill metern i trånga sund etc. Hoppade aldrig heller som nuvarande plotter, skulle behållt 172an... Vad har Garmin missat här?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men som det framgått är det ofta sjökortet som är fel inte GPS enheten.

Använder själv 521s med en 5 skärm och BlueChart g2 Vision .

Noterar att farledsmärken stämmer nästan exakt sånär på några meter.

När jag är ute och fiskar och försöker hitta djupbranter vid grynnor och liknande kan dock skilja 10-20 metar på grunda vatten och många finns inte ens utmärkta.

Iphone navionics kan diffa ända upp till 50 meter fel till nästan exakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni skall jämföra mellan olika GPSer så jämför positionen (kordinaterna) i GPS respektive positionen i sjökortet så är det ju enkelt att se om det är GPS eller sjökort som visar fel. Troligtvis är det sjökortet.

Jag navigerar alltid m h a min plotter men jag stirrar inte på pilen. Kolla sjökortet på bilden, se dig omkring och få referens till verkligheten och navigera efter det. Låt pilen i GPSen vara lite mer som en fingervisning så kommer det att gå aldeles utmärkt att navigera efter den.



Senast ändrad av Gaidin | 06 augusti 2010 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får hålla med Gaidin. Efter att ha kört en del i sommar med Garmin 526 så har jag insett att det inte går att köra slaviskt efter den. Jag kör precis som Gaidin efter kortet på skärmen. Exempelvis jag ser (på havet) att det kommer en mindre ö 100m om styrbord, kollar på skärmen och ser att det ligger en grynna uppskattningsvis 50m väst om ön. Då får man ju se på ön (den i verkligheten) och hålla ut 75-100m så man verkligen vet att man går fritt. Man går ju inte ned på zoomen på plottern och stirrar på den och kollar så den plottrar fritt vatten, då står man snart på en grynna.

Ofta när jag åkt i trånga, utmärkta leder så plottrar den båten på fel sida om farledsmarkeringen, skulle man navigerat slaviskt efter plottern då så...Förvånad

Jag har dubbelkollat lat/long med andra GPS'er och det stämmer alltid korrekt, på metern när. Det är sjökortet som inte tycks stämma. MEN, och här kommer en rätt märklig detalj. Innan jag köpte 526'an så körde jag med en handhållen Garmin Etrex. Jag la in alla grynnor som waypoints på Atlantic Blue Chart som är Garmins PC-program. Jag klickade alltså med musen på alla grynnor på dator-sjökortet i mitt område där jag rörde mig med båten. Sedan tankade jag över alla dessa waypoints-grynnor i min lilla plotter så jag fick fram dessa på skärmen. Den lilla plottern hade alltså inget sjökort i sig men den plottrade en bild med waypointsen istället för öar och sånt. Och här kommer det märkliga, grynnorna stämde exakt på metern när jag gick ned på max zoomning. Jag hade en plasteka vid det tillfället och jag stannade båten flera gånger precis ovanför undervattensgrynnor och kollade med GPS'en och det stämde perfekt. Lite märkligt att det stämde så exakt med Garmins PC-sjökorts positioner men med det betydligt nyare G2-vision plottrat på en plotter så visar det 20-30m fel. 526'an vill i princip alltid placera min båt 20-30m upp på land när vi har lagt till vid en ö. Och JA, jag har kollat alla inställningar, kartreferenssystem, laddat in senaste programvaran från Garmins hemsida osv. men den visar likt förbannat fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...