Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amanda31

Klä om dynor - själv?

Rekommendera Poster

Fick ett bud på att klä om dynorna på 11.000 SEK. Ska det behöva kosta så mycket när det i huvudsak handlar om att klä om befintliga dynor (2 förpik, en 1 stickkoj, 2 salong och 2 ryggstöd)? Ok, låter dyrt för mig så jag funderar på att göra det jobbet själv. Någon som har erfarenheter och tips? Tyger? Sömnadstips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

materialet kostar väl 3-4 k? är det inräknat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall göra det själv så köp åtminstone riktigt tyg som är klarar den fukt som kommer i båtar. Bomull är därmed uteslutet.

Om material ingår i 11000 så känns det inte helt oskäligt. Det är trots allt många timmars jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja materialet är inräknat. Låg på drygt 200 sek/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fem meter per dyna med spill, c:a 25 meter.
(dynan har ju två sidor...)
Ryggstöd, säg tre meter till?
28 x 200 = 5 600.
Lite tråd, lite annat smått och gott, säg 400 kr..?

För att få ut en lön på runt 20-22 kkr i månaden räknat med 40-timmarsveckor måste man räkna med att debitera c:a 400 kr/tim inkl MOMS för att täcka upp för en enkel lokal, symaskin, icke producerande arbetstid (prata med kunder, fakturera, måtta...) mm.
Återstående 5 000 kr / 400 = 12,5 timme att sy dynorna på.
Dyrt, nej inte om det är med kvitto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynorna är inte vändbara så tyget på baksida och undersida är betydligt billigare. Borde kanske kunna rymmas inom ROT-avdraget - jag bor i ju i båten emellanåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett exempel, Helge!
Även om det ligger tjugo timmar på dynor och ryggstöd är väl det rimligt - det är under fyra timmar per dyna. Det kostar att anlita folk vitt...

Om du ska få rätt till ROT-avdrag får du nog börja med att försöka taxera om båten som småhus, ägarlägenhet eller bostadsrätt - kan bli jobbigt att övertyga skatteverket om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sydde själv. Jag behövde nya dynor till förpik och akterruff på vår Rospiggen 28. Jag fick offert från en firma som ville ha 35.000 för jobb och material. Jag har inte jättestor erfarenhet av att sy, men är väl normalt händig. Dynor köpte jag och mallade efter de gamla. Jag skar ut dem med lång vass kniv. Sen köpte jag ett rejält, helsyntetiskt tyg för c:a 100kr lpm på Ohlssons Tyger mitt i Uppsala.  Det gick åt drygt 15 löpmeter. Att sy tog inte så vansinnigt lång tid. Jag gjorde jobbet på två helkvällar och en halvkväll några dagar senare. Jag är nöjd. Madrassdynorna kostade c:a 2.000kr på Jysk Bäddlager, och tyget gick på c:a 1.600kronor.

Lycka till!

Jag tog en del bilder medan jag höll på. Kolla gärna på min blogg.

http://blogg.eu-seethru.se/#home

post-28880-1394236305,8129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag tror jag prövar att göra jobbet själv. Bor också i Uppala så jag vet vilka affärer du handlat på. Var det alltså billigare på Jysk än på skumgummiaffären som ligger på Dragarbrunnsgatan? Kommer du ihåg vad det var för tyg du använde? Du har använt samma färg jag själv är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynorna var billigare på Jysk - tack vare REA. Jag har varit hos killarna vid Vretgränd och jämfört, men det var bättre för mig att nappa på reklambladserbjudande från JYSK. Jag köpte 12 mm dynor. Kanske vill du ha tjockare? Tyget som jag använde var 100% polyester, och det finns i flera kulörer på Ohlssons. Innanför dörren 5 meter rakt fram på höger sida. Det har ganska nyligen kommit in, för jag fick dem precis till sportlovet. Just denna blåa tar slut hela tiden, så jag fick beställa hem den. Det tog en vecka ungefär. De har prisintervall beroende på hur många löpmeter man handlar. Jag hamnade i den bästa prisklassen - dvs över 10 meter och då var det väldigt gynnsamt pris.

Mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru klädde om våra dynor förra året själv. Vi köpte tunna, flamsäkra fleecefiltar från IKEA för totalt 200kr som vi klippte upp och mallade efter det gamla tyget. Resultatet blev kanonbra. Om man vill använda ett lyxigare tyg än det som Kamprad har att erbjuda blir det ju lite dyrare men själva arbetet är ändå gjort på en kväll eller två om man är normalhändig.

 

När vi talar om båtdynor kan någon gärna föklara för mig vad det är för speciellt med båt-dyne-tyg, jag frågar i all välmening eftersom jag inte vet själv. Det fleece-tyg som vi köpte är flamsäkert och suger inte i sig fukt som bomull gör. Vad mer är det man har gjort med det syntettyg som är specielgjort för båtdynor?

Om någon svarar anti-mögel behandling är jag glad att vi snålade ur och handlade på IKEA, jag vill inte ligga och dra i mig en massa giftiga kemikalier varje gång jag sover i båten. Då öppnar jag hellre dragkedjan på dynorna och tvättar dem en eller två gånger per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gjorde exakt samma till utflykts bilen handlade zebrafiltar med dubbeltyg med med mocka imitation på avigsidan blev perfekt att klä dynorna och med mockan som blindtyg på undersidan.  bra tips vid mönsterklippning för många dynor kör med kraftig papp som mallar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

gå gärna in på www.sailrite.com och få tips och ideér ang tillverkning av dynor. Där finns flera filmer, utan kostnad,  som visar hur man går till väga för att sy dynor m.m.

mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja (tjugo utropstecken) Flört

Det är ju inte frågan om något tjockt fleecetyg utan i klass med vanligt grovt tyg. Vad är det stora problemet? Fleece suger inte fukt (om det inte är tjockt så jämför inte med en fleecetröja), det är flamsäkert, det är relativt smutsavstötande och det är lättvättat när man väl lyckas smutsa ner det.

Fleece är ju 100% polyester, vad består vanligt båtdynetyg av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fixa nya dynor i en 9 meters båt kostar ca. 20000- 22000 kr inklusiv tyg och skum.

Tyget är då i prisklassen 800 kr per meter, materialet är Trevira ett starkt tyg som håller i många år, varför ska det vara så svårt att begripa att pris och kvalitet hänger ihop även i detta fallet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad säger man, man får vad man betalar för, men å andra sidan får man en båt som inte brinner så bra...den exploderar iställetFörvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för material i Trevira, som jag antar är produktnamnet på tyget.

Att ett tyg för 800:-/m förmodligen är av bättre kvalitét än ett tyg för 200:-/m är det väl ingen som ifrågasätter. Lika lite som att en Ferrari är av bättre kvalitét än en Fiat. Jag pendlar 15mil/dag till jobbet. Inte i en Ferrari utan i en gammal BMW för 15.000. Varför??

För att BMW'n tar mig bekvämt till och från jobbet för kanske en tiondel av vad det skulle kosta att åka Ferrari. Den är med andra ord bra nog för ändamålet.

Varför ska det alltid när det gäller båt vara en status i att köpa något så dyrt som möjligt och nästan se ner på någon som vill välja en billigare lösning. Allt beror väl på till vad det ska användas, hur frekvent samt om det utsätter någon för fara om det går sönder.

För 20000-22000 får du en soffgrupp i bra kvalitét, med klädda dynor och ryggstöd, stomme, ben...(förmodligen även hemkörning). Den kommer sannolikt att hålla för daglig användning i många år. Om den användes ungefär lika många timmar/år som an båtdyna gör, skulle den förmodligen hålla en halv livstid.

Det bästa behöver inte vara bäst för alla bara dyrast. Bra nog räcker. För en världsomseglare är kanske endast det bästa bra nog. För oss som håller oss inom några dagstripper från hemmahamnen och endast använder båten några (allt för korta) sommarmånader duger oftast något billigare.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nya dynor till förpiken i vintras.

Gjorde först mallar av papper i båten för att få rätt form. Slaktade sedan två 10 cm-madrasser som jag redan hade och skar till rätt form.

Behöll det ursprungliga madrasstyget till ett inre foder. Hade redan ett lämpligt tyg att klä med. Fram- och baksida var ganska enkla att klippa till, bara att lägga dynan på tyget. Lite svårare med kantremsan som ju inte ska vara rak utan svängd vid dynans sneda del.

Inte så svårt kanske, men det tog lång tid. Det blev lite sprättande då och då eftersom jag hade lite svårt att tänka tredimensionellt och sydde åt fel håll.

Har ännu inte provat slutresultatet i båten. Den första dynan provade jag efter tillskärning av skumplasten. Ska bli spännande att se slutresultatet när jag sjösatt och kört båten till hemmahamnen.



Senast ändrad av Bjorns_snipa | 24 april 2010 | 17:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är mycket tjabb om pris och kvalitet i denna tråden. Vi vet ju alla härinne att det är svindyrt att hålla en (runt 7-10 meters) lite äldre båt i bra skick. Det viktigaste är väl då att hitta en kompromiss mellan kvalite och betalningsförmåga.

Eftersom de flesta av oss har begränsade resurser så borde det vara förkastligt att betala mer än vad som behövs för en åtgärd eftersom detta enbart betyder att en annan åtgärd blir lidande. Att det skulle vara status i att betala mer eller använda en högre kvalitet än nödvändigt är alltså enbart fåfängt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...