Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
K4LLE

Kan man köra på förra säsongens bensin?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en Ryds hajen med en 60 hk mercury 05. Kan inte så mkt om båtar o motorer. Har en fråga: Kan man köra på förra säsongens bensin som finns i tankarna eller ska man tanka på med ny?

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som regel går det bra att köra på förra säsongens bensin, men motorn kan vara lite svårstartad på den på grund av att en del av bensinen har dunstat bort. Jag skulle därför blanda i minst hälften ny bensin.

J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i vinter slangat i min båtbensin i bilen och gjort av med den på det sättet, kan vara ett tips. Då kan man ju passa på och tvätta ur den oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke bara. Många rekommenderar att man ska ha så mycket bensin som möjligt i tanken för att det är resterande utrymme i tanken som är boven i dramat.

Om man vänder på det hela och ser till att ha så lite som möjligt i tanken över vintern så kommer man ju i och för sig få mer luft i tanken som kan kondensera. Det man måste göra om man nästan har tom tank på våren är ju att fylla upp den. Man blandar alltså ut eventuell fukt rejält med ny fin bensin. Man slipper ju framförallt släpa tunga bensindunkar både vid upptagning och iläggning.

Som sagt det var bara en tanke som slog mig. Kommentera gärna.

 

//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker alltid köra slut på min bensin men vissa år blir det inte så.. dåligt väder eller något annat som kommer ivägen innan upptagning.

Annars håller jag med Hajen1 om att blanda 50/50 med ny bensin är en bra variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full tank på hösten kan vara tom på våren pga att nån annan behövde den.

Håller med om att vattnet i tanken sugs upp av bensinens alkoholtillsats.

Annars är det tankar som läcker och pyser ut de lättflyktiga gaserna som gör motorn svårstartad. För att inte tala om förgasaren med flottörhus. Bensinen där går inte att starta motorn efter en månad ibland. Töm förgasaren och släpp på ny bensin eller kör startgas tills den sugit i sig ny soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har aldrig tömt tanken ,och har aldrig fått problem

PS bor i jämtland



Senast ändrad av snottra | 09 april 2010 | 23:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte berättar för någon eller säger något till motorn så går det med största sannolikhet mycket bra.

Givetvis viktigt att service inkl bränslefiler är åtgärdat.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 10 april 2010 | 07:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är likadant varje premiär,motorn är servad och vinterkonserverad och slängt i en dunke ny bensin,men ändå står man där med nyckeln i tändningslåset....Hittills har den startad utan problem och det värmer i hjärtat när man tänker på säsongen som ligger framför en.

Mackan....Glad

post-10000865-1394236306,1456_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har inombordsmotor och tank på 165 liter. Varje höst ser jag till att bara ha ca 10 - 15 liter kvar. På våren häller jag i en jeepdunk med färsk bensin en flaska K - sprit. Så har jag gjort i 20 år och aldrig haft problem. Har t.o.m haft bensin kvar i förgasaren på hösten men den har förmodligen dunstat till våren. M.V.H  Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket skämt.

Bensin innehåller idag en del etanol vilket är samma som det finns i K-sprit.

Ungefär lika verksamt som att hänga en påse med örter runt halsen och nynna några besvärjelser.

humlimhum jävla skatteverket hummelihum, jävla sjöpolis hummelhum, jävla motorbåtsägare.

zaaappp, -kör ju själv motorbåt, oops.

Så länge man inte håller på med tävlingskörning komer de flesta säkert inget märka av bensin från föregående år.

Däremot av skit och vatten från dålig bensin från sjömackar.

BRA, se till att ha bensin i tanken före du försöker starta motorn.

 oops glömde lite källa

http://www.nwt.se/mera/motor/article642500.ece

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 10 april 2010 | 23:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör använda sk stabiliseringsmedel i bensinen på hösten, då håller den över vintern. Ha full tank över vintern. Kom ihåg att hälla i det före sista åkturen så bränslsystemet får det i sig också!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att hålla på och slabba med bensindunkar med färsk bensin hit och dit kan ni byta ut fjolårsluften i fendrarna.

Minst lika betydelsefullt men betydligt miljövänligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du inte råkat ut för svårstartad motor ännu. Korvarna klarar sig med gammal luft men alla motorer klarar sig inte med skämd bensin där lättflyktiga gaserna gett sig iväg genom otät dunk, tank eller flottörhus. Förgasare av modernare slag kan vara helt tät och klarar sig över en vinter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen fara att köra på höstens bensin nu i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej! Jag startade motorcykeln igår på 3 år gammal bensin och med halvtom tank utan att jag gjort några som helst konserveringsåtgärder eller dränerat förgasarna. Den gick t om bättre än förra året då jag körde 3 km !! Cykeln som är en gammal Ducati har stått ute i kallgaraget hela vintern och den är helelr inte lättstartad vid normal drift så gammal bensin är nog överdrivet. Jag har heller aldrig haft problem med vare sig båtar, gräsklippare, snöslungor bilar eller motorcyklar tidigare. T ex min Stiga åkgräsklippare som verkligen är gammal och sliten startade direkt igår. Däremot har jag ett stort antal C-Tek laddare så att varje batteri har sin egen laddare över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarmotorer är ju inte lika känsliga som moderna insprutade, så jag är inte förvånad att din Hoj startade... Kan bara inte förstå att folk tycker det är dyrt och /eller besvärligt att hälla lite stabilisator i bensinen och ha full tank över vintern? Och K-sprit skulle jag då aldrig hälla i tanken, inte heller etanol, det är ju det värsta man kan göra? Vem har hittat på det? Och vad bra skulle det göra? Det gör ju att bensinen suger vatten åt sig och rostar bränslesystem etc etc..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens bensin har inte alls samma hållbarhet som tidigare. Men det går nog bra att starta på förra säsongens bensin. Jag föredrar dock att försöka köra slut på den på hösten, sen på våren, rensa tanken.

Många små motorer eller förgasare kläggar ihop av gammal bensin. Ett problem som serviceställen av t.ex. motorsågar etc. råkar ut för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal Honda 250 gick inte att starta efter att ha stått still en månad på hösten. Efter tips av verkstad dränerade förgasarna och den startade.

Jag var alltså beredd att köra den till verkstad som hopplöst fall men det var bara skämd bensin.

Därför är det bra att veta att startar inte motorn så prova med fräsch bensin eller startgas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör för allt i världen inte med gammal bensin. Den molekylära processen gör att elementarpartiklarna bildar små kristaller som antingen sätter igen bränslesystemet eller också hamnar i cylindrarna och gör att motorn skär. Man måste också tillsätta både stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel för att överhuvudtaget kunna köra med dagens bensin. En tillsats av antimikrobiell natur rekommenderas också. Forskning har visat att besinen kan innehålla svininfluensavirus såväl som HIV-virus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Eee jaha?!

Snarare tvärtom, jag konserverar båtmotorns bensin och provade att hälla lite i snöslungan inför sommaren (Honda) den gick sen dåligt ganska länge så det slutar jag med. Den har startat perfekt på bara bensin tidigare

Sen ditt uppfattning om K-sprit i tanken är ju så befängt felaktig att... tja ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källa... Du glömde källa... det måste till i alla inlägg så fort det gäller något så allvarligt som forskningsresultat FlörtCoolTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns motorer som trots alla förståsigpåare behöver K-sprit, men det är vid fuktigt väder runt -5 till 5 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan även svänga förbi min båt å fylla på med oönskad bensin. Om ni inte vågar gå ombort så ställ bara dunken bredvid så fixar jag det själv.

Tror ni alla sjömackar har snustort i tankarna till hösten? Nä såklart de slänger ju all överbliven bensin, hur skulle det annars gå - gammal bensin usch å fy.

 

Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sommarbil med insprutning och en utombordare med insprutning. Bilen ställer jag in i kallgaraget och båten under en presenning utanför. Har alltid full tank i båda på hösten och förstår inte varför man skall göra massa mer konservering av båtmotorn än med bilmotorn. Ändå gör jag det med att spruta in konserveringolja i båtmotorn men inte bilmotorn. Hittils, peppar pepar, har det varit så att båda gått igång direkt på våren efter att stått oanvända i 5-6 månader. Känner ingen skillnad när jag fyller ny bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...