Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Elias_Bouvin

Knottrig, Ryds 18 DC -08

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en liten fundering. Jag köpte under förra året en helt ny RYDS 18 DC.

Nu håller jag börja förbereda för säsongen, dock så när jag tittar under skrovet (under vattenlinjen) så är det symetriskt knottrigt på båda sidor av kölen, detta sträcker sig fram ca 1 meter från aktern och frammåt.

Undrar vad detta kan vara och är det något jag bör göra åt? Dock så är det inget på sidorna av skrovet som ligger under vattenlinjen.

 

Någon som kan tänkas veta vad det är?

Vänliga hälsningar

Elias Bouvin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en nål och stick hål på en upphöjning kommer det vätska ur och luktar starkt (eter) är det nog böldpest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då... det låter inget vidare efter en säsong i vattnet...

Är det något jag kan gå vidare med Återförsäljaren eller ligger ansvaret på mig?

 

// Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde kontakta återförsäljaren asap, för mig låter det som något fel i tillverkningsprocessen, oavsett om det är plastpest eller något annat fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten bottenmålad och epoxy behandlad?

Om inte så kan det vara böldpest, helt klart bör du kontakta din Ryds handlare för reklamation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft några Rydsbåtar varav jag sett samma sak på en av dem efter 2-3 säsonger...Jag kontaktade Ryds och berättade. Min båt var ej bottenmålad. Det svar jag fick var att alla nya båtar drabbas av detta om man inte bottenmålar direkt pga den nya miljövänliga dåliga gelcoaten båtarna nu har. Jag är mycket tveksam till detta. Min uppfattning var att det luktade fränt då man stack sönder bubblorna och att det rörde sig om plastpest trots att båten var relativt ny. Man var inte intresserad nämnvärt utan tyckte jag skulle kontakta ÅF för att kolla om ev nedslipning och målning av båten. Jag blev besviken och bytte bort båten mot en annan. Ingen hade dessutom upplyst mig om att nya båtar skulle vara tvungna bottenmålas om de ligger i hela säsonger. Jag kan inte tänka mig att detta kan vara sant, jag har haft många båtar och aldrig före denna händelse haft någon bottenmålad.

Jag tror du har plastpest tyvärr,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tittade närmare på utslagen på båden... och det var inte symetriskt som jag trodde utan bubblor lite här och var... tryckte hål på två-tre stycken, och det kom ingen vätska, och det luktade inte... men det ser inte bra ut och tyvärr så har jag inte epoxibehandlat båten! Jag ska kontakta ÅF idag och se vad dom har att säga.

Varför epoxibehandlar inte tillverkaren skrovet när båten är inne eller skriver detta i Manualen?

Vad kan man kräva av ÅF gällande sådanhära frågor?

 

Vänliga hälsningar

Elias Bouvin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit i kontakt med ÅF gällande utslagen...

De säger att det är normala utslag i Gelcoaten som blir efter man plockar upp båten ur vattnet och sedan när det fryser på så vill vattnet ta vägen någonstans (då gelcoaten inte är 100% tät), och av den andledningen blir det detta fenomen. Låter detta rimligt, eller vad säger ni? Och bör jag gå vidare med detta på något sätt? Eller ska jag hugga tag och slipa och göra en ny beläggning?

 

Vänliga hälsningar

Elias Bouvin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var den dåligaste bortförklaring jag hört. Detta är ett reklamationsfel som skall åtgärdas och du skall inte acceptera något annat. Det är med största sannolikhet början till böldpest och ej heller ovanligt på Ryds som använder gelcoat av låg kvalité och tunnt.

Har hållt på med båtar i 35 år och är verksam på en marina sedan 16 år tillbaks så jag vet vad jag talar om. Hade du köpt den här så hade vi tagit emot det direkt innan det blir värre som det kommer att bli. Låter nästan som du talat med en handlare i Laxåtrakten när man hör denna lögn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall väl tillägga att vi sålde Ryds under 10 år och vet om problemen och en anledning till att dom åkte ut var reklamationshögen som kom in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi känner en som precis håller på att bråka om exakt samma problem.

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att det finns ett sådanthär forum där man kan få vettiga kommentarer och synpunkter!

Sea_Ray_203... vad ska man säga? Du slog huvudet på spiken gällande ÅF!

Jag mailade direkt till Ryds och dom meddelade att jag skulle kontkta ÅF där Ryds skulle stå för kostnaden för slipning och epoxymålning.

Malott... är det också en Ryds från samma trakt?

 

Vänliga hälsningar

Elias Bouvin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan...

Tänkte rapportera hur det har gått med mitt tidigare problem då inte ÅF i Laxå kände för att ta ansvar för båten de hade sålt...

Jag åkte till Västerås Marinservice och frågade om de kunde hjälpa till med mitt problem, och utan problem så ställde de upp. Åkte och lämnade båten vid deras brygga och dom plockade upp den och såg till att den blev skickad till Ryds för åtgärd av botten. De åtgärdade andra småproblem. De hittade även en skada som jag inte hade sätt som de ansåg att ÅF i Laxå borde haft vetskap om. 

Kontentan är att jag är oerhört nöjd med supporten från Västerås Marinservice samt Ryds som tog på sig detta utan att blinka... Men däremot så är jag inte alls imponerad av firman där jag köpte båten... Hade jag vart OEM så skulle jag inte förmedla mina båtar hos en firma som inte tar sitt ansvar efter försäljning.

Elias Bouvin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit tveksam till det företaget ända sedan jag o grabben var där under lågsäsong o kikade på båt, säljaren var inte överdrivet intresserad av att göra sitt jobb om man säger så.

Nu är dom definitivt på min svarta lista

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...