Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Maran

Motorfäste - fel position?

Rekommendera Poster

Jag har haft ett knackande från motorn som gjorde att jag misstänkte motorkuddarna (Maxi Fenix, VP MD5). Den ena främre såg lite trött ut och byttes ett år och nästa år byttes även den andra främre.

Nu är knackandet lägre, men förekommer i alla fall ibland. När jag i år tittar lite närmare verkar motorfästena sitta för långt fram, så kuddarna sitter inte på mitten. Är det någon annan som har så eller har ni alla kuddarna mitt på?

Det kan väl inte vara rätt? En sak jag vet från förra ägaren är att han fick drevet upptryckt vid torrsättning, kanske verkstaden flyttade fästena? Eller om något gör att själva motorn är i fel läge, för långt bak? Har tittat på en annans fästen och de verkar vara mitt på i alla fall.

Mvh Martin

post-6579-1394236295,0289_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att den lilla förskjutningen skall ha nån betydelse, annat än kanske på kuddarnas livslängd.
Ifall du t.ex. seglar hemskotat med motorstöttning, dvs lutar mycket, blir det ett värre knackande då? Kan du kanske beskriva lite närmare när och hur det låter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

Har inte seglat så ofta med motorn igång, så jag vet inte. Knackandet hörs i alla fall ordentligt vid gång utan lutning.

När det gäller motorvarv upplever jag det som att det följer varvet, men klingar av. Det kan ju tyda på att motorn går jämnare på högre varv och då belastar kudden mindre.

Klickar man på bifogad bild ser man kanske lättare i större format att framkanten (vänster i bilden) av metallen runt gummit är väldigt nära motorfästet. Jag misstänker att det är där det tar i.

Jag ska prova att lägga något i mellan och se om man känner att det tar i.

Vet någon om feljusterade ventiler kan ge ett hårt knackande ljud? Jag tycker mitt ljud är väl hårt för detta, men jag har som sagt inget att jämföra med.

Mvh Martin



Senast ändrad av Maran | 04 april 2010 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att helt enkelt rycka och dra i motorn?, då bör du kunna höra om det är ngt på utsidan som orsakar ljudet.

På bilden ser det ut som om motorn ligger nära bädden i nederkant. Låter det olika beroende på lutning och motortemperatur?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat nu och motorn tar inte i nånstans vid kuddarna. Att dieselmotorers ljud knackar har jag förstått, men mitt låter så himla högt tycker jag.

Hur upplever ni ert?

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser avgaserna ut? Har du provtryckt spridaren ngn gång?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @Misil163

 

Det var länge sen jag skrev sett, och nu är båten såld. Jag hade inte provtryckt spridare, men avgaserna såg bra ut och motorn gick alltid bra.

 

Det jag märkte sista säsongen var att jag inte fick ut nytt kylvatten när jag öppnade den kranen i botten. Det satt en sörja i hålet, men sen kom inget och det var "tomt". Ifall det är en del av motorn som är utan kylvatten...kanske det låter mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...