Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Malott

Genomföringar - får inte loss - hjälp!

Rekommendera Poster

Några tips på hur man får loss mässingsgenomföringar som sitter som sten? Måste lossa dem eftersom de läcker men får inte grepp om lilla ringen på utsidan. Vad vi än provar med för verktyg, så halkar ringen bara runt ändå...

(För den som känner igen inlägget, så beror det på att jag skrev frågan nyss och trodde det var dyvika vi inte fick loss, men maken påpekade just att det var genomföringar).

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag låssade en sån i mässing bak i min båt, då tog jag ett stålblad till sticksågen och sågade 2 jack i den så att muttern på innsidan delades och sen knackade jag bara ut den. Detta kanske är en skit kass idè i erat fall men det gick bra för mig.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Ta en vinkelslip och slipa av ringen på utsidan skrovet, sedan tar du den innifrån.

Ni byter väl ändå?

Enkelt när man vet hur man gör Flört.



Senast ändrad av Matrix | 02 april 2010 | 17:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, precis sådana svar vi hoppades på. Det kommer nog aldrig att gå att skruva ur skiten. Tigersågen eller vinkelslipen får komma fram ur skåpet. Imorgon blir det bullrigt!

Tusen tack!

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer i förslaget med vinkerlslipen, så gör jag också, men håller kapskivan VINKELRÄTT mot skrovet och vrider slipen runt i hålet. Strax kommer man in till skrovet och när man slipat runt om i hela hålet så ramlar ytterringen ut och den inre anslutningen in.

Inuti röret finns två klackar som är avsedda som mothåll för ett verktyg gjort av vinklat plattjärn som anpassas till innerdiametern för att hålla emot då man ska montera den nya genomföringen. Glöm inte sikaflex tätningsmedel vid monteringen. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå i en trä plugg i hålet sen tar du en hålsåg i samma storlek som pluggen och borra, när du är nästan igenom knackar du av den.

 

Snart är isen borta Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju finnas två små klackar inne i genomföringen om man tittar från utsidan och in. Dessa är ju till för att kunna hålla emot när man skruvar av muttern. Ett lagom stort plattjärn eller dylikt brukar gå att hålla med en skiftnyckel från utsidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blidde varianten med vinkelslippen - funkade perfekt. Tyvärr fanns inga uttag, kanter eller liknande inne i röret - antagligen är det på nyare produkter man har tänkt på sådant.

När vi nu sätter nya genomföringar/dyvika på plats - är det någon som kan säga vad (om) man skall sätta under för att täta? Sikaflex? Marintätning? Ettan? Ingenting?

Tack för hjälpen alla!

Malott



Senast ändrad av Malott | 06 april 2010 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...