Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bosslady

VHF abonnemang Stockholm radio varför??

Rekommendera Poster

Dyr tjänst att abonnera på, 475,- för vaddå. Då ingår gratis tfn.samtal upp till 200,-, kan klaras av med mobilen kustnära. Resterande 275,-, då kan du få väderrapporten uppläst om du missat denna.

Nödtrafik kan du i alla fall köra, samtal båt till båt , ropa upp broar och hamnar osv. går också utmärkt utan detta abonnemang. Förbindelseprov kan du göra med andra båtar.

Står över denna säsong.

......../ lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har låtit bli att abonnera på de tjänster som Stockholm Radio har, betalar bara PTS för min anropssignal.

Ser VHF:en som en säkerhetsapparat och har inte behovet av att få reda på närmsta sjökrog eller få telefonsamtal kopplade vilket är några av de tjänster som marknadsförs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stickan, behöver jag Stockholm Radios abonnemang för att få sända med VHF:en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar JA du måste ha tagit certifikatet och från PTS erhållet anropssignal för att sända och som är unik för din båt, lyssna får du göra utan cert.

Fick fakturan i dag  185:- från och med i år

SB6082-Blue Lady

//Stickan

 

 



Senast ändrad av stickanh | 31 mars 2010 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara komma med ett förtydligande.

Givetvis har jag ett VHF-tillstånd á 185,-.

Inlägget gällde Abonnemanget hos Stockholm radio á 475,-

....../ lasse

SA6161

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställer frågan en gång till:

Stickan, behöver jag Stockholm Radios abonnemang för att få sända med VHF:en?

Men denna gång svarar jag själv:

Svar NEJ Du behöver inte Stockholm Radios abonnemang för att få sända med VHF:en. Av den sida Du hänvisar till framgår klart och tydligt: Ett abonnemang är ett frivilligt avtal mellan dig som radioinnehavare och Sveriges kustradiostation - Stockholm radio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får vad man betalar för så troligen är det nåt värdefullt.

Själv har jag bara lågprisvarianten från PTS, har just fått faktura idag men inte öppnat kuveret. VHF:en funkar bra när nån lyssnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på Stockholmsradio's hemsida. Ser att om man köper abonnemanget för 675kr (som annars bara är priset för sjöassistans-tjänsten separat), så får man

sjöassisstans, vhfabonnemanget (samtalspott avräkningskod för utlandsbruk lite annat smått o gott).

Så nu byter jag mitt sjöassistansabonnemang mot detta, där allt ingår för samma peng.

Funderar även på bli medlem i SSRS (kan inte vara helt fel att vara bra försäkrad på sjön).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.stockholmradio.se/show.php?id=1222871

Kort och gott så får man
*Samtalspott för 200:- allt utöver detta faktureras. Kan va bra om mobilen hamnar i plurret.
*Avräkningskoden för samtal till Sverige från utlandet. Bra om man inte är i Sverige =)
*Sjöassistans.
*Tillgång till väderleksrapporten utanför ordinarie tid. 3g modem eller surfmobil = smhi/yr?
*Folk kan nå dig via tel -> vhf. När jag är ute på sjön uppskattar jag att inte kan bli nådd! =)

I mina ögon så är det inte så blodigt dyrt ändå.
Hamnar mobilen i sjön så kan jag varken ringa eller kolla vädret. Sjöasistans har jag ingen erfarenhet om men de är säkert bra. Så finns det faktist folk som vill kunna bli nådda när de är ute.

Har själv tagit det nya VHF certet och tänker ansöka om tillstånd från pts och vara medlem i SSRS.
SSRS behöver all stöd de kan få för sitt enorma arbete!

 

//Kaveh



Senast ändrad av Kaveh | 01 april 2010 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också övergett Stockhom Radio, mobilen funkar ju förledande bra nära kusten. Lite saknar jag ändå vårtecknet med deras årliga tidning. (Som iofs kan köpas på vissa pressbyråer för 49:- )

En intressant tjänst, i mina ögon, vore ifall man kunde göra ett lite mer avancerat förbindelseprov.
Alltså inte bara öppna närmaste kustradiostation, vilket normalt sett kanske inte är några som helst problem och därför inte heller säger speciellt mycket om ens radioanläggnings prestanda.

Tänker mig alltså - i mitt fall - att jag ...
1. Ropar upp den närliggande göteborgsstationen (k24), och begär förbindelseprov med kustradiostationen på Tjörn.
(Som ligger lite lagom långt bort och i viss radioskugga, och därför kräver bra anläggning och iofs lite tur i övrigt.)
2. Operatören startar då Tjörn-mottagningen manuellt - ifall trafikläget tillåter, och jag testanropar igen men alltså nu på kanal 81. Mikrofonmodulerar lämpligen signalen med orden det här är station X som testar hörbarheten ifrån Göteborg, eller liknande.
Operatören lyssnar noga, och noterar `läsbarhet´ utan brusspärr och mäter ev signalstyrka, under säg 15 sek.
3. Jag ropar åter upp på närstationen k24 och frågar om resultatet, hördes det faktiskt minsta skrap i luren?

Denna typ av test är iofs mycket beroende av många okontrollerbara och tillfälliga faktorer - liksom f.ö. alla andra verklighetstester, men ger nog ändå betydligt mer än ett vanligt kustradio-anrop som ju måste ha bärvågs-signalstyrka nog för att ens öppna kuststationens relä-mottagning?
(Ett vanligt anrop testar väl egentligen mer kustradions brusspärr-nivå än ev nöd-hörbarhet?) Dessutom skulle det väl ge radiooperatörerna lite ständig och gratis feedback avseende nåbarheten inför ett ev verkligt nödläge?)

Fantiserar litet nedan:
Ett paket med max 3 st förmedlade gratis-teleuppkopplade samtal, 1st avancera test enligt ovan och dessutom VHF-tidningen i brevlådan, det skulle jag nappa på direkt ifall det kostar storleksordningen något under hundralappen. (Särskilt ifall det obligatoriska PTS-utskicket/fakturan redan innehöll en kryssruta för att starta detta.)

Nån annan som skulle vara intresserad, både PTS och Stockholm radio kan nog gilla även små inkomstkällor, ifall rejält många köper men sen i praktiken inte utnyttjar tjänsten fullt utan mer har den som en sorts backup till mobilen?

(Kan ju f.ö. ev skicka Sthlm-radio ett E-tips, med länk till denna tråd, ifall starkt intresse råkar finnas. Inbillar mig faktiskt också att PTS, trots sin myndighetsstatus med tillhörande lagrättsdrivna-inkomster, kan tänkas vara öppna för kund-åsikter, alltså möjligheten att som omväxling kunna hänvisa till kundönskemål istället för sitt eget antagligen något tjatiga budgetunderskott??)

Vad tycks ...??  Tungan

Edit igen: Tjörn har ju kanal 81, inget annat ...



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 april 2010 | 17:15

post-10006646-1394236292,0866_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar NEJ

se PTS hemsida:

Behövs certifikat eller abonnemang för VHF-tillstånd?

För att få använda maritim VHF-radio krävs även ett certifikat. Certifikat kan jämföras med ett körkort för radio. Det finns olika sorters certifikat. Certifikat utfärdas bland annat av Nämnden för båtlivsutbildning, NFB. På NFB:s webbplats finns mer information om krav och provförrättare.

Ett abonnemang är ett frivilligt avtal mellan dig som radioinnehavare och Sveriges kustradiostation - Stockholm radio. Mer information om abonnemang finns på Stockholm radios webbplats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skrev om avancerat förbindelse prov.

Jag har lämnat och gått över SSRS, känns bättre att gynna en ideell organisation och få hjälp av proffs på bärgning än en taxibåt som sticker ut om han inte är upptagen.

Förbindelse prov:

Anropar Stockholms Radio med båtnamn och ber om förbindelse prov. När dom svarar, för det gör dom, begär dom anropssignal och när jag lämnat den, svara dom att de inte vill ge mej förbindelseprov för jag är inte kund. Jag svarar att jag glömt att jag lämnat dom och ber om ursäkt för att jag tagit upp deras obetalda tid i anspråk. Oftast får jag inget svar på detta, (luren i örat). Tänkte inte på det.

Det avancerade förbindelseprovet är nu klart och utfört. Hör han mej och jag hör honom, då kan jag somna lungt.

post-571-1394236292,2749_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag säger, att för ha rätt att göra anrop måste man kunna verifiera vem man är (Anropssignatur), och då måste man ha cert.

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla så förbannat?? Försök ropa upp Sthlm radio på 81 direkt, så får du ju reda på om dom hör dig, eller hur?

Det är väl skit samma om dom ger sig på brusspärren (om dom nu kan göra det öht) Hör dom dig inte med sin brusspärr operativ så kan dom inte hjälpa dig iallafall...

Jag brukar ratta över från 24 till 81 vid väderutsändningen, för att kolla om jag ligger i deras räckvidd (befinner mig alltså även jag uppenbart i göteborgsområdet)

När jag tog certet så ropade vi upp den stackars operatören på Nacka Strand ett otal gånger...och ingen av oss hade abbonnemang...och det var inga sura miner där, så ett förbindelseprov dödar dom dig inte för...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja ... varför krångla till så förbannat?

Saken är visserligen i nuläget överspelad iom att brusspärren inte kan fjärrmanövreras ifrån sjöräddningen!

Vi dras med ett närmast skandalöst föråldrat länknings-system som sett sina bästa dagar, en kostsamt men nödvändig modernisering förefaller nödvändig! Självklart måste räddningsoperatören kunna koppla bort brusspärren på valfri kuststation, åtminstone på nödkanalen 16 !

Tar det ändå igen, ganska kort:

1. Tänk dig att du befinner dig i nöd, vore det då inte bra ifall sjöräddningen kunde spetsa öronen och höra även svaga signaler under den fast inställda brusspärr-nivån?
Varför har man annars variabel brusspärr, om inte för att själv kunna prioritera hur intressant meddelandet ev kan vara gentemot pinan att behöva lyssna på masssor av brusigt/sprakigt avlägsna sändare?
I nödsituationer kan alltså även avlägsna/svaga sändare måhända (delvis) tydas, ifall brusspärren urkopplas.
(Signalstyrkan varierar ständigt, så scenariot att man faktiskt råkar lyckas öppna kuststationen tillräckligt för att sjöräddaren faktiskt skall begripa att en nödsituation föreligger (kanske rentav via ombud), är inte alls orealistisk.
Men sen sitter han alltså där helt maktlös, kan inte spetsa öronen, ifall signalen fadar under brusspärr-nivån. Och blir då beroende av ev reläande stationer - oftast båtar - närmare haveristen.)

2. Om man testar sin sändare gentemot en (alltför) närliggande kuststation så går signalen ofta självklart igenom, utan att behöva vara särskilt stark eller bra modulerad (blir liksom inget verkligt max-test på det viset).
Det blir enbart den sk bärvågens styrka som avgör hur brusspärren reagerar, alltså om man når fram eller inte.
Moduleringen, dvs överlagringen av ljudvågorna eller kort sagt meddelandet/budskapet får nog det väldigt subjektiva betyget hörs bra eller möjligen lite svår att läsa?

Hur bra man kan läsa svaga meddelanden beror på många saker, mikrofonavstånd och röstens tonläge (kvinnor hörs kanske bättre än en djup bas?), hur väl man följer gängse nödrops-rutiner etc. Detta testas nog bäst i ett svep med ett mer realistiskt test, nämligen långväga svagt utan brusspärr? Själv vill jag iaf testa min verkliga hörbarhet, inte brusspärr-nivån som nån sömning tekniker råkat ge en kustradiostation.

3. Hoppas att meningen med min idé ovan, att sthlm radio skulle kunna erbjuda realistiskt test blir begripligare. Tyvärr faller alltså allt t.v. med det föråldrade radiosystemet - ingen operatörsstyrd brusspärr, heller ingen maxat radiotest. Trist! Sthlm radio förlorar en nödvändig potentiell inkomstkälla, och sjöräddningen får ofta lita till reläade meddelanden trots sina fina och högt placerade antenner.

Tycker du fortfarande att jag krånglar till i onödan så fråga gärna igen!
Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men nu pratar du kanal 16...innan var det 24/81, med sina respektive olika förutsättningar...kanal 16 passas ju av samtliga kustradiostationer...så varför bry sig om vilken station som tar emot ditt anrop?? Dessutom ligger ju x antal handels och fiskefartyg och passar, förutom den inbitne radioamatören i sin fritidsbåt (eller hemma...)...det är ju helt omöjligt att bedömma prestanda under dom förutsättningarna, och egentligen helt ointressant. Får du kontakt så får du...det är ju inget som man måste betala till Sthlm Radio för...(för det var väl din ursprungliga idé...att få Sthlm Radio att skapa den tjänsten...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stöd SSRS, fick med ett abbonnemang från sjöassistans när jag köpte min båt ny förra sommaren och har bara gjort förbindelseprov med dom. När jag gjorde detta sist fick jag frågan vad min båt hette. Min båt heter numera inte något!!!!! Tog bort detta efter samtal med PTS, verkade som om detta hade någon form av betidelse för SWEDEN MSI!!!!!

Bättre stödja den ideella organisationen i stället för den kommersiella!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tester av det slag jag skisserat kan och bör inte ske på 16*, man måste välja en kuststation i taget.

Vanliga provanrop till olika båtar, snik-prov med sthlm radio etc är inte samma sak. De säger en del, men har ofta inte alla kvaliteterna samtidigt.

Alltså ...
Ständig tillgänglighet, lång fri horisontväg som kräver hög sändareffekt, kanske en mer objektiv rapport om signalstyrke- och modulations- mätsiffror. Finns säkert fler tänkbara fel i ens radiosignal som ett riktig maxtest skulle kunna avslöja?

Nå, det var bara ett förslag på inkomstkälla för sthlm radio, de har ju tappat massor iom mobiltelefonen. Kanske lägger de rentav ner vhf-verksamheten, inklusive uppläsning av kustväderprognosen?
Maxtest borde väl egentligen ingå i PTS-tillståndsavgiften, kan tyckas. Radioamatörer slipper tydligen avgiften numera, och man kan ju undra vad båtfolket får för de slantarna?

*) 16 är enbart nöd och anropskanal. Men vhf-bandet är smalt, och prestanda-variation mellan kanalerna i ens frekvenssyntes-radio nog ganska osannolika? Så maxtest-resultat på kustradio-kanalerna skulle nog ändå vara mycket intressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man kan testa sin DSC mot Stockholm radio men jag vet inte om det går utan att man är medlem. Besökte ledningscentralen nyligen och pratade med några där. Jag blev samtidigt medlem så att jag kunde välja mitt VHF anrop från en lista med lediga nummer. Tillståndet från PTS kom idag så nu ska MMSI läggas in i VHF;n så jag kan sända digitalt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar säkert rätt, men bara för tydlighetens skull: Anropssignalen får man i sitt VHF-tillstånd från PTS. Det har ingenting med Stockholm Radio att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF certifikat, utbildning och examination för att få ansvara för sändning med en sändare

PtS tillstånd, utfärdar tillstånd att inneha / använda en sändare, ger samtidigt en anropssignal

Stockholm Radio, en kommersiell operatör som tar betalt för trafiken du vill ha

Jämför gärna med innehav av en mobiltelefon, du behöver inget tillstånd eller certifikat för att få lyssna.  Men ska du sända så måste du kunna koppla upp dig i ett nät som drivs av en operatör.

Skälet att många har VHF utan att ha sändningsmöjlighet formellt, är nog en säkerhet mer. Dvs ifall något händer så har man möjlighet till nödsamtal och då behövs ju inget abbonemang? I mina ögon ett lite kortsiktigt tänkande för om ingen använder VHF ( dvs betalar abbonemang ) så kommer nätet förr eller senare att läggas ner - det fanns sådana planer för många år sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.....

VHF behöver egentligen inget fast nät. Det går utmärkt med punkt-till-punkt-förbindelse till de närmaste fartygen. Dessutom finns väl fortfarande ett passningskrav på kanal 16 ?  Tycker Stockholm Radio och den formella sändningsmöjlighet som fås via PTS blandas ihop i tråden.

Jag använder VHF:en i huvudsak för att kommunicera med båtar inom direktlänkavstånd, samt för allmän kommunikation med bekantas båtar. Icke att blanda ihop med utnyttjande av Stockholm Radios kommersiella tjänster, som jag aldrig känt något behov av. Om deras tjänster faller bort eller inte berör mig föga, och min VHF kommer fungera lika bra för det.

Dessutom vet jag att SSRS passar kanal 16.....wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte SSRS i sig som passar kanal 16 utan Sjöfartsverket genom JRCC eftersom SJÖv har ansvaret för sjöräddningen i landet. JRCC i sin tur trycker ut larmet på närmsta stations sökare när olyckan varit framme.

Givetvis passar vi kanal 16 när vi är ute och det går även att lyssna på 16 genom sökaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...