Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
perlez

Ebersprächer vs Webasto vilken är bäst

Rekommendera Poster

Javisst kan man hitta människor med dåliga erfarenheter av alla olika saker. Sök på Eberspacher problem på google så hittar du nog massor. Så är det ju. Det jag skrev är att det kommit en NY modell av Wallas som är en vidareutveckling av den tidigare dieselvärmaren (förväxla ej med gamla Wallas fotogenvärmare) Den nya stänger inte av sig och skall inte det heller som dom andra för om du ligger i en liten båtkabin med en sprakare som startar och stoppar så hade då jag vaknat (sover lätt). Bättre med en som är anpassat till storleken av båt och volym. Men om det blir för varmt så stänger den av. Kallas Sunswitch. Men det bästa av allt dom dundrar och brummar inte som de andra. eber och webasto är bra i bilar där dom skall sitta utanför och brumma och blåsa på värme in men så skall man inte sova i bilen heller. Nä jag tycker helt klart att Wallasen är en kanon produkt! Förstår inte varför många skall jämföra nya produkter med gamla som gatan produkter. Det är ju bara positivt att dom fortfarande finns i liv. Men jämförelser skall givetvis vara nytt mot nytt eller gammalt mot gammalt. 

Jag är inte anti någon men tycker det är kul när det finns riktiga marinprodukter gjort för oss båtfolk och inga konverterade halvmessyrer. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken, grundpriset var ju strålande... Måste dock klura ut vad man behöver för tillbehör för montering etc. Packar man på alla deras tillägg så hamnar man ju 1800E istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant kommentar... Kritiken mot Wallas (de gamla..) har ju varit ganska överväldigande jämfört med vad som förs om tex Eber. Men den nya Dt kanske kan vara ngt. Har Du en själv, eller vad baserar Du erfarenheten på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara intresserat mig för värmare och erfarenhet av alla tre och kollade in de nya som presenterades på mässan. Ja problemet med fotogenvärmare är ju att de kräver underhåll och kunskap. Bränslet drar åt sig vatten så det måste bytas varje säsong plus att det parafinerar i pumpar osv om man inte kör vinterkonservering med lite sprit. Därför gnäller nog de flesta att det inte funkar. Handhavandefel så att säga. Annars funkar även dom bra.  De gamla dieslarna från Wallas är det väl inga fel på, eller något märkvärt??? Och nu en nyare serie igen verkar kanon tycker jag. Eber och Webasto har inte varit så stora som Wallas tillbaka i tiden i så många år, så klart det finns mer skriverier i båtforum om gamla Wallas som strular. Men om du Googlar generellt om strul med värmare så kommer du hitta otroligt mycket mer på Eber och Webasto för dom har större volym i bilbranchen så är det ju. Då måste ju Mikado vara bäst för den skrivs det ju minst om, eller så var det det med volymförsäljning. Sen är det så att om jag köpt en båt med Eber eller webasto i så hade jag säkert varit toppenglad och inget ont i det men om jag stog i valet att köpa så hade jag tittat närmare på nya Wallas. 

Egentligen är jag helt likställd men tyckte denna tråd var intressant att tillägga att det faktiskt finns en aktör till som är riktigt bra. Nu när mitt intresse och det jag påläst är färskt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får tacka bilindustrin för en del driftsäkra värmare. Eberspächer och Webasto är ett par exempel på bilvärmare som är gjorda för tuffa tag. Väl kapslade kontakter och andra detaljer som tål saltsprutet vintertid i kalla områden.

De problem jag haft med Wallas plus kopior är av elektrisk art. Det är relativt enkelt att se om Wallas har bättrat sig där. Kontakter ska vara fukttåliga och mekaniskt hållbara. Kablar ska vara väl avlastade och inte gå sönder när man tar i dem. Elektronikkort ska vara hålpläterade och skyddslackade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmm jättebilligt att byta allt kapslat. Wallas är byggd för att kunna servas och inte sitta under en lastbil för att bytas ut när det strular. Du pratar om kopior??? För 30 år sen, just det 30 år sen gjorde wallas en värmare i annat namn och sen fanns en aktör till och de var kanon på sin tid.

Det finns oftast en mening med allt.

Men om jag skall montera en värmare i regnet så kanske Eber hade vart nått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med väl kapslade kontakter menar jag att de inte släpper in fukt och salt. De ska ha höga kontakttryck. En kontakt man nästan får använda bräckjärn för att lossa och som gärna har så bra tätning så det säger plopp när man får loss den. Såna kontakter behöver inte bytas och kretskortet får inte in fuktig luft då det kan vara lufttätt inneslutet.

Att kunna använda värmaren under gång är också uppskattat av seglare. Motorbåten kan klara sig på gångvärme och att resan till sjöss tar kortere tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså du! Jag har då haft igång en Wallas 1800 i 40 knop utan problem. Och en Wallas 40D i 25 knop. Det är så fort de båtarna går. Ja jag har haft Eber igång i höga farter också utan problem så det är lugnt. Bara att tänka på att inte montera skorstenen framåt utan hellre bakåt så inte lufttrycket släcker värmaren. Monteringsfel om du inte kan ha den igång när du kör. 

Den som kör Volvo tycker Volvo är bäst och den som kör Saab tycker Saab är bäst så är det ju. Det finns tre BRA märken där ute men bara en som endast bygger för den marina miljön och har ett bredare utbud, jag tycker det är kanon.

Nu skall jag åka till fjällen och frysa :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är lutningen som inte Wallasbrännaren mår bra av. Har sotat igen ganska snabbt när det lutat. Kan vara att bränslereturen får uppförsbacke på ena kryssbogen. Helt ok om man seglar upprätt som på undanvind. Wallas dieselvärmare har jag ingen egen erfarenhet av. Wild Rose hade ingen bra erfarenhet i det fallet men det kan ha varit en engångsföreteelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Ebersspächer  D2a

Va på Båtmässan och snackade med dom från Thermo fick lite installations tips mycke bra .Om du är i gränslandet på båtstorlek mellan två  värmare ta den mindre modellen av värmaren då Risken är om du sätter i en för stor skulle den snart  sota igen va ett av tipsen . Det är mycke som spelar in skrov  o isolering . 

//  Torgny



Senast ändrad av Torgny-3055 | 15 mars 2011 | 17:56



Senast ändrad av Torgny-3055 | 15 mars 2011 | 17:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag också hört men det är pga deras brännare med trycksatt bränsle. Eber och Webasto funkar samma där men där har Wallas en fördel igen. Dom har inget trycksatt bränsle och då spelar det ingen roll om man kör låg eller hög effekt. Men dom kan sota ändå iof om det blir andra fel men inte i det anseendet iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant... Kinesisk no brand direktimport? Jag skulle nog dock inte våga ha den i båten utan att veta vad det är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...