Gå till innehåll
tisdag 09 juni 2026
Northtorp

Hur gör ni?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag håller som bäst på med att montera ett ankarspel på vår badbrygga. Vi eller egentligen min fru ledsnade på att behöva slita upp detta tunga, skitiga ankare efter varje tilläggning. Därför studerade jag extra noga hur ni andra gjorde vad gäller montering och handhavande. Allt såg mycket enkelt och smidigt ut. Sakta glida in emot bryggan och på lämpligt avstånd trycka på knappen och med ett plums åkte ankaret i. Efter angörning i fören ytterligare en knapptryckning och allt spändes upp sen var det fika. Likadant vid avfärd, en nästan teatralisk knapptryckning och båten dras rakt och smidigt ut från bryggan.

MEN om man läser tillverkarnas rekomendationer så kan man läsa följande. Efter angörning skall linan slackas och bindas upp runt en knap för att inte belasta ankarspelet. Vid avfärd får man inte använda ankarspelet utan man ska backa med motorn så att ankarspelet matar in slack lina här gäller det då att ha tungan rätt i munnen och ha precis rätt slack för annars händer det man inte vill ska hända. Nästa steg är väl att man måste hjälpa det stackars ankarspelet att dra loss ankaret ifrån dyn.

Nu undrar jag HUR GÖR NI?

Snart är våren här!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade mitt ankarspel inför förra säsongen och ställde då samma fråga förutom att köra ut på ankarspelet, sök på avlasta ankarspel. Jag kör ut från bryggan/förtöjningsplatsen med ankarspelet, jag har min knapp placerad så jag ser ankarlinan och ankaret när det kommer upp och har en bra översikt på situationen, använder fjärren ibland också, släpper dock alltid ankaret med fjärren från förarplats. Avlastat ankaret har jag inte gjort någon gång än, tycker att hela iden med spelet på nåt sätt försvinner då. Men å andra sidan så skulle jag inte tveka att göra det vid läggdags om det blåser rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag litar på att ankarspelet håller bandet (aldrig mer lina för min del!). Skulle det blåsa rejält skulle jag binda runt en knap OCH använda två ankare.

Jag litar också på att spelet kan dra ut mig om det inte blåser för mycket. Jag har varit med om att ankarspelet dragit av ett band som inte var original (det var band till en sk Ankarolina) så nog är det starkt alltid. Sen är det ju alltid så att det frestar på när det är stora krafter så jag brukar puffa på med motorn  eller bara vänta tills jag driver ikapp bandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lösning är ju att du drar upp ankaret. Eller, din fru kanske är den starkaste av er?

Hos oss är det mannen som är starkast och gör alla tunga jobb medans jag glassar vid ratten. Bra fördelning tycker jag Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du redan köpt ett spel? Jaha...   Jag med...

Jag har min montering framför mig - men jag köpte ett ANCHORMATIC just av detta skäl. Det var nämligen den enda killen som själv hade konstruerat samt stod själv och sålde. Han visste alltså.

Enligt honom så var just hans spel så kraftigt att man inte skulle behöva avlasta ( jag har tung båt ) medan de andra lite flackade med blicken och sa just som du säger att enligt manualen så...

Svaret är nog att det beror på konstruktionen. Ett band är säkert också lättare att göra ett hållbart spel för tror jag?

Däremot det du säger att dra loss från dyn? OM du vet att det är dyigt så är det nog en bra idé att tajta hem för att sedan låta båten sakta glida i andra riktningen för att bända upp ankaret?

Vad sätter du på för ankare? Med tanke på dyig botten alltså? Själv satsar jag på en plätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min fru ledsnade på att behöva slita upp detta tunga, skitiga ankare

du får skaffa starkare fruFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så lär man frun att köra, hur enkelt som helst för en kvinna att lära sig, mycket enklare för mannen att ta ankare och tampar. Men grillen skall mannen skötaFlört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag släpper spelet när jag skall lägga till, stoppar, hoppar iland och förtöjer båten på lämpligt sätt, spänner upp spelet. Litar fullt på att det håller! Vänder vinden lägger jag ett spring om möjligt, annars så flyttar jag mig. Ligga med vinden in i aktern har jag gjort några gånger - inte mer.

När det är dags att åka slackar jag lite på spelet, lossar förtöjningarna, hoppar ombord, oftast ståendes i fören, speciellt om man ligger bredvid flera båtar. Kör spelet några sekunder, låter båten glda ut, kör några sekunder, låter båten glida en bit - o.s.v. Fick höra från folk som jobbar med detta att man inte skall konstant belasta när man drar sig ut..

Funkar kanonbra!

Innan någon frågar varför jag inte sätter kärringen på att hoppa iland - kasta ut henne i höstas.. Då får man göra allt själv :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anchormatic gör bra spel. Jag har haft ett på en tidigare båt som var bra många år gammalt och fungerade i stort dett felfritt. (Enligt rykten är det samma grundkonstruktion som ett annat bandankarspel där de två kompanjonerna inte var överens om vem som ägde patentet så de skiljdes åt och kör nu varsitt bolag med samma konstruktion i botten med åratal av rättstvister som följd.)

Nåväl. Man kan välja många ankare men plätten ska man bara använda som lunchankare (om ens det). Jag har ett ankare av Bruce-typ och det är perfekt på lite dyig botten. Jag har bara haft problem med det totalt en enda gång och det var i en vik där blåstången måste ha legat i metertjocka lager för jag var tvungen att ploga upp en ränna genom att ta bort tången, sen fäste det som vanligt.

En sak att tänka på när man monterar ankarspel är ju att stopp-blecken (eller vad man har som känner av att linan/bandet är uppe) kan monteras så man får utrymme för en stump kätting längst ner. Speciellt banden kan slitas rätt ordentligt om de gnager mot botten. (Å andra sidan slits ju de blyade linorna ut på något år så man måste byta helt så det är inte något bättre, tvärtom.) Detta ger en möjlighet att använda ankare av olika modell och tyngd på samma spel då man kan koppla på ankaret på olika länkar beroende på hur långt ankaret är.

Och visst skiljer sig konstruktionen mellan spelen. Skulle ogärna lita på ett spel med lina utan att säkra upp linan men det är ju också viktigt att spelet sitter ordentligt fast. Har dock alltid litat 100% på mina bandankarspel!

Senast ändrad av ChristerN | 29 mars 2010 | 21:13
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör precis som RikardE på alla punkter och det fungerar klockrent.

Ibland slackar jag och fäster jag ankarlinan på motstående knap bara för att räta upp båten om den ligger snett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...