Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jannelu

Båtelektriker

Rekommendera Poster

Finns det någon som känner till någon duktig båtelektriker i Stockholms området???

Jag behöver lite hjälp med att bla separera start och förbrukning samt lite annat smått och gott.

Båten ligger mellan Märsta och Sigtuna.

Jannelu 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag söker också efter en båtelektriker för felsökning i min Askeladden och har ännu inte hittat någon (båten ligger i Nacka).


Problemet är att säkringen (automatsäkring) till motorrumsfläkten går efter 10-20 sekunder (oavsett om fläkten är på eller inte). Har försökt se om någon kabel ligger i kläm men allt ser ok ut och min gissning just nu är att det är just säkringen som är kass?

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyfter tråden lite.

 

Finns det någon som kan titta på min Askeladden 645 som ligger i Albano/Roslagstull ?

Nu efter vintern så fungerar inte startbatteriet Jag har två batterier som är avskiljda med strömbrytare. Men vrider jag på vredet för startbatteriet så är det helt dött. Själva batteriet är det inget fel på, det är uppladdat och jag har provat skifta plats på batterierna och startbatteriet fungerar i andra banken.

 

Jag har även provat att köpa en ny huvudströmbrytare men problemet kvarstår, jag är inte speciellt elkunnig och ställer frågan här, finns det någon som kan hjälpa mig med detta ?

 

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en voltmätare så borde felet vara enkelt att hitta. Om det inte är brytaren som är felet så måste det vara kontaktfel. Är ingen mängd kablar så du borde kunna följa kabeln och mäta vart strömmen försvinner

Låter inte som något man behöver ringa en el kille för iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mina begränsade el-kunskaper så kändes nästa steg att få dit någon :)

Men du fick det att låta så enkelt, får införskaffa en sådan och se om jag kan lyckas isolera vart felet ligger.

 

Men jag tar gärna emot tips på någon som kan hjälpa mig.

 

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligen så enkelt :)

Tag kontakt med en bilmekaniker eller liknande. En raggare på stan funkar antagligen fint med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Birger är en bra båtmek som enligt min uppfattning har bra koll på båtel mm. Kolla med honom http://www.birgernore.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ska felsöka vidare själv här i veckan, men ska absolut höra med honom annars. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte bara dålig kontakt i batteripolerna då?  I så fall kan allt verka ok tills man belastar batteriet.  Börja att mäta direkt på batteripolerna när allt borde fungera.  Flytta sedan mätpunkterna till batteriskorna.  Får du olika resultat har du hittat felet.

Jag jobbar en kort promenad därifrån, så jag skulle kunna komma förbi en eftermiddag/kväll och se vad mina ringa kunskaper kan bidra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenixen Patrik

Var ett par år sedan. Jag kommer gärna och hjälper dig med felsökning om du vill.

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en lite intressant koppling som jag gärna får några extra åsikter om.  Båtens instruktionsbok skrev om en omkopplare av typen 1, 2, 1+2, men verkligheten såg helt annorlunda ut.  Där sitter två brytare, en för förbrukarna (service) och en för startmotorn.  Det satt tjocka kablar på bägge anslutningarna endast på servicebrytaren.  På startbrytaren satt bara ett skljerelä.  Alltså har både förbrukare och startmotor kört från förbrukarbatteriet, medan startbatteriet bara har varit väldigt väl laddat hela tiden utan att användas för något strömuttag.  Vad vi har gjort är att flytta motoranslutningen från anslutning A till anslutning B i diagrammet.

 

Hur vanligt är det att det ser ut på det här sättet?  Det innebär ju att man aldrig egentligen kan välja batteri.  Om startbatteriet är tomt så finns det inget sätt att starta från förbrukarbatteriet annat än att kasta om kablarna.  Men det kanske egentligen inte är något problem?

post-10003973-1394237516,1122_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort TACK till dig David (davidi) som kom och hjälpte mig och ville inte ens ha betalt för tiden du la ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenixen Patrik

Var ett par år sedan. Jag kommer gärna och hjälper dig med felsökning om du vill.

/Danjel

 

Hade missat helt att du skrev här :)

Kul att höra från dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...