Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Flipperkulan

Dubbelbatterisystem

Rekommendera Poster

Har haft båt senaste 10 åren av enklare model och nu bytt upp mig en aning. Den nya båten har endast 1 batteri och jag skulle vilja ha åtminstone 2 men då ha någon form av batterisystem så inte allt kan bli urladdat och att det laddas som det ska osv. Jag har läst en del och det finns ju en hel hord av lösningar i olika prisklasser. Jag skulle behöva lite tips och råd runt detta (Rookie <img src=http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_newest/plugins/emotions/img/smiley-embarassed.gif border=0 alt=Skäms title=Skäms />), vad är bra, hur montera, mm mm. Jag har en 175 hkr Suzuki med 44Ah generator.

Tack på förhand

Ronnie le Maire

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heips!

Håller själv på att installera dubbelbatterisystem i min Yamarin 64DC med en Yamaha F150. Från början så har den ett batteri och motorn är direktkopplad mot detta batteri utan huvudbrytare, före förbrukarpanelen sitter en huvudbrytare, dvs motorn har alltid ström men övriga förbrukare kan kopplas bort. Vad jag förstått är det gängse praxis att man gör såhär och troligen är det så även på din båt.

När jag är klar kommer motorn fortfarande att vara kopplad direkt mot orginalbatteriet (1). Huvudbrytaren byter jag mot en som kan koppla in batteri 1 eller 2 eller båda mot de övriga förbrukarna. I läge båda blir båda batterierna parallellkopplade även mot motorn. Yamaha F150 har dubbla laddkretsar och genom att köpa den kabel som behövs och dra den direkt till det nya batteriet (2) så får båda batterierna laddning oavsett hur brytaren står.

Normalt kommer jag att ha brytaren i läge 2, dvs förbrukarna matas från det nya batteriet och motorn från sitt gamla batteri. Om jag vill kan jag köra även förbrukarna på batteri 1 och i nödfall kan jag parallellkoppla batterierna för extra startström. Så har jag bestämt mej för att jag vill ha det men som du säger finns det massa olika alternativ. Kanske ändrar jag mej och lägger även motorn över brytaren men detta är orginalplanen. 

Nu vet jag inte om din Suzuki oxå har dubbla laddkretsar som min Yamaha har men om den inte har det så finns det spänningskänsliga relän som parallellkopplar batterierna när spänningen är hög och generatorn laddar och bryter isär dom när spänningen är lägre och på så vis fixas laddningen av båda batterierna, kostar runt en tusing. Ett sånt hade jag köpt om jag inte haft dubbla laddkretsar i motorn.

Lycka till med kopplandet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, en mycket bra respons på min förfrågan. Då ska jag börja med att kolla motorn och gå vidare därifrån. 

/Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei,

jeg har også en 64DC. Har du noen bilder evt. mer info om løsningen din?

 

-Jørn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hawthorne!

Har missat ditt inlägg så här kommer ett något senkommet svar. Jag är nu färdig med dubbelbatteri installationen och den blev såhär:

Brytaren byttes mot en 1-2-båda variant. Valde Blue Sea m6700 då den är liten och smídig och kunde monteras försänkt direkt i orginalpanelen. Enbart förbrukarna är kopplade mot brytaren. Motorn går fortfarande direkt på orginalbatteriet.

Batteriet, ett 80Ah, monterade jag i en vanlig batteribox i stuvfacket under förarsätet. Använde 35mm2 kabel till detta. Säkrade batteriet med en Blue Sea 5191 polsäkringshållare. Yamaha rekommenderar att laddkabeln säkras till 50A. Jag har valt att säkra rubbet till 50A. Det gör att jag inte kan använda extrabatteriet som starthjälp enligt ovan utan att bygla säkringen. Kommer säkert aldrig hända, jag har ju installerat extrabatteriet för att slippa använda startbatteriet till förbrukarna.

Laddkabeln för motorns extra laddkrets har jag dragit direkt till extrabatteriets plint på brytaren. På så vis laddas bägge batterierna så fort motorn är igång oavsett hur brytaren står. Jag valde att köpa en orginal laddkabel, Art nr. 68F-81949-01, men kabeln ligger lös i framkant på motorn och där kan man skarva på en egen kabel om man vill. Orginalkabeln kostar runt en tusing i Sverige, mindre än hälften i USA, så jag beställde därifrån.

Har använt systemet en tid och jag är nöjd. I normalfallet står brytaren i läge 2 vilket innebär att startbatteriet matar motorn och extrabatteriet förbrukarna. Bilder finns och jag kan nog skaka fram en enkel ritning oxå om intresset finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamarin 5930 med en Yamaha 150 på och skulle gärna vilja kika på dina bilder och scheman. Jag har idag 2st parrallel kopplade batterier, måste bytas till nästa säsong.

Tacksam för hjälp.

//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag kanske ute och cyklar... men!

På en vanlig generator finns en utgång som heter D och denna ger spänning ut när motorn startat och generator börjar ladda. har du utgångar på din snurra bör man kunna mäta sig till en liknande funktion.

Så: Exempelvis Watskis relä 66345 för orimliga 455:- men tål 70A kan användas för att skilja systemen åt, gjorde själv detta på min gamla (sålda) Ockelbo C20.

Elsystemet som du har det nu ska inte röras. Förutom att all förbrukning ska kopplas till det nya batteriet. Båten kommer alltid att ladda startbatteriet men vid start kopplas bankarna ihop!

Pol 30: Till jord minus

Pol 87: Till Generator D eller liknande

Pol 85 och 86 mellan förbruknings och startbatteri.

Nettoresultat: när motorn laddar kopplas batteribanken ihop och motorn laddar bägge batterierna. Om startbatteriet är fullt kommer strömmen att fortsätta till förbrukning och vise versa. Vore bra om bägge batterierna har ungefär samma ampere.

 

Hoppas det hjälper! Är elektriker så jag ser det som självklart i mina ögon :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bearcat: Du är absolut inte ute och cyklar men den funktion som ditt system har är i princip detsamma som redan finns inbyggd i Yamahas snurror från 150 hk. Sladden till den extra laddningen ligger lös i framkant på kåpan och där skarvar man på sin egen sladd (billigt) eller hänger på orginalsladden med koppling (snyggt) och drar den till den andra batteribanken. Bilden visar sladden under motorkåpan. Bägge batteribankarna laddas när motorn går men förbrukningen förblir separerad. Har man en sådan Yamaha finns alltså ingen anledning att kludda med relän eller dioder som separerar/kopplar ihop batterierna. Huruvida liknande system finns på andra snurremärken vet jag inte men det är ingen nyhet på Yamaha utan har funnits sen 90-talet.

Langemanen: Ska försöka fixa fram lite bilder och ev nåt schema om det inte blir klart nog med bara bilderna. Kommer nog ta ett par dagar bara. Vi har ju i stort samma prylar så du kan kopiera mitt system rätt av.

 

post-26269-1394236375,3091_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på den nya brytaren med 1, 2, båda funktion som har ersatt den gamla orginalbrytaren som bara hade av/på funktion mot förbrukarna. Säkringarna till höger om brytaren är ut till förbrukarna. Motorn är direkt kopplad mot det gamla startbatteriet som är det som syns i bild.

Länk till brytaren Blue Sea m6007

post-26269-1394236375,3757_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baksidan av brytaren. Den vänstra grova plinten är som synes ut till förbrukarna. Den undre grova plinten är från det nya extrabatteriet (2), den svarta lite tunnare kabeln är den extra laddkabeln som kommer från motorn som ser till att extrabatteriet får laddning oavsett hur brytaren står. Denna ska enligt Yamaha säkras till 50A. Kabeln finns i två varianter, med eller utan säkring, jag har alltså valt den utan. Jag har valt att säkra till 50A borta vid batteriet istället. Ska inte ta ut några stora strömmar ur extrabatteriet och eftersom jag valt att montera det under förarstolen blir det ca 4 meter kabel bort till batteriet som jag gärna vill ha säkrat. Den högra grova plinten är från orginalbatteriet (1).

post-26269-1394236375,4517_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på laddkabeln med sitt lite speciella kontaktdon. Det pilligaste med hela dubbelbatter-installationen var att dra kablen genom slangen (rigging hose) mellan båten och motorn..

 

post-26269-1394236375,5054_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det nya extrabatteriet, på pluspolen syns polsäkringen, monterad upponer för att få plats. Säkringen finns i olika storlekar från 50 - 300 A.

Länk till polsäkringen Blue Sea 5191

post-26269-1394236375,565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet på sin plats under förarstolen.

post-26269-1394236375,6428_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är nån som är tveksam på hur det är gjort/kopplat så ska jag försöka fixa ett schema men jag tror det mesta framgår av bilderna. Det finns såklart olika varianter på hur man skapar ett dubbelbatterisystem men så här ville jag ha det men det finns såklart andra varianter som är minst lika rätt. Jag har valt att helt låta motordelen vara kvar i orginalskick och enbart skapat ett dubbelt system för förbrukarna. Om man vill ha ett helt dubbelt system är det bara att flytta motorns pluskabel från orginalbatteriet till commonplinten (vänstra) på brytaren. Yamaha rekommenderar dock att motorn kopplas direkt till batteriet utan brytare och så har jag alltså valt att ha det. I nödfall kan jag ändå parallellkoppla batterierna för extra startström genom att sätta brytaren i läge båda och bygla säkringen på extrabatteriet. Mitt nästa elprojekt är att göra en ny säkringspanel med 6 säkringsgrupper i stället för 4 men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut! Jeg skal sjekke min egen 64DC til helgen. Du lar bryteren stå i posisjon 2 til vanlig, evt. 1 2 i nødfall. Hva med posisjon 1? Noen nytte av det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, läge 2 är ju normalläget där förbrukarna matas av nya batteriet. Läge 1 blir ju bara aktuellt om man skulle tömma det nya batteriet. Då är det som det var från början, startbatteriet matar alltihop och då får man ju passa upp så man inte tömmer ur mer ström än att motorn startar. Läge båda parallellkopplar batterierna mot allt, även motorn, men om jag försöker starta i det läget ryker nog säkringen på extrabatteriet. Läget kan även va bra att ha vid laddning med batteriladdare.

En variant hade ju varit att inte byta brytaren utan koppla bort startbatteriet från förbrukarna och lägga det nya batteriet över orginalbrytaren tillsammans med laddkabeln. Då hade man ju haft ett batteri för start och ett för förbrukning, men nackdelen blir ju då att om du tömmer förbrukningsbatteriet är dina möjligheter slut, du får dricka ljummen öl och stereon tystnar..

Det skulle vara kul att veta hur batterisystemen på en Yamarin 68 eller 76:a ser ut då dessa har dubbelbatteri som standard, Även Finnmaster F68 har väl det, nån som har koll?



Senast ändrad av jarb | 01 juni 2010 | 14:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har endelig fått tid til å se på dette - ett år etter :-)

Interessant at du sier at batteriet på din 64DC er direkte koblet mot motoren. Det er ikke tilfelle på min båt (64DC, F150, 2007). Der brytes alt av hovedbryteren, inkl motoren. Mulig den er modifisert?

Noen fordeler med å ha batteriet direkte mot motoren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju säljaren som sätter dit motorn o därmed gör inkopplingen som avgör hur det ska kopplas. Den brytare som satt orginal i min båt vettefanken om den var dimensionerad för startströmmen av en större snurra. Dessutom var den av typen som man trycker in o vrider runt o då kan ju nyckeln lossna o bryta strömmen o det gillar nog inte generatorn. En brytare av bättre kvalite skulle jag inte tveka att koppla motorn över. Men jag är nöjd som jag har det o de gånger jag behöver bryta motorströmmen tar jag bara polen på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med den brytaren får man ju en väldigt elegant lösning med bara en brytare till allt o separat start o förbrukning o möjlighet att parallella. Den enda skillnaden mot min installation blir ju att du inte kan köra enbart startbatteriet som både start o förbrukning men å andra sidan kan du bryta motorn, som sagt smaksak hur man vill ha det . Du vet väl att laddkabeln finns i två varianter, med eller utan säkring? Jag körde ju på den utan o säkrade direkt på batteriet eftersom jag ställde det så långt förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finner disse på boats.net. Vanskelig å si forskjellen, men jeg tror disse er uten sikring.

68F-81949-20-00 WIRE, LEAD, $13.20
68F-81949-02-00 WIRE, LEAD (ISOLATOR), $42.00
68F-81949-00-00 WIRE, LEAD (ISOLATOR CABLE), $61.50
68F-81949-01-00 WIRE, LEAD (ISOLATOR CABLE), $61.50

Ser ut til at det er 68F-81949-00-00 som er for F150 >2006 modell.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp dom är utan säkring, högre upp ser du att den jag köpte/fick var 68F-81949-01-00. Den näst sista siffergruppen i ett Yamaha-nummer är versionen o nu har det tydligen kommit ytterligare en som heter 68F-81949-02-00 så om du beställer är det den du får. Kabeln med säkring heter MAR-69JIS-0L-ED. Kolla även länken från SIM med bild på kabeln, även boats.net säljer denna om du hellre handlar där.

http://www.simyamaha.com/Yamaha_Isolator_Lead_p/mar-69jis-0l-ed.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du sen drar kabeln har den en dedikerad plats i gummitätningen in till motorn, se bilden. kabeln ska alltså ligga uppe till höger ovanpå stora batterikablarna.

post-26269-1394236703,2129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att vår elektriker har blandat ihop numren på relät. Pol 30 och 87 är de som kopplas samman när det blir spänning över 85 och 86. Så koppla B- till 86 och D /startnyckel vilket som är lättast till 85. Koppla vidare batteri1 och B från generator till 30 och batteri 2 till 87, så ska det fungera. Ett annat , som jag tycker är bättre, sätt är att montera en Battery Brain. Varför åka omkring med en massa kilon bara till att starta motorn med?



Senast ändrad av excel319 | 11 maj 2011 | 06:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trakk kabel på min Yamarin 64DC & F150. Det var ganske vanskelig å få trukket kabelen fra motoren og gjennom kabelkanalen... Men det gikk til slutt. Testet spenningen på begge ladekabler, og de viste korrekt. Brukte vel 1 time Takk for tipsene, Jarb!

Da gjenstår bare innkjøp av nytt startbatteri og forbrukerbatteri. Mitt gamle start/forbrukerbatteri er tilnærmet ødelagt.

-Jørn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dej. Få kabeln genom rigging slangen är det jobbigaste med installationen. Använde en svetspinne med ett snöre o gå igenom med först o sen dra kabeln med snöret. Kul att det blev bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med battery brain verkade intressant.

Någon med erfarenhet av den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på montering av en brytare (Samma som Jarb) och dubbla batterier i en 64 dc.



Senast ändrad av mrplasma | 03 juli 2011 | 23:50

post-10006909-1394236756,9788_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på batterierna (AGM). Köpte ej Yamahas extra laddkabel (kanske nästa år) utan kör in laddning på Com och motorn på 1:an och förbrukarna på 2:an. När jag tuffar på kör jag i läge 1 2 och är jag vid stranden och vill poppa musik kör jag på 2:an så man har 1:an kvar till att starta motorn!smiley

 

post-10006909-1394236757,0232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med riktigt!?? Det finns ingen separat laddkabel utan det enda från motorn du ansluter på batteriet/brytaren är en pardragen 35 mm2 kabel. Har du en separat laddkabel?? Det är inte så att du redan har en aux-kabel? Kolla i motorn enligt de bilder jag lagt upp. Yamahas rekommendation om man installerat aux-kabel men bara har ett batteri är att koppla både huvudkabeln och auxkabeln dit, alltså inte isolera den o låta den hänga bredvid..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...