Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bollem

Styrning monark 670

Rekommendera Poster

Tänkte ta och byta styrväxeln då stryrningen blivit så glapp.

Men är det någon som vet hur man tar sig in till växeln.

Tagit bort alla skruvarna på konsolen men den verkar vara limmad och jag

törs inte börja o bryta.. någon som ett tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gå in bakom spegeln i ruffen

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset,, var visst öppet bakom spegeln :)

Men vilken stryrväxel ska man köpa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min monterade jag hydralstyrning helt outsanding en helt annan känsla att styra o kunna släppa ratten utan att båten viker av

Att köpa enbart rattväxel utan att byta kabel är nästan meninglöst för det brukar vara dax för den om växeln är slut

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte den enda som undrat. Som jag letade för att hitta nånstans att komma in bakom instrumentbrädan, innan jag kikade bakom spegeln.

Fogden: Jag är också sugen på att byta till hydraulstyrning. Visserligen har jag servostyrning, så ratten stannar i det läge jag släpper den. Men det vore ändå mysigt med bättre precision och fjäderlätt styrning. Får man fråga vad det kostade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden ca 95-96 så vr det ganska dyrt

rattpump hydralkolv riktiga hydralslangar så gick kalset på dygt 12tusen

det är nog lite billigare idag om man betänker på kronans värde då och nu

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en mängd olika styrväxlar,,, passar vilken som helst till den gamla vajern?

Om jag nu måste byta vajern är det någon som vet hur lång den är till monarken?

Tycker ändå inte att det borde vara vajern då styrningen går väldigt lätt men det är ett väldigt glapp i styrningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för att i vajerstyrning så är det nästan 20% glapp redan från början även på en ny

dels så fins det glapp i vajerhöjet och ett glapp i drevet så i princip alla vajerstyrningar glappar och drevet pendlar fram och tillbaka

Med en hydralstyrning minimeras pendlingen men den går ej att komma helt ifrån pga glappet i drevet

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...