Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Malott

Materialval - järnköl

Rekommendera Poster

Vi måste fixa järnkölen på vår träbåt och har följande plan (som vi hoppas att ni kan yttra er över - det är ju bättre att få höra att man tänker fel innan man sätter igång):

Vi tänkte slipa bort gammal färg och rost först, sedan olja kölen med rå linolja och slipa en gång till i oljan, torka av ordentligt och därefter måla på järnmönja (som vi blandar själva av hematit och kokt linolja samt lite sickativ) i flera lager. Avslutningsvis bottenfärg utanpå.

Bra, dåligt, andra tankar? Vi tar ödmjukt emot alla synpunkter, nybörjare som vi är!

MalottGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur den metoden ni tänker på fungerar i verkligheten och har heller ingen åsikt.

Däremot kom jag att tänka på en metod som jag tror står i boken plastbåtsvård http://www.bokia.se/bok.html?isbn=9197009466

Gör ren kölen från rost på ett mindre område. Täck en borrmaskin eller vinkelslip med kraftig plast. Allt utom det som snurrar. och montera en stålborste på maskinen. Heltäckand kläder inklusive skyddskläder annbefalls. Blanda till lite epoxy och stryk över det renslipade området och kör över det hela med stålborsten på maskinen. Upprepa proceduren tills hela kölen är behandlad.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter är som Tommy skriver det gäller att försegla kölen direkt  när rosten är borta och det gäller att komma ner i porerna. Jag har gjort ett försök förra året motsvarande ditt förslag  med linolja och en variant på slip med stålpiggar som skall motsvara sandblästring.

Första säsongen har gått bra men min erfarenhet är att den alltid gör det och man blir lika besviken år 2. Den som lever får se, men jag hoppas att den här gången så funkar det.

/Micke W



Senast ändrad av lizardking | 20 mars 2010 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...