Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mwetterstrand

Motorbåt över Kalmar Sund

Rekommendera Poster

Hej. Äger en Crescent Stingray (öppen styrpulpet)med 80hk Yamaha 4-T. Nu ligger båten i Klintemåla strax norr om Figeholm på Ostkusten. Är det OK med den båten att ta sig över till Ölands norra udde. Skulle vilja besöka Byxelkrok och Böda Strand. Rakt över från kusten ska det vara ca. 11Nm. Båden är 5,25 lång och 2 bred. Jag kan inte tänka mig att en överfart på drygt 20min ska vara några problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det boror nog på vädret och båten skick. annars är det samma vatten där ute som vid kusten. Lycka till Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är i nyskick. Är en demobåt modell 2005. Motorn är också nyskick, 10h från 2007. Då handlar det egentligen om att se till att det är bra väder hela dagen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är väl bekant med vattnen utanför Klintemåla och har själv funderat på att åka över till Öland någon gång. Vet dock av erfarenhet att det kan gå rejält mycket sjö i norra delen av Kalmar sund.

Det enklaste är väl om du tar dig till Kråkelund via sundet på insidan av Vinö. Kråkelund är ju ett ökänt blåshål och är det bara hyfsad sjögång där så ska det nog inte vara några större problem snedda vidare över sundet till Byxelkrok.

Betänk dock att 5,25 meter båt inte är särskilt mycket om det börjar blåsa upp på öppet vatten.

Har själv mina värsta båtminnen från vågorna utanför just Kråkelund och Simpevarp i en liten DC på 5,20 meter. Fördäcket och vindrutan hindrade dock vattnet från att slå in i båten när nosen gick in i de mötande vågorna. En öppen båt hade troligen blivit vattenfylld ganska snabbt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Får pröva under sommaren att ta mig ner till just Kråkelund och bli lite bekant med båt och vatten innan eventuell överfart. Får väl också vara lyhörd på väderleksrapporten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hinner du före måste du berätta då. Jag gör naturligtvis samma sak. Har du blivit avrådd att göra den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onej snarare tvärt om.. :)

Varför skulle det inte gå :)

Vet en person som brukar åka ut halvvägs till öland och fiska. Med en båt med 10 hästare på.

Men man behöver ju inte utmana ödet och ge sig ut om kuling råder Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror verkligen inte det skulle vara några problem. Har åkt där med SilverHawk 5.20 75Hk o 3personer i båten och det var inga som helst problem. Vid det tillfället hade ingen av oss i båten någon större sjökunskap såsom hur man tar vågor bäst osv osv.

Ted ska vi ta sällskap över i sommar? Vi kan ju ta varsin båt med oss :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kullmer82: Ja det kan vi göra..! Skulle va kul. Typ från påskallavik eller nåt.. Vill ju till borgholm.. :)



Senast ändrad av tedlarsson | 18 mars 2010 | 22:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra. F.ö. ett fantastiskt bra forum detta. Här får man vettiga och kunniga svar på nolltid. Det enda forumet jag stött på med den klassen är MacWorlds.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka vatten en båt klara av, beror mycket på besättningens kompetens och erfarenhet och naturligtvis omdömme.

Om jag läser mitt sjökort rätt, kan man från Klintemåla gå sydväst om Vinö och därifrån ner mot fyren Galtbådan och vidare mot fyren Soen. Från Soen till Byxelkroks hamninlopp är det 11,8 distansminuter. En färd på totalt ca 18 distansminuter.

Är man ovan väljer man nog inte en dag med kulingvarning, utan en dag med stabilt väder och måttlig sjögång.

Jag har bara seglat genom Kalmarsund en gång, i slutet av Maj 2005. När jag korsade er tilltänkta färdlinje var det ganska lungt, vilket bifogad bild visar. Bilden är tagen en aning längre söderut, vid en ö vad katten den nu hette!?Flört Det blev en något sämmre med sjögången Obestämd i andra ändan på sundet ett par dar senare.

Att det till övervägande delen beror på besättning, vilka vatten en båt klarar att befara, finns ju många berättelser om. Två killar från Lysekil körde en 5 meters styrpulpetbåt från Lysekil via Shetland, Färöarna, Island, Grönland, Canada genom Panamakanalen, norrut längs nordamerikas västkust till Alaska. Att färden där tog slut tror jag berodde på att de blev ovänner. Egentligen en fantastisk braggd av två mycket kompetenta, men samtidigt naturligtvis lite tokiga, sjömän.

För att bli inspirerade/avskräckta kan ni läsa i nedanstående trådar, med vidarelänkar i ämnet.

http://forum.hamnen.se/prat-om-motorbatar-och-motorer/12052-vad-tal-min-bat.html

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=242053

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=86967

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=96533

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=281886

Lycka till med sommarens färde, men ändå - tat försiktigt.

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 19 mars 2010 | 09:11

post-945-1394236276,4298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var häftigt. Det är tur att man har en riktig båt.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väll inte vara några problem om du inte åker när det är dåligt väder. Det är ju en resa på bara 1/2 timmer så det kan ju inte hända så mycket med vädret. Har själv åkte till utklippan, från karlskrona med min Ryds 510 GTS, det är ca: 7-8 N på öppet vatten (även om man kan åka en lite om väg och ha lite mindre på öppet vatten).

Givietvis bör du ha GPS och hels kompass med, och givetvis pappers sjökort.

Lycka til

/jim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jim och tack. Vi semestrar faktiskt också i Karlskrona, ute på Aspö närmare bestämt. Där har jag varit varenda sommar sedan barnsben. I år tänker jag dra ner båten dit den veckan vi är på plats. Har du tips på smultronställen vi kan åka till med båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Massor :)

Är det lungt väder så varför inte ta en runda till Utklippan, från aspö är det nog ca: 8-10 Nm (förvisso på öppet hav), kompass och/eller GPS behövs, för du ser inte Utklippan från Aspö. Om du inte gillar att köra utan att se målet, så kan du alltid köra runt skärgården också.

Ett besök i Nättrabyån tycker jag du ska försöka med, inte så lång men ganska trevlig. Har du tur så kanske du möter Axel, då gäller det att hålla undan, och ha fenderna ute :)

Vill du göra en längre (hel dags utflykt) så kör bort i östa skärgården och besök lite gamla fiskar-öar. Många av öarna lever upp på sommaren med alla sommar stugor. Tyvärr finns inga direkt mat/fika ställen på öarna, så ta med lite själv, eller så kan man stanna till på kampingen på Sturkö eller hanmnen i Torhamn. Kör man runt lite så är det en 1 tanks runda, dvs: 20-30 Nm

Sedan finns det massor med små stanna och sola och bada öar.

PS. Passa på att hitta grunden som den Ryska Ubåten U137 hittade när de navigerade FEL :) mmm, vist de gjorde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...