Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Malott

Intertox borta

Rekommendera Poster

Precis när vi skall börja fixa med vår nya (gamla) träbåt visar det sig att Intertox inte säljs längre. Det medlet har vi ju, nybörjare som vi är, läst och hört om att man måste använda. Gissningsvis av miljöskäl? Någon som vet hur nödvändigt Intertox egentligen var och är det någon som har tips på alternativa produkter?

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Intertox förra året och det finns fortfarande i Hjertmans sortiment. Art. nr. 4591-10

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt tidigare så har hjertmans kvar av dessa så där kan du beställa fortfarande. Du behöver inte impregnera hela skrovet med intertox utan du har det på utsatta ställen. Skarvarna på ruffen övergången till akterpegeln beroende på båttyp. Tex under vattenlinjen så kan du ju känna dig trygg då den delen skyddas av vattnet hela sommaren osv.... Var däremot noga med impregnering med linolja och ytbehandling. Sköts det som det skall så kommer inte båten ta åt sig speciellt mycket vatten efter ett tag och intertoxen blir överflödig samt sjösättningarna mindre spännande. För tre år sedan tog min sjösättning 11 timmar innan hon flöt så att jag tordes lämna hon. I sommras vid sjösättning så tog det en kvart innan länspumpen slog på överhuvudtaget och spottade ut lite vatten efter idogt oljande och underhåll.

 

mvh

 

Makke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack föralla goda råd och för tipset om att man kunde skicka efter - det har vi gjort nu! Kanske är det bara en tidsfråga innan det försvinner helt...

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...