Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Niclas_O

Kad 42,43,44,300

Rekommendera Poster

Hej.

Vad skiljer dessa motorer åt förutom effekten? Är det någon som man bör passa sig för eller är alla bra?

Är det någon som har en känsla för vad en begagnad motor drev ur denna serie med 500-1000h på mätaren bör kosta?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

42/43 motorerna har 2-ventilsteknik medans 44/300 har 4-ventilsteknik per cylinder. 44/300 har dessutom EDC (electronic diesel control) el gas/växel bla.Skillnad 42/43 ? 42 tillverkades -91 - -01 och 43 från -97 - 05. 44 tilverkades från -97 - 04 samt 300 från -01 - 05.(enligt Penta´ s GDS bok) Skillnad mellan 44 o 300 är bla turbo och intercooler(anslutning) samt mjukvaran i edc´ n. Bör kosta??? Dom som är till salu ligger väl i spannet ca 100´ -175´ kkr sen om det är värda det är en annan fråga.

//Erik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kad 42a bör väl i möjligaste mån undvikas, gör en googlesök och du hittar hur många diskussioner som helst om problem med dessa, inte minst på forum i usa om motorbyten och dieselkonverteringar. Men å andra sidan så är det kanske enklare att hitta delar och bättre beggade motorer här än där. Reservdelar(org) är dock svindyrt. Inte funderat på Yanmar istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmar är intressant men jag har läst att bravo dreven inte håller så bra ihop med yanmar. En fördel med volvo är att det finns en bra serviceverkstad för volvo i staden där jag bor.

Å andra sidan så kanske det inte är så svårt att serva yanmar. Någon som vet om en yanmar 6:a är längre eller högre jämfört med en kad?

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spis (KAD43) tar töffat och gått sedan förra ägaren stoppade i den 2002. Jag köpte båten 2005. Gillar den mycket.

Eller, inte helt. :-(  En topplockspackning bytt (läckte sakta ut ca 1 liter kylvätska på en full dags körning) vilket gick på en del att byta. Blir en del mantimmar att riva en rak 6'a m turbo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inbytesbanken är en bra sida att kolla upp då&då http://www.inbytesbanken.com/

Kan du hitta en KAD 300 alt KAD 44 är de att föredra vad jag har hört. Nackdel med KAD 300 är att de har ett specialdrev (DPG) som bara är framtaget för den motorn, spekulerar lite nu men det kan betyda svårigheter att hitta reservdelar och om drevet måste bytas ut ... går det att få tag på ett nytt??

Pris på en KAD 300 med drev är väl typ 150.000 - 180.000 beroende på ålder och antal timmar men tror de är lite svåra att få tag på .... har själv en som gått ca 400 h och så här långt utan problem ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmar 6LP- är både kortare, smalare och lägre än KAD'arna samt lättare.

Dom har ju dessutom ett eget drev nu för tiden ZT350 om man är tveksam till Bravo dreven. Om det nu är hållbarare vet jag dock inte, men själva motorn har ju bra rykte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som säger att KA(M)D 44 och KA(M)D 300 är samma motor, det är det igrunden, men det finns en hel del saker som skiljer.  (M)=med axel.

Här kommer några exempel.

  • Spridarna är tvåstegs på 300 för att kunna ge mer bränsle och tystare gång vid lägre varvtal.
  • Höger bränsletryck på 300.
  • Vattenpump med högre flöde (ej inpeller).
  • Intercooler är 4-väges på 300 för att kyla laddluften mer.
  • Kamvinkar är vassare på 300 för mer bränsle-luft blndning.
  • EDC enheter är en annan på 300.
  • Turbon har större kompressor del och större avgas anslutning på 300.

Både 44 och 300 är hel ok.

//Jonas

http://forbina9000.dinstudio.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av problemen med bravo/yanmar är att drevet blir för varmt, och då pratar jag om bravo three x diesel drevet. Detta är dock relativt lätt att förebygga genom att eftermontera extra kylning på drevet som förebyggande åtgärd. Jag hade en 315hk yanmar med detta drev på min senaste båt med extra kylning och jag fick aldrig problem med vare sej motor eller drev. Men ska du köpa en beggad yanmar 300 el 315 hk så ska du se upp med ventilerna,tror det är på avgassidan, dom har haft problem med detta. Kommer tyvärr inte ihåg fram till vilken årsmodell detta inte va löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...