Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Coffe83

Ytterligare en tråd om GPSval

Rekommendera Poster

Funderar på att slå till på en GPS till sommarn och har kikat lite.

Tittade lite på Allt för sjön och kom fram till att ca 5'' skärm är lagom.

Först funderade jag på en Eagle pga priset men efter lite läsande här så får man ju kalla fötter, mycket kritik för felpositionering pga Navionics-korten och visst, en GPS är ett navigationshjälpmedel men om den visar rätt La, och Lo men fel på sjökortet så tycker jag att det är pengar i sjön.

Garmin däremot tycks få bra kritik när det kommer till navigering och jag kikar lite på 526 och 620.

620 har både pekskärm, batteri och går att ta med sig på land.... dessutom är den en tusing billigare... varför skulle man välja 526:an?

Synpunkter och tips (även andra märken och modeller) tas tacksamt emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo därför att skärmen på 526 är inte är lika ljuskänslig som skärmen på 620. Desutom är det ett mer robust skal på 526. Har ingen erfaranhet av dem personligen. detta är bara vad jag läst.

Lycka till med köpet, fin båt förresten.

 

MVH

Kareem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag har sedan förra våren en 620, och jag är helnöjd. Tycker man att skärmen syns dåligt är det bara att vrida den lite från solens strålar så ser man bra igen. Att man sedan kan ha den i bilen är ju ett extra plus.

Sjökorten finns ju oxå att få tag i på enklare sätt än att köpa i dyra butiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du enklare än i dyra butiken? Det är ju ändå Bluechart eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Du har mejl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där sista är det allt fler som är nyfikna på... Glad

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Och han sade sök och ni skall finna eller finns i sjön. Allvarligt så vill jag inte uppmana till brott, men korten finns på nätet. mer säger jag inte här, men jag kan nås via mejl för den som vill veta mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Garmin525S och är helnöjd. En nackdel som 620:an har är att den är mycket sämre i starkt ljus än tex 526:an som har en sensor som reglerar ljusstyrkan till skillnad från 620. Jag har en kompis som köpte en 620 för formatet skull, men han tycker det är svårt att se tydligt på skärmen när solen ligger på. Jag tror att han ångrar sig.  Min bedöming är att det är en hyfsad kompromiss, men om det är en GPS till båten i första hand så satsa på en som är avsedd för det och köp istället en extra ( finns ju för 1.500:-) till bilen.

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar, det tackar jag för!

Men jag sammanfattar: Den stora fördelen med 526 är att den är bättre i solljus och att den är lite robustare.

Hållbarheten borde nog inte vara ett problem med 620 då dom marknadsför den som passande till vattenskoter... bara att reklamera om den inte håller tätt då.

Just pekskärm och pris är ju rätt lockande med 620... hmm, svår nöt det här. man vill ju inte bli missnöjd...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

just ja, det kom aldrig fram nåt mail.... skicka igen till blaffz83@hotmail.com Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har köpt en Garmin 525 Overhauled för 4100:- inkl frakt ev. tull och moms

från GPS4US.com.

Beställde igår 30/3 beräknade leverans 7/4

Det var en chansning och köpa en overhauled men priset var väldigt lockande.

Den billigaste 525'an på prisjakt kostar 6921:- inkl. frakt

Här nedan kommer en förklaring vad Overhauled betyder.

About Newly Overhauled Products
A product can be designated as Newly Overhauled for several reasons, including:

1. It was returned. People might return a product for many different reasons. Sometimes they simply don’t understand how to use it. Other times it’s because they received a product as a duplicate gift. Such returns may not be sold as new and must be sold as Newly Overhauled.

2. It required repair. Some products require repair of initial defects. Rest assured, we only sell fully-repaired products that operate as new.

The Factory Servicing Process. When a product has been returned to the manufacturer, it is fully examined by trained technicians. They evaluate every detail to be sure it meets all performance specifications. If they determine that the product can be refurbished, it is reconditioned or repaired to factory specifications, then cleaned and tested. Only then is it packaged and presented here for purchase.

Warranty. Most of the newly overhauled products are covered by the same manufacturer's warranty as brand new products. (Both new and refurbished GARMIN products come with 1 year manufacturer's warranty)

 

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matrix

Jag vill inte heller uppmana till brott...men det finns båtar man kan klippa bort kättingar på och bara segla iväg med, det finns båtmotorer som man kan koppla loss och lägga på en släpvagn och det finns butiker man kan gå in i och plocka till sig båttillbehör utan att betala.

Billigast måste väl ändå vara att sno en plotter och sedan ladda ner korten olagligt på nätet.

Mer säger jag inte här men maila Matrix..han har nog en lösningSkäms

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är dock att båten inte ligger kvar sen man seglat iväg med den, inte heller båtmotorerna eller båttillbehören Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...