Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
robbane

Köpa vattenskidor

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar på att skaffa vattenskidor till sommaren. Någon som har några tips vad man ska köpa för något? Jag funderar på 3 olika alternativ.

 

1.

Ett paket med skidor, lina och flytväst, från vattensport.nu för 1400 kr. Tycker detta verkar vara rätt prisvärt. Är det något att ha?

www.vattensport.nu/pub_images/... www.vattensport.nu/ProductPopu...

www.vattensport.nu/ProductPopu...

 

2.

Snackade också med en försäljare i en vattensportbutik som rekommenderade mig att börja med breda skidor vilket skulle vara lättare och roligare. Jag tycker dock att dessa skidor såg överdrivet breda ut. Men kanske är det bäst att börja med sånna? Priset låg runt 1300 kr (mässpris, förra årets modell, enbart skidor)

 

3.

Clasohlsson har ett par för 1000 kr, 1200 som står på Internet verkar vara gammalt pris eftersom att det står 1000 i den nya båttillbehörskatalogen.

www.clasohlson.se/Product/Prod...

 

 

Tack på förhand



Senast ändrad av robbane | 12 mars 2010 | 21:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men de priser du anger så kommer inte vattenskidorna kosta mycket mer än en dags bensinförbrukning med din 150 hk motor, så det är ingen större ekonomiskt katastrof att köpa ett par nya året efter om ni växer ifrån de första paren. Dessutom kan din båt säkert dra flera vattenskidåkare samtidigt.

Om du inte har en vatteskidkrok/torn på din båt så köp ett sk. block som man fäster vid pollarna och som man fäster linan vid. Gör det enklare att åka efter båten.

Våtdräkt är också bra att ha, även om man åker mitt på sommaren.

Själva åker vi wakeboard (skitkul, rekommenderas) och då räcker det med vanliga räddningsvästar (ej seglarvästar). Fast å andra sida så går det inte lika fort med wakeboard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Vilka av åvanstående skidor tror du är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv funderat på skidor och fick rådet att ett riktigt proffs att börja med breda skidor då det inte är lika tungt att komma upp eller åka med sådana. Dessutom kräver freestyle skidor inte så hög fart varför risken för skador minskar. Jag började åka som åttaåring men slutade när körkortet togs och det är många år sedan. Väger nu 100 så det lär gå lite tungt om jag ska åka.

Själv har jag kikat på dessa. http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=11983

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade andra på mässan för drygt 1700 inkl lina så de blev det. 20% nedsatta en vecka till. Själv kommer jag aldrig att åka så här med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog satsat på paketet från vattensport.nu, tycker det verkar prisvärt för 1400 kr. Obrien är ett ganska känt märke inom vattensport så det borde fungera bra som startpaket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Någon som vet hur stor skillnad det egentligen är mellan breda och vanliga vattenskidor, eller dyra och billiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

jag har åkt vattenskidor sedan jag var 12 och är idag 29. jag började åka på träskidor och har genom åren avancerat till olika typer av gedigna slalomskidor och åker idag frekvent på klubb nivå.

jag tycker inte du skall köpa breda skidor utan ett par bra comboskidor. det må vara lättare i startögonblicket att ta sig upp på bredare men så fort du är uppe så är det mycket tråkigare. det finnns ju en anledning till att slalomskidorna e smala. Vattenskidsåkning handlar ju om att svänga mycket och det är avsevärt mycket lättare och roligare med normalbreda. dessutom har du ju en motor som med råge klarar at dra upp dig på vanliga combo.

Sen tycker jag att det är värt att köpa ett par som är kanske lite dyrare. man får vad man betalar för och det är schysstare att lära sig på bra grejer.

Kolla in www.skimarine.se de har ett bra sortiment av allt du behöver.

Lycka till så ses vi snart i bojbanan.

MVH

Max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...