Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bogproppen

maxim 26 värdering

Rekommendera Poster

Har under en tid följt beg marknaden på Maxim 26:or då jag är lite intresserad av att ev, köpa en. För tillfället finns endast några få på blocket men i höstas fanns över 20st till salu. Jag vet att maximen är en populär båt men jag undrar om det är någon mer än jag som tycker att de verkar vara överpriser på många av dem. Ok om det sitter en ny motor i kan jag förstå att man begär betydligt mer då detta är en investering på gissningsvis 80-100 tusen.Men är det verkligen skäligt att begära 250 000 för en 30 år gammal båt med en 30 år gammal MD21 i motorrummet. Vad är rimligt att betala för en Maxim i normalskick och med originalmotor eller gammal utbytesmotor. Vad tycker Ni ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, nu är ju jag lite partisk Glad så jag tycker ju naturligtvis att prisnivån är rätt,naturligtvis beroende på skick och utrustningsnvå.

Vad får man ge för en ny eller nästan ny 26-30 fots familjebåt med 5-6 kojplatser och liten dieselmotor??

Här har du ett alternativ men med en rätt stor motor,dom förekommer även med svagare motorer.

http://www.blocket.se/stockholm/INTER_9000_22960158.htm?ca=4&w=3&last=1

Det här kanske är ett bättre jämförelse objekt

http://www.blocket.se/skaraborg/Inter_7700_25587021.htm?ca=4&w=3

Jag själv tycker däremot att  485000kr för en Nimbus 2600 från -85 och 530000kr för en från -87 är lite dyra... eller en Nimbus 27 för 650000kr.

Men som tur är så bestämmer man ju som köpare  vad man är beredd att betala man sätter ju så att säga själv slutpriset..

Från det ena till det andra så har den billigaste Maximen jag sett haft ett annonspris på 175000 då med trasig Md21,några för 190-200000 har också förekommit men ofta är det då rätt mycke att förbättra på dom...typ kapell, dynor mm.

Lycka till med ev.köp

/andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. En i kanonskick med utbytt motor och fullsmetad med utrustning. 210-240.000:- Ej utbytt motor och standard ca 150-170.000:- Man kan inte jämföra Maxim med Nimbus då de flesta fortfarande har det hopplösa S-drevet. Det finns ombyggda där S-drevet är borta och  dessa är trevligare om det är rätt gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicket och framförallt motorn avgör ju oftast prislappen. Vad gäller Maxim 26, så är det extremt stor och mycket båt för pengarna om du frågar mig. Akilleshälen är Md21:an som är på tok för klen på båten, och som knappt skrämmer upp den i 7 knop. Segelbåtsdrevets vara eller inte vara bra lämnat jag därhän, men visst, den är väl inte särskilt vanligt på motorbåtar, och vid motorbyte undrar jag om ens det passar till så många motorer.

En nimbus 26.a i motsvarande årsmodell med samma motorval ligger ju även den i samma pengar, och är klart mindre då den saknar stickkojen. Var jag du och tittade på Maxim 26 så skulle jag ligga lågt till jag hittade en med utbytt motor, även om prislappen kanske säger 40-50 till. Ser att en del sätter in nyare Iveco / lombardini dieslar i dem, och jag tror man går en klart mycket trevligare båt.

Men båtarna har ju ett otroligt andrahandsvärde vissa modeller....titta tex på Nimbus, där modeller från 80-talet kan ligga mellan 400-500 000 kr, och dieselmotorn, oaktat kanske en tamd40 ändå är 25 år gammal. Å vem vill ha ett motorbyte närstående såvida inte prislappen varit extremt låg ?

 

Lycka till med ditt köp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också part i målet eftersom jag själv har en Maxim och har således följt marknaden senaste åren. Som någon tidigare skrev är det självklart skick och framförallt utrustningsnivån som avgör priset, runt -05 var Maximerna med Md 21orna uppe och nosade runt 300 strecket men i samband med konjunktur nedgången har priserna för dessa sansat sig till runt 250-280 strecket för ett fint och välutrustat ex. Såg några blocket annonser förra året där det såldes motorkonverterade ex för mellan 380-425 som försvann relativt snabbt. Kan själv tillägga att jag har en motorkonverterad Maxim med en iveco 87 hk turbodiesel och är mkt nöjd. Marschfarten hamnar på ca 11-12 knop med denna bestyckning och är en ganska bra och behaglig fart för denna båt enligt mitt tycke. Prislappen på en motorkonvertering hamnar på ca 130-150 inkl drev beroende på hur mkt man gör själv.

Lycka till med ditt båtköp, Maximen kommer inte göra dig besviken. Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, för den som inte redan är Maximägare, så räcker nog inte de priserna så långt. Jag tror att det är svårt att hitta en Maxim under 200`, även med originalmotorn. Bara kostnaden för hårdvaran vid ett motorbyte kommer att överskrida 150` och har man lagt ner de pengarna så vill man knappast sälja båten för 210`.

Visst kan man tycka att det är orimliga pengar, men ganska säkert får man tillbaka pengarna den dagen man säljer båten.

Jag är för övrigt också en mycket nöjd Maximägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbyte från MD 21 blir nödvändigt eftersom det snart inte finns några delar att tillgå. Att du får tillbaka pengarna är fel. Från det att du bytt motor och sjösatt så skall du räkna bort ca 80% av motorbyteskostnaden, tyvärr. Men så är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uttryckte mig lite dåligt, jag menar inte att man ska få tillbaka hela kostnaden för ett motorbyte, jag tror dock att man får tillbaka betydligt mer än 20% av kostnaden, jag menade att om man bara betalar ett marknadsmässigt pris för båten (oavsett motor) så tror jag att man får tillbaka en stor del av den kostnaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju även maximar med rak axel eller drev.. Eagle, Fenix eller Inspector har ja för mig att dessa hette... Segeldrevet har inte bara nackdelar, d finns klara fördelar i manövrering detta måste man ha med i beräkningarna.. Sedan om man söker fart är hursom en maxim helt fel val, såvida det inte är drevmontage. Men dessa är ovanliga och vad ja minns så hade dom bara en liten ad30 snurra på 100 eller 110hk och den räcker nog inte längre än till 20knop på topp..

Maximen är nu nästan så gammal att den uppnåt någon slags exklusiv kult status. Precis som Nimbus 26 så kommer den att hålla ett fortsatt högt värde på marknaden. Och vi kan igentligen inte göra så mycket åt det, otaliga båtar har gått den vägen. Många säljs idag 30 år senare för dubbla nypriset eller mer.

!!!MVH REXCO!!! Hade ja valt i dessa kategorier så hade det nog fått bli en Flipper 760 eller 717. Det är enligt mig en bra nordiska båtar för rimliga pengar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är part i målet, har en Maxim 26 och är väldigt nöjd. Originalmotor med det omtalade segelbåtsdrevet som jag anser är bra!, kompletterar man med en bogpropeller som alla nya båtar har är den definitivt mycket manöverduglig även vid backning.

Stora utrymmen till rimliga kostnader. Motorn är helt ok men om det händer något...

Hittade för något år sedan en länk till en dansk firma som utförde motorbyten som paket.

Är det någon som vet mer, svenska firmor som har färdiga paket ca 100hk diesel ??

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går visst att hitta grejor till MD21 och man behöver inte leta så mycket heller. Finns massor med begagnat billigt och de viktiga bitarna kan man köpa av vilken motordelfirma typ Gete som helst, frågan är bara om man tycker är värt jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade länken till den danska firman som monterar paket ny VP 75 hk inkl allt.

http://www.sydship.dk/media/Maxim.pdf

http://www.sydsjaellands-shipservice.dk/?side=maxim26.htm

FINNS DET FLER ALTERNATIV?? - I Sverige?

Kommenterade inte rimligt pris: 250 kkr kan vara rimligt för en välskött Maxim 26 med originalmotor fräscha dynor, inredning och kringutrustning(?). Det finns en del båtar som ligger väl högt map hur de ser ut intriört.

Det finns gott om reservdelar till MD21 och även utbytesmotorer!

/T 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Såg inlägget om motorer från Danmark, blir ju onekligen sugen på att skaffa en ny spis,den gamla vill inte va me längre, har du ngn bra kontakt vad det gäller beg MD 21b?

Detta är första året me Maximen,måste trots trasig motor säga att jag fått mycke båt för pengarna. Suveränt me dubbla sovrum när man har besök, stickkojen sover man också 2 st i om det kniper. Tycker även kvaliten är bra , för en båt som 30 år. Kolla motorn(vatten i olja), elsystem !!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...