Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Malott

Mahognyn färgad?

Rekommendera Poster

Var på mässan i lördags och tittade på fina veteranbåtar. Det som slog oss var att de är så djupt mörkröda i mahognyn. Vår mahogny är mycket blekare.

Är det så att de riktigt mörka mahognybåtarna strukits med mahognyfärgad bets eller liknande innan man lagt på alla lager lack? Vi skall bl.a. fixa nåten och göra i ordning en massa trädetaljer på vår båt och funderar nu på om man efter slipningen skall färga in träet innan man lackar? Är det så den blir riktigt röd? Om det är så - kan någon rekommendera en riktigt bra färgprodukt?

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att mahogny kan mörkna något med åren men jag har renoverat ett gammal skrivbord i mahogny som faktiskt var betsat. Jag tycker mig också ha sätt att lite billigare(?) mahogny också kan vara flammig - bets är ett sätt att hantera det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är med största sannolikhet betsade.
Alla mahognyytor på den träbåt jag hade behövde betsas för att få den rätta färgen.

Jag använde alltid Internationals.
Googla på mahognybets så hittar du mer.

 



Senast ändrad av FredrikB | 08 mars 2010 | 13:04

post-8232-1394236264,3933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny som utsätts för solljus gulnar ganska fort så därför brukar man betsa innan man lackar. Själv brukade jag betsa min Vindö 3 ggr innan oljning och första lagret lack lades på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 gånger?!! Oj! Ja, det är väl bara att bita ihop och göra jobbet - men sanningen att säga tycker vi att det är roligt jobb och är tacksamma för alla tips som vi får från er. Den bleka färgen är inte precis det man eftersträvar.

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är som Gusten säger den gulnar.

Kolla på betsen du köper oftast är den för brun för mig som vuxit upp med Hondurasmahogny.

Men det finns rödare bets og, kanske kan du blanda till själv.

Men för allt ivärlden blanda inte bets i lacken.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på din bild efter att jag svarat, skulle nästan tro att din båt kan bli sådär djupt mörkröd som du önskar, den verkar vara från 50talet innan vi började skydda rengnskogen, och började köpa mahogny och mahognyliknande träslag från allahanda ställen på jorden.

Kalle igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av mahogny som mörknat gällde oljade tavelramar inomhus och inte mahogny utsatt för sol, så jag tar till mig detta och har lärt mig något, och känner mig lite mer ödmjuk vilket jag säkert mår bra av! Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, båten är från 50-talet - 1953 sade förra ägaren (tyvärr hade han blivit av med alla papper om båten, så det är ungefär allt vi vet...). Följdfrågan måste bli om någon vet vilken bets man skall använda om man inte vill gå åt det bruna, utan åt det röda hållet? Att köpa en massa olika burkar och prova blir dyrt och jag misstänker att det kan vara svårt att blanda själv och få resultatet exakt likadant när man gör burk nummer 2.

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på träbåtsakuten.nu Där finns massor om betsning och hur många experter som helst med råd stickistäv med varandra. du kan även hitta resept på bets som du gör själv där om du söker lite.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej förlåt det var inte meningen att vara brysk och tillrättavisande.  

Skäms lite

KalleGråter                            

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är lite tveksam till att betsa på renskarapat trä, suger mycket och kan lätt bli för mörkt. Så var försiktig testa på ngn dold yta innan du går på ytor som syns! Äldre båtar är nog snarare betsade efter några säsonger än direkt efter renskrapning. Sedan är det nog så att en riktig fin finish kräver ca 8 lager fernissa. Och ett par nästa säsong.....

Fungerar annars bra att betsa på fernissade mahogny ytor där mahognyn gulnat, sitter fernissan så slipper man skrapa rent räcker med ordentlig nedslipning, betsning och sedan som vanligt några lager fernissa. Sparar både tid och båt. Internationals bets tycker jag ger en vacker rödrun mahogny som ser riktig ut! Slipa med 320 och betsa sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oj, ta det inte så! Jag känner mig absolut inte tillrättavisad. Glad

Hälsningar

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina ögon så är Internationals bets som man säljer nu alldeles för brun, liknar mera färgen på ersättningsträ för mahogny.

Men det är nog så att folk idag tycker att mahogny ska se ut så.

Vore synd att ändra färgen på frågeställarens båts mahogny till färgen på något ersättningsträ.

Beträffande lacken så håller jag med dig minst 8 lager.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl väldigt personligt vilken färg man tycker mahognyn ska ha. Jag gillar Internationals  mahogny bets tycker inte alls den ser ut som ersättnings trä, men slutresultatet beror nog mycket på hur den läggs på, träets struktur måste kunna ses igenom betsen, får inte bli för täckande.

Bifogar en bild på en SK22'a som brorsan och jag hade till för ett par år sedan, betsad med I's bets och fernissad med Schooner. Inte renskrapad på kanske 30 år....

 

post-6721-1394236272,1766_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta mahognybåtar betsas till mörkare nyans.

För egen del tog jag bort all gammal lack med värmepistol och skrapa. Skrapa aldrig enbart med färgskrapa. Sedan återstår ju slipningen från grov till finare. Och när allt mahogny är slipad är den i bästa fall samma färgton på.

Sedan oljebetsar jag med Zar oljebets, (använd aldrig spritbets)!

Oljebetsen förs på med luddfri tygtrasa och resultatet blir jämnt utan synliga övergångar.

Jag använder en cherryfärgad oljebets.

Sedan imprengerar jag med Quatrololja nr 1, tre gångers strykning.

När jag nöjd och träet mättat, läcker jag på en special fernissa som jag inhandlar av den båtbyggare som byggde min båt. Vad detta är för fernissa är hemligt, dyr och bra är den i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du betsar kolla med marstrandsbets den kan du till exempelanvända efter att du lagt på internationals bets och sedan lacka uvbeständig lack som inte gulnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...