Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
gragru

Kylskåp 230V och spänningsomvandlare

Rekommendera Poster

Jag funderar på om det skulle vara möjligt/realistiskt att stoppa in ett vanligt kylskåp i båten. De marina kylskåpen kostar ju åtskilliga tusenlappar. Jag hittade ett litet skåp på elgiganten för 1500 kr (http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys/kylskap/MTT507WW/matsui-minikyl), och en spänningsomvandlare kostar ju inte mer än 400 kr.

Lite matematik:
Skåpet drar 140 kWh/år.
Antal Ah/år borde då bli 140000/230 = 608 Ah/år.
Per dag: 608/365 = 1.66 Ah/dag.

230 V/12 V = 19 gånger (omvandlaren)

Då borde det resultera i att det går åt 19 x 1.66 Ah/dag = 32 Ah/dag.
Med verkningsgraden 90% på omvandlaren så borde detta resultera i 35 Ah per dag, vilket ju är en relativt låg förbrukning.

35 Ah/24 timmar = 1,45 A per timme
1,45A x 12 V = 17 W, vilket skulle räcka för en liten solpanel (om solen skiner förstås)


Var tänker jag fel, det verkar ju vara lite för bra för att vara sant? Någon som är bättre på matematik än mig?

 



Senast ändrad av gragru | 08 mars 2010 | 03:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det överensstämmer rätt bra med en kompressorkyl på 12V. Kan bli något mer pga verkningsgraden i omvandlaren som kanske inte är 90% och att det är ett skåp där kylan vädras ut vid lucköppning. Fördelar med 230V är att det finns en stor tillverkning.

Solpanelen behöver vara större för att ladda batteriet då du även vill ha en kall öl när solen inte skiner.

Så dina beräkningar stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp hur många volt kompressorn ska ha. Behöver inte vara 220v bara för det är ett 220v skåp. Är ju onödigt att omvandla flera gånger. Lagade kylen i min Sea Ray(gick ej att få ut den ur ruffen). Kompressorn i den 12V/110V kylen gick varken på 12V eller 110V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ta mig en stor funderare över hur man kommit fram till siffran 140 kWh/år. Den är naturligtvs baserad på någon form av normerat testförfarande, för att man skall kunna jämföra förbruknigen på olika kylskåp i hemmiljö.
Men vid vilken omgivningstemperatur har man gjort mätningen, hur ser ventilationen bakom skåpet ut för att uppnå dessa värden och hur många gånger per dygn öppnas dörren och hur länge?
Speglar normen verkligen verkligheten, framför allt i en båt?

Risken är stor att du i verkligheten får en helt annan årsförbrukning i din båt, där omgivningstemperaturen troligen är högre under den tiden du helst är ute på sjön, ventilationen bakom skåpet är bristfällig och säkerligen måste hjälpas upp med ombyggnader och strömkrävande fläkt för att få upp litet svalare luft från kölsvinet.

Så, även om dina beräkningar i sig stämmer är jag rätt övertygad om att de inte håller i verkligheten. Båtkylar är byggda för att suga sval luft från kölsvinet eller t.o.m vara vattenkylda.



Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom Eileans synpunkter, har jag två.

1. Det intressanta för din omvandlare är ju inte hur mycket skåpet drar per dag, utan hur mycket det drar när kompressorn går. Det är inte säkert att det räcker med en liten omvandlare och då blir det dyrare.

2. Det finns två typer av omvandlare att välja på, fyrkantsvåg som är billig och sinusvåg som är dyr. Det mesta fungerar med fyrkantsvåg, men inte allt. Saker som har problem att gå på fyrkantsvåg är vissa elmotorer, vissa kompressorer och en del äldre laddare som bygger på transformatorer. Jag kan t.ex. inte ladda borrmaskinen med fyrkantsinvertern.

Innan du köper kylskåpet, kolla vad effektförbrukningen är när kompressorn går så att du kan köpa rätt kompressor. Försök också ta reda på om skåpet går att köra på fyrkantsvåg eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag ska minsann kolla lite noggrannare, men det verkar ju i alla fall finnas potential för att köra vanligt kylskåp ooch omvandlare, även om det kanske inte blir fullt så bra energiförbrukning som på pappret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det där e knappast en kompressorkyl!! så kylkapaciteten e nog därefter...

tyvärr så gäller det gamla regeln även här, man får vad man betalar för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt en tredje variant av inverters och det är väl den vanligaste idag nämligen modifierad sinus. Denna kanske duger till en kylskåpskompressor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till ekvationen får du lägga till växelriktarens tomgångsström (den ström den drar utan belastning när skåpets kompressor är avstängd).
0,5A tomgångsström är ett vanligt värde.

0,5A * 24 timmar = 12Ah/dygn att lägga till dygnsförbrukningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte en tredje sort - det är just den varianten som kallas fyrkantsvåg ovan. Egentligen är modifierad sinus också fel benämning (om än vedertagen), för det är fyrkantsvåg som man modifierat lite för att få bort de värsta olikheterna från sinus. Man har helt enkelt trappstegsformat den en aning. Men det låter ju bättre som försäljningsargument att ha med ordet sinus....

Rena fyrkantsomvandlare lär nog knappast existera numera.

0,5A tomgångsström är optimistiskt om det inte är allra minsta sortens omvandlare. Kompressorn kan ha en rätt stor startström, så omvandlaren behöver nog vara lite kraftigare än vad man kan anta utifrån påstämplad förbrukning. Jämför då med en snittförbrukning som ett båtkylskåp har (mitt Isotherm ligger kring 1,0A) så kommer omvandlarlösningen och hemmaskåp knappast att komma under det tredubbla.

En 17W-panel räcker inte på långa vägar. Maxeffekten är uppmätt vid perfekt solinstrålning, med maximalt solljus - alltså väldigt teoretiska förhållanden. Den kan möjligen förlänga livet på batterierna en del. Går du däremot på uppåt 50W-panel och har ett effektivt kylskåp så börjar det finnas chanser att det kan gå på ett ut. Utan specialarrangemang för att alltid vinkla rätt, och även med en mulen dag lite då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter du en termostat i skåpet skulle tomgångsförbrukningen minimeras genom att bryta 12V/24V.

Det ska vara en termostat som klarar att bryta likström vilket kräver lite mer av kontakten. Risk för ljusbåge är större vid likström.

Verkar bättre med en riktig kyl med kompressor på rätt ställe (svalt). Lättare också att få den att fylla ut ett mindre utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju fortfarande billigare att köpa till extra solpaneler och sinusinverter än att lägga 5-7 papp på skåpet. Visst blir det krångligare men extraprylarna har ju sina förtjänster också. Lite räkning:

Kylskåp 1500 kr
1500W (3000W momentant) ren sinus inverterare 1700 kr
40W extra solpanel (80-100W totalt?) för att driva inverterns extra dygnsförbrukning 1100kr

= 4800 kr, men då har du ordentligt med 220V i båten till annat samt bra med solladdning ifall du inte kör skåpet. Tänker jag fel nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar 150W och 300W? 3000W går loss på ca 20.000:-

Var hittar du 40W solpanel för 1100? Priset för 40W brukar väl annar ligga runt 3000:-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade precis samma funderingar som Du ifjol - men gav upp. Fick så många råd och synpunkter som gick stick i stäv med varandra att jag inte vågade fullfölja. Blev ett nytt 12 V för 9.500. Sorry, men kyl är för viktigt för att laborera med. Det vet man när skiten inte fungerar och maten fördärvas.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat på nätet,. sant eller falskt ?

Skall man försöka dra igång en begagnad kompressorkylskåp på batteri med omvandlare i någon sommarstuga utan el så behöver man jättelika sinusomvandlare för att klara kylskåpets startström under 0.5 sekunder - har man för litet så startar det inte alls hur man än bönar och ber. En kylskåp kanske drar 80 Watt under drift men måste ha över 2 kW kapacitet från elnätet för att övh. starta... skall man försöka med frys så är det ännu större krav - kanske uppåt 3-4 kW i starteffekt eftersom kompressor ligger på 180 - 200 Watt motoreffekt

Kylskåp med Danfoss minsta kompressor som tillverkats (TL2 A) drar hela 10 ampere 230 Volt för att starta och de flesta mindre omvandlare kräks av detta om man försöker använda en sådan för att driva kylskåpet.

Hela storyn finns i sista posten här: http://www.flashback.org/t830322

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att elmotorer behöver mycket ström i startögonblicket stämmer i alla fall. Testade en gång ett kylskåp som skulle dra 90W(?) på min 300W omvandlare, och det enda som hände var att omvandlaren slog ifrån - inte ens ett litet ljud från kompressorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,5A tomgångsström är optimistiskt om det inte är allra minsta sortens omvandlare.

Min Fel/Kvali/Biltema 1000W växelriktare drar ganska exakt 0,5A i tomgång..och i stort sett samma när belastningen enbart består av en laddare till biltelefon eller mina sladdlösa borrmaskins-laddare.

Borrmasinsladdarna är till typ 150:- borrmaskiner från Jula, så dom är effekt-klena..en transformator, likriktardioder, en IC och två lysdioder, tar flera timmar att ladda batteriet (därför har jag 5 stycken maskiner/laddare/batteripackar).

Min 300W Nordic Powermodifierad fyrkant brann upp på några minuter när jag anslöt en laddare till brorsans sladdlösa borrmaskin (Makita eller nåt sånt, med transformator antagligen, stor och tung laddstation) och 1000-wattaren:s överlast-indikator gnällde rejält när jag kopplade in laddaren där .

Samma (Nordic Power) hade jag kört sjökort-laptopens laddare på i flera år utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag menar såklart 1500W och 3000W och 1100kr för panelen. Allt köpt från kina/taiwan över eBay och frakten är inräknad. Det var länge sedan jag slutade handla prylar från sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte billigare och/eller att hitta ett 12V kylskåp på samma ställe?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker dina beräkningar stämmer bra, en Minikyl kommer nog vara betydligt mycket billigare i drift jämfört med andra produkter. Finns en hel del prisvärda på marknaden idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäktigt trådlyft! Senaste inlägg var i mars 2010. 😀

Fast å andra sidan så här elva år senare kanske saker har hänt med både kylskåp och inverterar.

Kylskåpen, de som går på 230V har säkert blivit betydligt mer energieffektiva. Invertrarna har helt klart blivit både billigare och bättre. En enkilowatts sinusinverter är inte oöverkomligt dyr i dag. På vår soleldrivna sommarstuga hade vi lite otur med vårt 110 liters 12-voltskylskåp. Det byttes ut en gång på garantin och ett år senare gick det ersättande skåpet sönder. Det tredje har nu hållit två säsonger...

Med den erfarenheten är planen för nästa haveri att satsa på ett vanligt 230-voltsskåp och en bra inverter i stället. 

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det som som bara skaffat sig en kyl och skippat det där med båt:

 

sshot-1.png.77d79bb7743277b6cab69b4dcefd0763.png

 

Läst i Practical Boat Owner, tips kanske till den som är sugen på att veta mer och bygga själv.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Mäktigt trådlyft! Senaste inlägg var i mars 2010.

Japp, jag utnämner här med @MulleMeckan till veckans trådarkeolog för förtjänstfullt grävande i MG’s innehållsrika arkiv 🥳

 

Och välkommen till MG! 😃

 

Men jag undrar hur det gick för TS @gragru som dock inte varit inloggad sen juni 2019?

 Det hade varit roligt att höra om det blev något försök med 220V kyl och det finns ju fler trådar här på forumet  med bl.a inverter tillsammans med induktionshäll och idag kan man ju koppla det hela till en bank med LiPo batterier.

 

Räkna på saker kan man ju göra men det är roligare att testa på riktigt 🙂

Friskt kopplat hälften brunnet!

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är rätt väg att gå.

När dagens kylbox som har en strömförbrukning av astronomiska mått skall ersättas (vilket kommer ske fortare än kvickt) blir det ett 230V kylskåp. Senare skall det få sällskap av en 230V frys. En 3000/6000W inverter sitter redan och väntar i båten.

 

Amazon.se/de har ett stort utbud av mindre, mer båtvänliga, storlekar av kylar och frysar. Även priset är vänligare än här hemma. Framförallt finns många smalare och grundare skåp att välja på vilket är trevligt när man skall göra plats i båten.

 

En annan fördel är att man har konstant 230V i båten till annat micklimang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade dra igång en ca 70 liters kyl med en kvalitetsinverter som ger 500w kontinuerligt och 750w impuls och det hände ingenting. Vi testade sen med 1.2kW inverter och då funkade det för det mesta, men inte alltid. En 1,5kW gav stabila starter. Det går grymt med effekt att starta upp kompressorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...