Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yammamoto250

Kvaliten på nya båtar Bedrövlig ?

Rekommendera Poster

Många nordiska tillverkare flyttar till Polen just nu där många nyuppstickare har kommit ifrån de senaste åren. Dvs, många grundkonstruktioner används till flera båtmärken.
Alla tillverkare är ute efter att hålla nere kostnader, att utvinna varianter ur samma grundkonstruktion löser detta. En Galeon är samma sak som en Örnvik tex.

Båtar som historiskt haft bra kvalité och gedigen konstruktion lever enbart på just det historiska ryktet om att de har bra kvalitet men som egentligen inte är bättre än vad nyuppstickaren kan erbjuda. Det viktiga är bara att konsumenterna inte förstår detta men där håller konsumenterna på att bli smartare.

Att dela konstruktion är bra för att kunna få upp tillverkningsvolymer och därmed kunna tillverka till en lägre kostnad. Tyvärr leder de ofta till att många tillverkare helt plötsligt är samma typ av produkt och branchen blir helt inavlad.

Vi hade en Yamarin 59HT av 2007 års modell och skrovkonstruktionen var mycket dålig, i kombination av diverse läckage i tak vilket ledde till att återförsäljaren tog tillbaka båten tillslut. De som är allra bäst kan snabbt bli allra sämst.



Senast ändrad av Rolle85 | 09 mars 2010 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste också lägga mig i det här med plasten!

Så här ligger det till plastkvalité i stigande ordning (styrka, flexiblitet dvs töjning innan brott, täthet dvs skydd mot osmos, krymp vid härdning).

orto-polyester (lägsta kvalitén nästan alla båtar har denna som huvudsaklig plast i laminatet)

iso-polyester (skall ligga i ytterlaminatet och följ därefter av orto-kvalitén, är också lägsta kvalité på gelcoat som bör användas vid båttillverkning)

Vinyl-ester (högsta kvalitén innan epoxy nästan lika stark och tät som epoxyn men klarar större töjning innan brott och är uv-stabil)

Epoxy (starkaste, tätaste, dock inte uv-stabil och tål töjning dåligt helt olämplig som gelcoat)

Alla båttillverkare bygger så här i dag om inget annat anges: iso-gelcoat ytterst, ytterlaminat i iso-polyester bulklaminat i orto-polyester. Bygger de på annat vis så kan ni räkna med att de skryter med det i reklamen! Tex. många jänkare använder vinyl-ester gelcoat för att minimera behovet av epoxy behandling av botten. Najad gör stor grejj av att de bygger i vinyl-ester (de byggde i epoxy förut men gav upp det efter svårigheter i produktion och kostnadskäl).

Men det viktigaste är att känna och klämma på båten innan köp, känns det som att skrovsidor och andra plastdetaljer är oroligt tunna så är de troligen det också! Får man dålig magkänsla så gå på den!

//Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidare om plast, detta är från Bayliners hemsida;

Beauty is More Than Skin Deep- The first thing that goes into the mold is ArmorFlex® 954 gelcoat backed by a layer of fiberglass and Hydropel® vinylester resin called a “skin coat.” This combination, exclusive to Bayliner, is called Pre-Cured Finish Guard because it employs several factors to ensure a pristine, durable finish. ArmorFlex 954 gelcoat creates a tough, beautiful, long-lasting finish that resists abrasion, impact, chalking, fading and discoloration so your boat looks new longer.  For added protection from the elements, Bayliner uses Hydropel vinylester resin to provide superior resistance to osmosis which reduces the risk of gelcoat blistering and cracking. Hydropel is used in combination with 90 mils of strand fiberglass in lieu of a woven glass to produce an ultra smooth exterior finish versus the plaid print-through other processes produce.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog lov att hålla med Capitan här. Finns ju egentligen bara två fabrikat av inomborsmotorer i fritidsbåtar på marknaden. Volvo Penta och Mercrusier.

Mercrusiermotorn blir väl knappast sämre då den sitter i en Bayliner istället för en Flipper eller en Uttern?

Kan säkert finnas argument mot amerikanska båtar jmf med nordiska, men att de skulle ha sämre motorer köper jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju faktiskt exempel på kvalité som blivit bättre också. Hade tidigare en Bella styrpulpetbåt från -92. Kvalitén på den plasten måste varit hur dålig som helst eftersom den inte gick att få blank efter ett tag. Ganska mycket sprickor och krackeleringar också lite varstans.

Men Bella idag anses väl vara på ungefär samma nivå som andra Finska båtar tex Yamarin, Finnmaster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh plåt eller trä ska det vara.

Plast tror jag att badankan i karet är gjord av. o den är så mjuk så jag kan trycka in hela sidan på den.

Det är väl så att i de flesta mindre jänkarbåtar sitter väl Mercruiser 4 cylindriga 3l motor på 135 hk och den är ju inte direkt modern.

/Stybbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det stor skillnad i kvalitet på olika sorters gelcoat, plast mm. Det är bara titta på några år gamla båtar av olika fabrikat så får ni se.. Vi hade t ex en Yamarin 4730 -99 under 7 säsonger. En granne har en Uttern 6402 (S64) av samma årsmodell. När vi sålde vår -07 så var den hur fin som helst i gelcoaten, inga gulnader eller andra problem. Uttern var dock gul i kanterna efter bara några säsonger..

Det är som att påstå att alla kläder där det står 100% bomull är av samma kvalitet typ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gulnad plast kan bero på flera orsaker.

Antingen använder tillverkaren dålig kvalitet på plasten eller så använder man bra kvalitet på plasten men fuskar med tillverkningsprocessen.

Det senare alternativet är med stor sannolikhet det som hänt hos Uttern.

Antagande. Endast de delar som sticker upp från övriga delar är de som gulnar. Alltså de delara som varit nedåt i formen och då fått tjockare plast i de första lagren nere i fördjupningarna i formen. Dessa delar behöver längre tid för att härda ut riktigt.

Ni med erfarenhet om tillverkning av glasfiberlaminerade produkter kan säkert verifiera om antagandet är rätt. Ni som håller på plast som hobby eller inte alls behöver inte skriva något om antagandet.

Antagandet räckte till för att Utterns dåvarande VD (2003) skulle godkänna reklamationen då jag framförde den direkt till honom. Bra att man tar sitt ansvar.

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Popup-modellen har funnits minst från 2006 kanske till och med tidigare. Se länken http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=11434 

I mina ögon minst lika bra som något annat. Snygg/funktionell/inte ivägen och inget som stör linjerna på sidan.

Skulle du vilja ha en fast lanterna i aktern? Hur bra som helst att slippa ha den ivägen när man nyttjar aktern för fiske/bad. Jag skulle aldrig vilja ha en fast, möjligtvis på en targabåge eller tak på en hyttbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör väl inget om den går att fälla in, bara den lyser rejält så man syns!

Men det här på bilden tycker jag iaf är lite för fjuttigt.

Förr satte man ju akterlanternan ganska smidigt direkt på plasten, måste ju inte sitta på en lång jäkla pinne. Men då förståss i kombination med en topplanterna som på en DC/kabin kan sitta på nån liten uppfästning på rutan/kabinen.

Jag tycker iaf att gösstaken är lite meckig att få dit. Hade hellre haft alla lanternor fast.

post-18252-1394236272,1034_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så en liten lanterna är med andra ord ett tecken på dålig kvalitet? Intressant. Personligen vill jag inte ha två klumpar på sidorna av min båt som strö linjerna. Syns gör jag nog med 1,8 m hög lampa i aktern. Det är nog inget fel på en nordisk båt. Samtidigt är inte alla US båtar bra. Men att hela tiden klanka ner på jänkarna tycker jag är fel, jag förstår dock att de inte passar alla. Men för mig är valet givet.

 

/kareem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kapellet du har på din båt som sticker upp 2m, du tycker inte det stör linjerna mer än några lanternor på sidorna? Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med lanternorna är nog mer en smaksak då jag betvivlar att någon fabrik (oavsett Sverige/Usa) skulle montera lanternor som inte uppfyller gängse direktiv för den tilltänkta marknaden.  

Sen om en båt verkar billigare byggd så tycker jag nog att det kan vara ok om den även är billigare prissatt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej var det riktat till mig boatrookie? I så fall kan jag medela att mitt hamnkapell inte sticker upp mer än 10 cm över rutan. Har inget annat kapell till den. biminitopen du tänker på har jag tagit av. Den stör intrycket. hehe

Självklart är de inte fel på en båt med billiga lösningar (dock ej farliga lösningar) om priset är därefter. Kunden måste få välja hur mycket pengar som ska spenderas.



Senast ändrad av Wilderwein | 09 mars 2010 | 22:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på.

Om fabrikatet är ett premiummärke så kan man inte sänka nivån på kvaliten/prestanda även om man sänker priset. Man förflyttar då sitt varumärke till ett annat marknadssegement. Har man då andra båtar kvar med samma varumärke och försöker behålla dem som premiumklass så kolappsar varumärket.

Exempelvis vill Toyota ta fram en bil i premiumsegmentet och valde då att ta fram ett nytt varumärke, Lexus. Alltså kan samma tillverkare ha liknande produkter i olika segment men får då ha olika varumärken.

Så antingen bör man behålla nivån som hör ihop med varumärket annars riskeras att hela varumärket förflyttas i klasserna.

Exempel. Nimbus som av de flesta nog klassar som ett premiummärke. Om de på en modell väljer att sänka nivån och samtidigt sänker priset så riskerar man hela varumärket. Om man då vill plocka marknadsandelar i ett lägre segment så tar man antingen fram ett helt nytt varumärke eller så köper man ett redan befintligt och använder inom det segementet. T.ex. Ryds som hör ihop med Nimbus.

Men börjar man dribbla inom sitt enda varumärke så sitter man löst.

Finns säkert de med högre utbildningar om varumärkes hantering och klassningar som kan utveckla detta mer om det behövs.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt Roland. Men det var inte så jag menade, det jag syftade på var att det självklart ska finnas båtar (varumärken) nom alla segment. Alla vill inte åka lyxbåt. Precis som att alla inte vill/kan köpa en Mercedes utan hellre lägger pengarna på en Hyundai. Då kan man ju inte jämföra dem kvalitetsmässigt heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så bör det vara. Alltså att båttillverkare i ett segement väljer delar avsedda för detta segement. Men när båttillverkare som hittills placerat sig i t.ex. premiumsegmentet börjar plocka in bristfälliga delar då blir det knas.

Kortsiktiga besparingar.

Ännu värre om man behåller priser i tron om att kunden inget märker.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en artikel här på MG om Sandströms båtar (Fd Uttern-ägarna som startat). Hur är dessa kvalitétsmässigt, någon som klämt och känt? Ser ju ganska spartanska ut på bilderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Litet tillägg till gul plast debatten.

Den vanligaste orsaken till gul plast är att många använder fel vax och polerar med för dåliga polermedel. Dåliga polermedel skapar porer som sedan fylls i med dåliga vaxer. Detta leder gör att solen missfärgar plasten och/eller det vax som lags på.

Det finns inga genvägar med mirakelvaxer, allt i ett osv... Den enda vägen är att skapa en ren rep och porfri yta med hjälp av ex polermaskin och bra polermedel, därefter lägga på ett vax med riktigt UV-skydd.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara så men knappast i fallet med Utterns gulnande plast. Där är inte plasten på släta ytor gulnad utan endast uppstickande delar typ kanter på relingen mm.

Alltså där det troligen är ett tjockare lager av gelcoat och felet är styrenet i plasten som är inblandad i gulningsprocessen tillsammans med solens uv strålning.

Finns säkert fler båtfabrikat som drabbas av detta.

 

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 10 mars 2010 | 22:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäpp. Min Svensktillverkade Örnvik hade detta problem när den var ny. Problemet minskade med åren, antagligen alteftersom styrenavdunstningen minskade.
Såg dock inte så snyggt ut, men å andra sidan var det inte mer än vad lite autosol kunde fixa,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, autosol är räddningen. Kan vara tipps till köpare av sådan båt.

Min S64:a behövde poleras rimligt mycket och avtog efter 3 år. Man upptäcker det först efter ca 2 år, precis då garantier börjar gå ut.

 

Men orsaken är fusk under tillverkningsprocessen och kan förstöra ett fint fabrikats rykte. Många här på forumet har säkert läst om hur Uttern haft problem med sned botten på grund av en felaktig balk på någon modell. En detalj där underleverantör inte haft koll på sin process och Uttern inte kollat upp leverantören tillräckligt. Händer ofta då man försöker hitta billigare alternativ för att sänka kostnaderna.

Trotts att Uttern försökt hantera detta på bra sätt så förstör man sitt rykte.

Ett annat och bättre sätt är att hjälpa nuvarande tillverkare att utveckla sin produktion och på så sätt få lägre tillverkningskostnader och sedan lägre detaljpriser. Man får då ett långsiktigt sammarbete och tryggar både egna jobb och hos underleverantören. Samt man behåller en hög kvalitetsnivå. Dock ej typiskt amerikanskt sätt med kvartalsrapporter och ökade vinstkrav annars så sågar man.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 11 mars 2010 | 06:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett litet inlägg i debatten, utan att ha synat varje rad.

Det är marknaden som har styrt det till att kvalitén är som den är på många båtar. Man vill inte betala för sig, det visas ju tydligt! Ta exempelvis Hallberg Rassy och Najad som är kvalitetsbåtar, dom kostar mycket mer än exempelvis en Bavaria i samma storlek. Vilken är billigast och vilken säljs det mest av? Vilken har högst kvalitet? Vill marknaden i stort betala för bra kvalitet? Nej inte idag, man vill köpa billigt.

Ni som tycker att kvalitén har blivit så mycket sämre - lätta på lädret och betala för kvalitet så kommer tillslut de billigare märkena att bli tvungna att göra kvalitets-höjningar och även prishöjningar.

Uttrycket - U GET WHAT U PAY FOR - det är ett mycket talande uttryck!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har delvis rätt.

När du laminerar/gelcoatering så avgår styrenet från plasten i härdningsprocessen. Styrenångor är tyngre än luft och sjunker därför, och ligger då kvar i formen där de inte kan rinna ut. Detta betyder att man måste ventilera bort dessa ångor för att inte få problem vid härdningsprocessen, problem som kan uppstå är krokodilskin, ofullständig härdning och hög styrenhalt kvar i plasten. Det är när det blir hög styrenhalt kvar i plasten som den gulnar ovanligt lätt som på vissa utternbåtar.

Inte världsmästare på att förklara men hoppas ni förstog vad jag menarGlad

//Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...