Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Yammamoto250

Kvaliten på nya båtar Bedrövlig ?

Rekommendera Poster

Efter att ha varit på mässan i helgen och bankat och klämt på båtar så är det skrämmande hur försämrad kvaliten har blivit på nya båtar. Var och kollade lite i bla Ryds monter och det är skrämmande hur dåliga dom har blivit. lamminatet är så tunnt att när man tar fingret och trycker över relingslisten så sviktar hela sidan på båten. Jag skulle inte vilja göra en sne tilllägning med en sån med en spricka i sidan som resultat. Vad jag har märkt så verkar det som att på bara nåt år har det blivit mycket sämmre generelt specielt på billigare båtar. ett annat exempel var HRs nya DC som hade så tunn plasten att man knappt vågade ta i den samt att detalj arbetana i båten tex teaken såg hemsk ut ingen inramning här inte. bara kapat rätt av. Vem köper en sån båt. Se bild

Kan det vara konjukturen som gör att man måste banta ner materialen eller har det med miljö att göra att man inte får använda mer material men man måste få ut ett visst antal båtar endå.



Senast ändrad av Yammamoto250 | 08 mars 2010 | 07:39

post-10007246-1394236264,0655_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Ryds så är de vacumgjutna därav ett tunnare men dock hållbarare lamminat. Såg någon artikel i Vi båtägare där det påstods att inte många båtar (i världen?) kommer upp i Ryds nivå. Sen har ju många debatterat Vi båtägares tester men ingen kan säga att de som skriver inte sett mer/fler olika båtar än många privatpersoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spelar ingen roll att de är vakumgjutna när det är så tunnt som jag såg att det var på mässan på nyare rydsar och även andra. det måste skrammla nåt otroligt och kännas rackigt när det är lite vågor och det kan omöjligt hålla lika bra som et tjockt jämnt lamminat. Jag har haft flera rydsar och varit misnöjd med kvaliteen men det har varit betydligt bättre en detta. detta måste vara ett sätt att tjäna mer pengar för tillverkarna. man gör det så tunnt det bara går så att det precis håller ihop. en traditionellt rullad båt kan inte bli lika jämntjock som en vakumgjuten därför kan dom pressa gränserna mer på en vakumgjuten båt för dom vet att den är lika tjock överallt men det innebär inte att det är bättre för det

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke var snarare att om det inte finns luft i laminatet så finns det inte heller brottanvisningar, en lättare båt som håller bättre men tyvärr låter lite mer.

De Rydsarna du har haft var de vacumgjutna? Enl. många så ska det vara en avsevärd kvalitetsförbättring sen de började med vacumgjutning.

Nu är ju detta vad jag läst mig till och enda erfarenheten jag har av Ryds är en 425:a från tidigt 90-tal och det blir ju lite skevt att jämföra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft två vakumgjutna och en som inte var det. den var den bästa. dom vakumgjutna var fulla med blåsor av luft under ett ägskalstunt lager av gelcoat. kom fram när det var varmt ute. dom var inte specielt jämna i laminatet heller. vissa ställen var det västan bara gelcoat och inget lamminat men på vissa ställen var det tjockt.

båtarna var även fulla med svarta små porer som normalt blir på äldre båtar när gelcoaten börjar bli slut av sol polering mm. detta uppträdde på den ena efter bara en halv sommar i vattnet.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det kanske är jag som är godtrogen med det jag läst i olika tidningar? 

Vore kul att höra åsikter från fler Ryds ägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. vacumgjutning så är det säkert på samma sätt som handrullat.. dvs det finns bra och dålig kvalitet beroende på fabrikat, pris etc? Även om vacumgjutning säkerligen är framtiden och en mycket bra teknik kan man nog inte dra alla över en kam och säga att det är jättebra eller jättedåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har märkt samma sak, i synnerhet nordiska båtar utom några få märken verkar vara väldigt billigt bygda, men det märks inte på prislappen..

Men det är klart, med så små volymer måste man ju spara nånstans..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu blev jag skrivsugen!

Jag har sagt det förut och säger det igen, vad det gäller detaljkvalitet ligger alla nordiska båtar efter USA märkena. Självklart är de bättre på en nimbus för 1,5 miljoner än på en jänkare för 500 tkr. Men att Yamarin med flera ska ha outstanding kvalitet är ett skämt! Titta jäms med sidorna på en blå yamarin och jämför med en jänkare för samma pengar. Jänkaren är betydligt jämnare. Det är inte heller ovanligt med stolar helt utan stoppning. I en jänkare har man i stort sett alltid någon form av stoppning som kräver lite mer skötsel, då menar alla här i norden att de är bättre kvalitet på den nordiska då de inte slits på samma sätt. Tror en biltillverkare skulle ha svart att motivera en stol uten stoppning med de håller formen även efter 50 000 mil.=)

 

Tack och bock

Kareem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har ju sina åsikter men jag kan aldrig hålla med om att jänkarbåtarna har högre kvalitet än de flesta nordiska. Möjligen kan man tycka det om man tittar på bara saker som syns vid en första blick glansig gelcoat, tjocka mysiga dynor etc... Tittar man på beslag, kvalitet bakom etc så är det inget snack om att jänkarna är sämre med några få undantag. De nordiska båtarna är oftast med praktiskt anpassade för vår typ av båtliv också, precis som de nordamerikanska är anpassade för deras typ av båtåkande.

Ang. bilden på HR båten så är det bedrövligt.. men så är väl inte HR någon tillverkare som normalt sett lägger riktiga teakdäck och har säkerligen inte personal som är lika duktiga på det som någon som lägger teak i större mängder. Kan jämföra med min Yamarin där den delen av teaken som är lagd på fabrik (fördäck) har klart bättre finnish på läggningen än den som monteras av svensk åf (resterande del).

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja beslagen är ofta mindre, men är de av sämre kvalitet? Sen vet inte jag hur de nordiska båtarna ser ut bakom beslagen men på min båt sitter de en stor och relativt tjock alu-platta bakom varje beslag. Beslagen sitter där de ska och skramlar inte som på en utter jag kände och klämde på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste bara komentera att det är en jäkla skillnad på kvaliten på tex en ryds och en yamarin. att dra alla nordiska båtar över samma kant är inte rättvist. de flesta byggs inte ens i norden.

kollar man på yamarin flipper finnmaster aquador AMT med flera så är kvaliteen i helhet god men tar man tex hr ryds örnvik uttern med flera så är det inte alltid så som det borde vara.

Sen är det inget att snacka om att jänkarna har fördelar men dom har ochså nackdelar

fördelarna är helt klart finish sjöegenskaper komfort. nackdelar är dålig kvalitee oftast stenåldersmotorer stoppning klädslar mm som inte passar i norden. sämre kvalite på gelcoat mm mm

mina åsikter byggda på ett liv av båtar som intresse. andra har säkert andra åsikter. respekterar det fullt ut.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra kvalitéts diskusionen ännu mer komplex så får vi nog lägga till ålder också. Om jag tex jämför min egen Uttern från 2002 så har ju den betydligt högre detaljkvalité/byggkvalité än en nyare Utternbåt. Det har sparats in massor på båtarna från det datumet Amerikanska Brunswick blev ägare.

Sen håller jag med föregående talare när det gäller Amerikanska VS Nordiska båtar. Det syns definitivt skillnad mest beroende på att vi använder båtarna olika. Så vi här i Norden tycker allt som oftast att en Nordisk båt håller högre kvalité eftersom den ju är anpassad efter oss. Kolla bara lanternorna som ju är nån litet julgranljus på en Amerikansk båt och tex även en ny Uttern.



Senast ändrad av batrookie | 08 mars 2010 | 12:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror personligen att kvaliten inte är så direkt relaterad till vilket land (bakgrund) som båten är byggd i.  Pris och märke spelar nog stor (större) roll.  Sen kanske Genmar generellt satsar mer på vissa saker än Brunswick och så vidare, men överlag är det nog just märke och pris som dikterar kvaliten.

 

Sen finns det alltid vissa märken som försöker att tulla på kvaliteten här och där (speciellt vissa år verkar det som), men jag undrar om dessa märken klarar sig i det långa loppet.  Tyvärr är det inte alltid så enkelt som konsument att veta vilka som är bra/dåliga kvalitetsmässigt.  (Tester och sånt är ofta mest på nya båtar, hur dom går i sjön, inredning etc. det man ibland vill veta är hur dom håller över tid).

 

Däremot skulle jag inte vara rädd för att titta på ovanliga märken.  Det finns exempelvis märken av riktigt bra kvalitet som inte är så kända här.  Exempelvis många amerikanska märken vi inte ser så mycket av här typ Boston Whaler, Parker, Dusky etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kvaliten på båtarna är bra eller inte kan inte jag avgöra men detaljarbetet ligger ljusår efter bilindustrin. I visssa fall ser det ut som man låtit en liten unge bygga ihop det hemma i garaget, exempelvis skarven mellan fönster, fönsterbåge och överbyggnad på en Aquador.

Att amerikanska båtar har bättre detaljarbet kan jag hålla med om men tyvär passar de inte våra nordiska förhållanden då de ofta saknar självläns samt har klätt skrov och golv med matta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med helt. för ett antal år sedan var både HR örnvik uttern o ryds riktiga svenska kvallitetsbyggen.

ryds tappade när omc kom in i bilden vet jag. uttern vart sämmre när Brunswick kom in i bilden. örnvik blev sämre när dom slutade byggas i sverige. Med HR vet jag inte vad som hände.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att göra dig besviken men

Uttern Båtar AB ägs sedan oktober 1996 av Brunswick Corp – världens största tillverkare av fritidsbåtar. Uttern omsätter årligen 223 Mkr (2006) och antalet anställda är 148 (april 2007). Bolaget har under perioden 2000 till 2005 mer än fördubblat sin omsättning.

Klippt från Utterns hemsida.

Har också en Uttern från 2002 men de hade redan 2001 problem som är relaterade till stressad produktion.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 08 mars 2010 | 17:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite synd att vissa märken verkar strunta lite i kvalitetsaspekten.

Andra går kanske åt motsatta hållet, kollade lite på ett test om nya Boston Whaler 37 Outrage som presenterades på mässan i Miami i år.  Helt galen båt, i princip en 37 fots mittpulpet :) Men där har man satsat på hög kvalitet och nya innovationer (till högt pris såklart), så det känns som om att olika märken går olika vägar.  Kanske när ett visst märke blir uppköpt så ändrar nya ägarna på målsättningen och går åt ett mer budget alternativ. Ryds kanske har gått åt det hållet exempelvis.

Sen kan det vara andra saker som påverkar.  Jag har exempelvis för mig att Genmar konkursförvaltas (chap. 11) och de som kommer ta över, Platinum Equity (tar över Four Winns, Wellcraft, Glastron, Ranger, Stratos och Champion) kommer att flytta produktionen för Glastron till Four Winns fabrik i MI efter sommaren.  Detta kan till exempel påverka produktionen/kvaliteten under en period (på gott och ont) och det nya ägarskapet kanske påverkar hela produktionslinjen om man ser till framtiden. Kanske Ryds eller något annat företag som köpts upp flyttat till en annan fabrik/land och därigenom påverkas kvaliteten osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt liv av båtar. Roddbåtar då eller?

Du skriver ofta stenåldersmotorer i jänkebåtar. Hur kan du som byggt ditt liv på båtintresse missat att det är precis samma motorer i jänkebåtar som i svensktillverkade båtar. Mercuiser eller Volvo vid inombordatmontage. Yamaha, Suzuki, Honda m.m när de e utombordare

Sämre gelcoat på jänkebåtar? Vad är sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värst vilken trevlig ton du hade då. om jag trampade på nån öm tå så ber jag kapten så hemskt mycket om ursäkt.

Amerikanarna envisas oftast med att kasta in gammla modifierade bilmotorer i båtarna trotts att många av dem har storlek som skulle passa en modern utombordare bättre. detta gäller i viss mån även nordiska båtar men då oftast de som ägs av tex Brunsvick altså inte är nordiska igentligen.

Gelcoaten har sämre pigment och så är den mycket hårdare mer som glas vilket gör den svårare att polera samt att en liten skada typ spricka i gelcoaten ofta kan vara en meter lång i laminatet under. Jag har en bekant som jobbat med plast i hela sitt liv men är nu nästan pensionerad. han har förklarat en massa grejer som är sämre med den gelcoaten men jag kommer inte ihåg allt. men den är en sämre billigare kvalite i dom flesta fall. Men bra finish har den den är det ingen som slår.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt var en For Winns 2006. En kanonfin båt välbyggd och bra materialval i det mesta. Motormontage mycket snyggt D3 190 picken i protokollet var att elektonikboxen var upp och ner vänd, så att den blev vattenfylld. Detta kunde ha hänt med vilken båt som helst innan det finns rutiner. Kan inte uttala mig om det gäller alla USA båtar. Ex så ser Stingray ser inte riktigt lika välbyggda ut om man uttrycker sig milt. Toyota bygger ju bilar som inte känns som kassaskåp men de håller en god kvalitet. Mem fick några plumpar i protokollet som kan bli jobbiga att tvätta bort.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte så att de amerikanska båttillverkarna direkt styr vilka båtar som ska ha inombordare eller ej. Det är som resten av världen konsumentens önskemål som styr. Folk vill helt enkelt inte ha en stor utombordare i vägen på akterspegeln på en 19-23 fots bad/övernattningsbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju förståss helt rätt. Men tittar man på tex D55 så är det först 2004 som det börjar gå utför. Det är då det sparas in på synliga saker som träluckan till förpiken blir plast, träratten byts mot plast, galontyget som tål vatten byts mot ett blått (vanligt?) tyg, lanternorna tas bort och ersätts med julgransljus ect.

Som jag upplever det så syns inte Brunswicks inblandning på båtarna från 1996-2004. Därefter tycker jag det har blivit en tydlig besparingstrend. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som gillade plastdörren tycker att trä diton ser föråldrad ut. Likadant med ratten. Det är ju tur att smaken är olika...

Vad är skillnaden på lanternorna? De nyare har popup från Hella i fören och en runtomlysande på pinne i aktern, hur ser det ut på de äldre båtarna?



Senast ändrad av All_to_slow | 08 mars 2010 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gösstake har tyvärr även min båt. Så där får man gå ännu längre tillbaka för att hitta mer fast installation. Men sidolantärnorna är iaf en på varje sida och av hyffsat rejäl modell för att vara en mindre båt.

Sen har jag nog inte sett det allra senaste med popup modell, så det ska jag inte klaga på när jag inte vet. Jag tänke på den här pyttelilla grejen (kombinerad babord/styrbord)som sitter i fören på Utternbåtar nånstans runt 2006-2008 års modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist men sant. Säkert har det ökat på senare år och är troligen på grund av ägarnas ökade lönsamhetskrav.

Men redan 2001 kunde man hos Uttern hitta problem med gulnande båtar på grund av reducerade tider i tillverkningsprocessen. Man lät inte de olikalagren härda färdigt tillräckligt. Sedan så finns det exemplar som inte fått vara kvar i formen tillräckligt länge och plockats ut och ställts på bockar före de var genomhärdade.

På min första en 5202 från 2001 hade slarvpellarna inte tätat mellan en lucka och skrovet i aktern vilket ledde till att självlänsfunktionen förde ned vatten mellan skroven med några sänkta båtar som värsta fall.

Även mins S64:a från 2002 hade tendens till att gulna. Har nu stannat upp och är efter polering bra.

Mer exempel är dynor still stolarna på S64:an som har vanlig plywood med endast 5 lager och för tunna. Häftklamrar av vanligt järn så de rostar sönder. Troligen tillverkade i lågkostnadsländer.

 Bra några exempel men fler finns säkert.

Till råga på så kostar båtarna i dag otroligt mycket mer och kommer sänka de flesta båttillverkare som håller på så.

2002 kunde man köpa en Uttern S64:a för 300.000 idag över 450.000 kr prisökning med över 50%

När det handlar om i stort sett samma båt borde kvaliten och prestanda ökats rejält för att försvara prisökningen men knappast.

Den biltillverkare som gör samma kommer inte finnas kvar.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tankar;

Ägaren må vara Brunswik, men dom är ju fortfarande nordiska båtar, tillverkade i norden av nordbor..

Har aldrig förståt hur det kan löna sig att laga båtar i så små serier som det görs här, nånstans måst man spara..

Att det kulle vara så otrolig skillnad på vilka förhållanden amerikanska vs nordiska båtar används i har jag inte förstått?? Vad jag vet har dom både regn och snö i USA också, ännu mera i Kanada..Skillnaden är snarare den att amerikanska båtar är mera anpassade till just vissa aktiviteter, här skall samma modell kompromissas att passa till lite det ena och det andra..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste lägga mig i det här med plast och gelcoat på USA båtar.

Precis som nordiskt tillverkade båtar så skiljer det sig på tillverkare.

Finnarna tex Yamarin, Flipper använder högsta kvalité på gelcoat(richhold) medan tex HR och Ryds i Sverige har den lägre kvalitén med dåligt resultat som följd.

USA: Sea Ray, Monteray, Baja och några till har även den högsta kvalitén medan tex Bayliner, Maxum (samma) och några till har den lägre kvalitén. Så skitbyggen med dåliga materiel finns på båda sidorna Atlanten. Det går inte att generalisera.

Förlåt HR och Ryds ägare, detta var exempel, fler finns, inget illa menat mot er utan bara fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde plasten. De lite dyrare USA båtarna har gelcoat och plastkvalité som harmonerar medans tex Bayliner har en mjuk gelcoat och stenhård plas viket gör att få man en slagskada som man ser 5cm av på gelcoaten så kan sprickan vara bortåt en meter i laminatet och detta syns inte förens man börjar slipa upp skadan. Bedrövligt

Nordiska båtar från Finland har rätt tjockt laminat och bra plastkvalité medans de svenska jag nämnde har så tunnt laminat att det nästa borde vara straffbart. Ja har haft en Ryds som sprack överallt. HR får jag in begagnat och ser hur det kan bli vid besiktningar.

Så det går inte heller här att generalisera USA kontra norden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...