Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
kjellebilder

Originaldelar vs Biltema

Rekommendera Poster

Vore det inte fiffigt om någon kunde lägga upp de vanligaste tillbehörskatalogerna på detta forum så att vi alla som älskar och hatar och som jag är lite velande om tex BT kvalitet kan fylla i våra erfarenheter direkt kopplade till produkterna (dvs till beställningsnummren).

Det skulle förenkla inhandlandet betydligt....

 

Tungan

Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att Biltema (som alla andra) har flera olika underleverantörer, så vissa år kan en viss produkt hålla bra kvalité, andra åren sämre ??

Skulle kunna förklara olika erfarenheter av t.ex offeranoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så.

Och det gäller som sagt inte bara Biltema, utan också de flesta båttillbehörskedjorna. Det avslöjas bl.a. av att kataloguppgifterna inte uppdaterats när de bytt leverantör. Tittar man på axelanoder stämmer inte alltid mått/viktuppgifterna med det man får om man köper - gäller både Biltema och de stora båtprylleverantörerna. Det som gällde den förra (eller förrförra) leverantören ligger kvar.

Just offeranoder är dock lite lömskt eftersom det kan räcka med 1-2 veckor på landström under sommaren under olyckliga omständigheter för att äta lika mycket som under en hel säsong. Olika väder under olika somrar kan också påverka jordpotentialer och därmed skapa variation i korrosionen mellan olika år. Därför kan man egentligen inte dra några större slutsatser av anoderna mellan olika säsonger....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ingemar E skrev bl.a: ...Det avslöjas bl.a. av att kataloguppgifterna inte uppdaterats när de bytt leverantör.

Bra tips, ifall givna produktfakta inte stämmer exakt så bör man nog alltså fundera ett varv till. Kan bero på eftersläpande ommärkning, vilket väl iofs kan vara fullt naturligt i dagens enorma produktflöde, men...

Får mig att fundera på möjligheten att beväpna mig med en egen streckkods-läsare. För ofta finns väl ganska oavsiktligt flera olika sådana koder på kartong/ produkt etc.
Ifall man har en egen intelligent streckkods-läsare, där en uppdaterad relevant databas nyss tankats in från nätet, så borde man nog kunna få upp intressant läsning på dess skärm??

Ursprung, klagomål o produkttester? Prisjämförelser och prestanda...??

Ger kanske i förlängningen problemet att oseriösa handlare river bort/ sabbar EAN-koder, men bevarade och läsbara koder blir väl isf istället ett sorts signum för kvalitet och pålitlighet???

Bara en fundering ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man bekymrad om offeranoder och landström bör man installera en skiljetransformator så är det problemet borta. Felaktig 230 v installation åt upp ett segelbåtsdrev på en vintersäsong, bara att byta drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska intressant att läsa och se hur laddat det är när det gäller orginaldelar vs Biltema/lågpriskedjor. Samma eller liknande trådar verkar finnas i de flesta forum som handlar om båtar, bilar, mc etc etc och oavsett om det är svenska eller utländska forum.

Men vad är orginaldel ??? Kan någon ge sig på en definition på denna så omdebatterade sak.

För för mig verkar det svårt att definiera. Om man köper en Volvo Penta motor av de mindre modellerna som finns i många segelbåter upp till så där 35 fot så kan det ju vara svårt att bestämma vad som är orginal. Skall man köpa reservdelar det står Volvo Penta på eller Perkins, eller kanske helt enkelt Shibaura.

Mest riktigt borde ju vara att springa livet av sig och försöka hitta något det står Shibaura på och är tillverkat i Asien, för det måste väl trots allt vara mest orginal....eller??  Det är ju en sådan motor man har om man har någon av de mindre VP motorerna tillverkade de senaste åren. Och troligtvis kan man nog hitta en del delar hos någon som säljer grönytemaskiner eller små entrepenadmaskiner för japanska Shibaura motorer är vanliga ute i världen i just dessa maskiner.

Enklare är det kanske att hitta delar till en Perkinsmotor som ju är en importerad/licenstillverkad Shibaura motor som ibland målas grön och får en klisterlapp som det står Volvo Penta på. Och köper man delar till Perkins motorn i England brukar dom ligga en bra bit i pris under Volvo Penta delar i Sverige.

Och om man skall köpa en impeller kanske man skall köpa en från Johnson Pump eller Jabsco för det är väl ganska vanligt att dessa används vid marinkonverteringar. Och inte är det väl så att VP själv har en gummi avdelning som fixar impellrar utan dom kommer antagligen från pumptillverkaren som ofta har delar och hela pumphus till priser som ligger långt under vad tex VP tar för en reservdel.

OBS. Inlägget tar ingen ställning för Biltema lika lite som det på något sätt misskrediterar VP som har bra motorer och service. Utan det skall bara ge lite eftertanke om att det som i dagligt tal kallas orginaldel inte är så lätt att definiera och att samma del, faktiskt kan vara billigare och lika bra hos andra leverantörer än den som stoppat den i sin fina kartong och målat den grön..Glad

 Per

 



Senast ändrad av oceanis | 12 mars 2010 | 23:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh, återvunna oljor. Har du lust att utveckla det? Förutsatt att du vet vad du pratar om förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter många år av lycka och besvikelse så köper jag endast följande prylar på Biltema:

Hylsnyckelsatser,batterier,polyester,spolarvätska,fuktspärr våtrum(man får rolla på dubbelt!).

Detta borde göra slutnotan vi varje besök ganska låg .....men.....en liten leksak till grabben(den går ju sönder ändå),den där förvaringslådan kan vara bra att ha,åh en sån grej behöver jag...etc.etc

Att leksaker går sönder för grabben och mig är ok.

Huvudsaken är att inga kan-kosta-mycket-pengar-saker går sönder inom rimlig tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originaldelar borde egentligen vara delar i kartong med firmanamn från firman som tillverkar dom.

Men då skulle det bli omöjligt att differentiera priserna som nu för inte betalar man mer för exakt samma kartong och vara.

I praktiken köps varorna oftast in av annan firma som sätter sitt namn och logga på kartongerna och på sätt försöker skapa en trygghet hos kunderna med det. 

Det finns massor med prylar som ser exakt likadana ut, men säljs i olika kartonger.

Att tro att den dyraste är bäst är att lura sig själv om inte det är så att den dyraste har längre garanti eller andra fördelar eller krav. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar mest med bildelar och då gäller att för att få kalla en del original krävs att den är av samma eller högre kvalitet än den som sitter på från tillverkaren.

Vad som är viktigt att tänka på när man köper saker är att handla där man får bra uppbackning om något händer med det man köpt.

Köper jag och monterar min volvodel på en volvoverkstad kan jag ju förvänta mig att dom tar ett stort ansvar för mig som kund. Inte sagt att så alltid är fallet. Men det är ett sätt att tänka.

Då spelar det ju inte mig nån roll vad volvohandlaren har i sin reservdelskartong så länge det är rätt del och att han går i god för den. Han har en del att förlora på missnöjda kunder.

Tyvärr är inte alltid märkeshandeln bäst på att ta hand om sina kunder. Jag jobbar på den fria sidan och vi jobbar med tre års garanti på bildelar. Våra verkstäder monterar dessa delar, samma eller bättre än märkesverkstaden, med längre garanti och till ett bättre pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför finns det ingen Mekonomen Marin, där skulle man kunna göra pengar. Bara service på mina motorer kostar c:a 8000:- inkl delar och arbete, undrar vad Mekonomen Marin skulle ta?

Vem vet vad som händer i framtiden, kanske kommer du kunna lämna din båt till en Mekonomen-marina. Nu under våren startar Mekonomen upp sin försäljning av reservdelar och tillbehör till båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag (och min far) har använt biltemas impeller och oljefilter i minst 10 år nu.

Oljefiltret märker man ju inte av hur väl det fungerar men det har i alla fall inte varit några problem än.

Impellern har man ju lite mer koll på och jag har absolut inget att anmärka på, passar perfekt, har aldrig skapat några problem, byter dem med samma intervall som jag skulle göra med en original-impeller.

Använder även biltemas olja, inga problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt biltemas Bälgar, impellrar och Zinkanoder 5 säsonger, inga som helst problem.

Bälgarna har suttit på tre säsonger i rad, ingen anvisning till sprickor eller hårdhet.

Har ej testat oljefilter, dock så är original så pass billigt så det har jag aldrig haft ngn anledninng att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...