Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nickname

Pantaeneus Båtförsäkring

Rekommendera Poster

Ska teckna båtförsäkring och har fått en ganska fördelaktig offert från Pantaenus. År det någon som har erfarenhet av hur de behandlar sina kunder vid skadeärenden?

Har även offerter från de övriga stora försäkringsbolagen. De flesta med betydligt högre avgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt? Vilka belopp är offerterna på? Pantaenus verkar vara väldigt färska i Sverige och jag skulle dra mig för att anlita dem om inte priset är betydligt lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dem på min nuvarande båt. Ingen erfarenhet vid skadebehandling men deras villkor är MYCKET generösare än andras... Har erfarenhet från Atlantica efter brand...

Tror alla försäkringar är lika ruttna vid olycka!

Jag var oxå lite skeptisk innan, men numer har de ju svenskt AB vilket gör det hela lättare vid eventuell tvist... Det som talade mot dem innan var ju att det skulle ju vara så vansinnigt mycket svårare och dyrare om en tvist skulle lösas utomlands...

Hursomhelst, jag hoppas jag slipper prova!

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig över bolaget, Pantaenius är ett av de största bolagen vad det gäller båtförsäkringar som finns. Dom är nya med sitt kontor i Sverige eftersom dom normalt tidigare har försäkrat svenska båtar via sitt Danska eller Tyska bolag tidigare.

Jag har själv haft dom i många år och dom är omtyckta och mycket använda av bla svenska långseglare eftersom dom har andra gränser vad avser användningsområden. Det minsta området du får om du försäkrar i Sverige är i princip hela Sveriges kuster, vattnen ut och inkl England samt vatten ner till ca La Rochell och upp till norra Norge samt alla Europas kanaler. Så ditt användningsområde är betydligt större än för de svenska bolagen.

Du har inga begränsningar tidsmässigt när din båt skall vara uppe och du kan faktiskt ha din båt i vattnet under vintern utan att ta någon extra försäkring. Likaså har inte Pantaenius alla de luriga regler som svenska och åländska bolag har vad gäller åldersavdrag för materiell om de blir skadade. Så hos Pantaenius får du reparerat utan att dom gnäller om att tex masten var gammal och inte värd så mycket. Du får vad det kostar punkt slut. Likaså får du ut det värde din båt är försäkrad till om du drabbas av totalförlust vilket inte alltid är självklart hos de svenska bolagen.

Jag har under min seglingstid haft två skador och de har blivit oerhört professionellt hanterade. Det har kommit en surveyor och gjort en skadebesiktning och därefter har ärendet bara startat, där bolaget har hjälp till att hitta lämpligt varv och fixat transport och vid ett tillfälle till annat land för att få ett bra jobb gjort. Vid det tillfället på en 42 fotare.

Så enligt mina erfarenheter har du inget att oroa dig över oavsett båt eller värde.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deras offert på min båt var mer än dubbelt så dyr som Svenska sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begärde en offert från pantaenius på min imperial 260 med 330 hk vp,

jag fick ett pris på 6379 kr och 7000 kr i självrisk

svenska sjö ska ha 3500 kr 2500 kr i självrisk

försäkringsproduktion ska ha 2700 kr och 2000 i självrisk.

 e ju en viss skillnad,

undrar ju lite hur dom kommer fram till sina siffror när de kan skillja så enormt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt meningslöst att bara jämföra pris och självrisk. Man måste jobba litet mer och och kika på vilkoren.

Pantaenius är mig veterligen det enda bolag som inte tillämpar åldersavdrag
Pantaenius är mig veterligen det enda bolag som ersätter en båt som skdats av is eller frost, t.ex om en vinterliggare sjunker.
Pantaenius är mig veterligen det enda bolag som inte har en överförsäkringsklausul - har du angett ett värde på båten gäller det värdet. Bolaget kommer inte efteråt och säger att du övervärderat din båt.

Det här är tre anledningar till att Pantaenius många gånger verkar dyrare.
Det är underligt hur många det är som bara stirrar på premie och självrisk när de väljer försäkring. Men kan lägga ner massor med tid när de väljer plotter.... 

Bolaget har funnits i åratal och är bland de största internationellt sett när det gäller segelbåtar och långseglare. Det är först nu de har svenskt kontor, tidigare fick man gå via deras danmarkskotor vilket var litet besvärligare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Pantaenius av just de skälen att de ersätter snö & is -skador samt att de ej gör åldersavdrag. Blåser seglen sönder så får man nya eller likvärdiga. Man slipper även självrisk i många fall som vid exempelvis inbrott. Det finns billigare alternativ, men då blir det desto dyrare när ngt händer istället..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom har säkert många bra skaer i sin försäkring men jag kunde inte hitta någon som rättfärdigar en mer är dubbelt så hög premie mot försäkringsproduktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att sätta försäkringsvärdet lägre så att det motsvarar vad du skulle få ut efter åldersavdrag från ett svenskt bolag så är det lite lättare att jämföra siffrorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag Jimsan gör en kullerbytta. Åldersavdraget gäller inte hela båten vid totalhaveri, utan vid partiella skador.
Så har man värderat sin båt rätt när man tecknar försäkringen skall man få ut samma pengar (minus självrisken) från billiga bolaget som från dyra. (De flesta bolag har dock principen att är marknadsvärdet exempelvis 500.000 för din båt hjälper det inte att du försäkrar och betalar för 600.000, du får ändå bara 500.000. Har Pantaenius godtagit din värdering gäller den. Du får 600.000.)

Åldersavdraget kommer in i bilden när man exempelvis kört sönder drevet på en motorbåt eller brutit masten på en segelbåt. Är båten gammal får man bara ersatt till en viss del av reparationskostnaden.

Att premien för en viss båt blir dubbelt så hög kan bero på att bolaget gör en bedömning att just den båttypen är antingen skadebenägen eller dyr att reparera. Eller så kommer frågor om nautisk kompetens, skadefria år och andra faktorer in i bilden. Ett bolag kan knappas vara bästa alternativet för alla varianter.
I mitt fall skulle jag exempelvis betala mellan 5-6.000/år i de allra billigaste bolagen medan Pantaenius hamnar på knappt 8.000/år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde Panatenius. Deras premie är 1500:- dyrare än Svenska Sjö. Till saken hör, förutom det som Eilean nämnde, att Svenska Sjö överhuvudtaget inte försäkrar båtar som ska längre än till Medelhavet. Vi hade Svenska Sjö förra året och var tvugna betala tilläggspremie och segla med höjd självrisk bara för att vi gjorde något så extremt som att segla i september.

Svenska Sjö har en självrisk vid isskador på 75% Skulle våran båt sjunka i kväll (ja, den är fortfarande försäkrad i Svenska Sjö fram till den 1a April när Pantaenius tar över) på grund av en frusen bottenventil så skulle vi behöva punga ut med 450.000:- Kul! Med Pantaenius skulle det kosta 7000:-

Premien efter Medelhavet är visserligen dyrare, men inte oöverkomlig. 22000:- om året... Det blir ris och bönor till mat, varje dag! Skrikandes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åldersavdrag eller värdeminskning eller vad det nu kan stå för fina ord i det finstilta, så har pantaenius betydligt bättre vilkor. Prisskilnaden för oss var 1000:- år med samma självrisk.
Vid en totalskada skulle vi från pantaenius (-självrisken i vissa fall) få ut vad det kostar oss att skaffa en ny båt med samma utrustning dvs. det värde vi anger att båten har, hos övriga bolag skulle vi få ut vad värderingsmannen anser båten vara värd. Jag tror knappast att de arbetstimmar jag lagt på båten skulle värderas högt i detta fall.

Vad som dock vore intressant att veta är hur dom är att ha att göra med vid eventuell skada!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser ett av Oscenanis inlägg så verkar det fungera bra vid skador

Vi väntar på en offert nu och hoppas att den är ok. Just nu har vi Alandia på grund av att de kunde göra en försäkring som gällde för bygget där vi har ökat värdet allteftersom båten byggts.

Det ser ut som om det är mycket större pris-skillnad för motorbåtar. Kanske vill de helt enkelt inte ha motorbåtar med de stöldrisker odyl som finns med dom.

 



Senast ändrad av ciaraud | 11 mars 2010 | 08:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Offerten är här. Kostar inte mer än Alandia. Byter så fort båten bara har vårrustningen kvar.

Underbart att veta att man inte måste fixa försäkring om man vill ligga i längre en fin höst eller kommer på att man vill segla längre bort. Försäkringen gäller ner till La Rocelle.

Underbar att också veta att om det blir en totalförlust är det bara att gå till Rosättra och beställa en ny Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger ju min båt aldrig i vattnet mer än sommar månaderna så vad de gäller vinter biten spelar inte mig så stor roll,

hade de nu varit någon tusenlapp i skillnad så hade jag nog inte ordat om de men mina samtal med föräkringsproduktion som varit billigast så har dom åldersavdrag när man måste ersätta med nya grejer

men att ersätta ett beg drev med ett likvädigt var inga problem och var de reparerbart så fixa dom de utan problem.

låter väl alltid bra på telefon innan men de gör väl alla.

sen var de ju en viss skillnad på självrisken, e ju inte så kul med 7000 kr om man skrotar propellern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra vilkor på pappret och ett bra pris. Min båt var 4000kr lägre än hos den näs tbiligaste-

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig skulle det blivit nästan 7000 dyrare än Svenska sjö?? Panatenius offert låg runt 10000 och hos Svenska Sjö betalar jag 3174! Jag seglar året runt utan protester eller extra påslag hos Svenska sjö.



Senast ändrad av gusten1 | 13 mars 2010 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvis svårt att jämföra om man bara tittar som hastigast på priset. Själv gjorde jag en noggrann jämförelse 2008 när det var dax att förnya min försäkring. Det visade sig att när man verkligen jämförde äpplen och äpplen så var Pantaenius faktiskt billigast.

Problemet är att de vanliga i Sverige förekommande bolagen har skalat bort oerhört mycket och när man bad om offert med tillägg som motsvarade Pantaenius villkor så blev dom dyrare och något bolag kunde inte ens offerera. Svenska sjö tex ger dig möjlighet att segla under vintersäsong men dom har en självrisk som först höjs med 2500 kr och sen måste du på toppen av det betala 70% av skadans kostnader. Så den försäkringen är noll och inget värd om man vill nyttja sin båt under vinterhalvåret.

Andra saker som är dyra idag är ju elektronik ombord och de flesta bolag har begränsningar av detta vilket inte P har. Personliga effekter som kläder, flytvästar, kikare etc har ett mycket högre värde hos P. Likaså är ditt geografiska område där du får använda din båt utan tillägg mycket större hos P.

En sak som kanske inte betyder så mycket i Sverige är ansvarsförsäkringen som i svenska bolag normalt begränsas till 4-5 miljoner och som är 55 miljoner hos P. Detta betyder mycket om man seglar i vatten utanför Sverige eftersom många länder har en helt annan skadeståndslag än den svenska och man kan snabbt bli stämd på stora belopp om man tex råkar orsak personskador på tredje man.

Den sak som jag tycker är viktigast av allt är att hos P har man fullvärde upp till sitt överenskomna belopp av båtens värde. Det oinskränkt om båten är 1 eller 10 år. I svenska bolag skall man varje år omvärdera sitt värde och sen ankommer det på bolaget vad dom tyckte båten var värd vid en totalförlust. Likaså drar svenska bolag av för ålderslitage på utrustning vilket inte P gör.

Men som sagt alla har olika värderingsgrund när man löser försäkring och ser på risker på olika sätt. Men ett råd till dig är att kolla vad som gäller vid skada vintertid så att du är medveten om det innan något händer för Svenska Sjö har en brasklapp inskriven om att du själv skall betala 70 % plus självrisken ökat med 2500kr. Så du får betala istort sätt allt vid en skada vintertid när du är försäkrad hos Svenska Sjö.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det stämmer inte. Självrisken är förhöjd som du skriver men vid skada som inte orsakas av frysning gäller för övrigt samma villkor året runt. Jag har nyss pratat med Svenska sjö. Vid skada orsakad av gång i is utges ingen ersättning och vid frysskador betalar man 70% av skadebeloppet. Under vinteruppläggning ersätts inga skador orsakade av is, snö eller frost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade deras villkor som finns på nätet och den stora skillnaden är att Pantaenius inte har någon begränsning vintertid. De förklarade för mig att dom gör en riskbedömning som anser att det är större risker med skador vid lyft upp och ner jämfört med frys och isskador därför begränsar dom inte försäkringsvillkoren under vintertiden.

Så en viss skillnad är det trots allt !

Sen vet jag inte vad du menar med att man betalar 70% syftar du till bolaget eller dig själv.

Deras villkor är tydliga avseende självrisken och det går att läsa på deras hemsida:

Båten i sjön under perioden 1 nov till 31 mars: Försäkringen gäller med en tilläggssjälvrisk om 2 500 kr. För skada till följd av frysning utgör självrisken 70% av skadebeloppet utöver grundsjälvrisken.

Och det går nog bara att läsa som att du måste betala: ordinare självrisk  2500 70% av skadans kostnad. Detta innebär att om du har båten i sjön och skadan uppstår pga frysning får du betala nästan allt själv.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var otydlig, 70% betalar försäkringstagaren vid frysskada. För sjöskada gäller vanliga villkor med förhöjd självrisk på 2500. Har begärt en ny offert från P. Får se om den fortfarande ligger 3 ggr högre än S.Sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan 9000 vill Pantaenius ha jämfört med Svenska sjö på dryga 3000. Dessutom får man inte segla norr om Bergen, vilket jag gjort de senaste åren. Jag behåller Svenska sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Don't do it! säger jag bara.

Jag hade enorma problem med Pantaenius för nästan precis ett år sedan. Det var ganska mycket Helan och Halvan över skadehanteringen som drog ut i ca 2 månader. Något av det jag blev mest förbannad över var att det gav löften om saker de skulle ta ansvar för som de sedan gick tillbaka på och sa att det inte var deras ansvar. Till slut gick det så långt att jag fick koppla in min advokat som tog över ärendet och då fick jag efter ett tag ut ca hälften av de ca 300.000 kr som jag skulle ha. Något av de sista som hände var att jag fick ett mail från skaderegleraren om att de skulle betala hela summan om varvet som reparerat båten kunde tänkta sig att kreditera ca 3% av rep. kostnaden. Sen blev det tyst och när jag väl fick jagat fatt på dem igen så hade de ändrat sig igen.

Pantaenius skriver mycket fina saker på sin hemsida vi finns där 24 timmar om dygnet, Du står aldrig ensam, Effektiv skadehantering. All det där är bara rent skitsnack, jag upplevde inget av det. Hela processen var en fars och jag känner mig ganska dum som inte valde ett riktigt försäkringsbolag istället för Pantaenius då tror jag att förloppet hade varit annorlunda.

Jag funderar fortfarande på att stämma Pantaenius men min advokat har avrått mig eftersom man då blir tvungen att stämma Ace Insurance som ligger i UK om jag inte minns fel. Detta skulle innebära en mer komplicerade och kostsam process än med ett bolag som har säte i Sverige. I Pantaenius villkor står det nämligen att de endast är förmedlare.

Kort sagt, välj ett lokalt bolag som kan sin sak. En lustig sak i sammanhanget är också att jag skrev ett långt inlägg om historien här på forumet för knappt ett år sedan, det blev läst ett tusental gånger men jag gissar att det var för känsligt för Pantaenius som troligen ställt ultimatum till maringuiden om att ta bort inlägget om de ska fortsätta annonsera på maringuiden. Det här sista är endast spekulation men varför skulle annars tråden försvinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte Försäkringproduktion harhaft jätte problem med dom !!!!

tog en extra försäkring som gällde utökad försäkring på motron de hävdar att min skada inte gäller javla skitstövlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt galet!

Har läst att man inte kan diskriminera vissa grupper. T.ex får man inte ha billigare försäkringar för kvinnliga bilförsäkringstagare även om de krockar mindre.

På dem igen bara.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...