Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
basdanne

Havstulpaner på drev- Hur gör proffsen?

Rekommendera Poster

Hej alla kluriga och kunniga.

Jag bor på västkusten och havstulpaner är ett ständigt återkommande diskussionsämne. De skäl ca 10 knop av min toppfart på hösten. Vilket är ca 25% och gör att soppabudgeten skiter sig varje höst. Det är främst tulpaner på drevet som ger effekt då min bottenfärg är mycket effektiv. Tyvärr är pentas drevfärg som jag målar ett par lager med varje vår, helt värdelös.

Har sökt massor men inte hittat något riktigt bra svar.

Det finns mängder med olika kurer för att slippa havstulpaner. En hel del är förebyggande så som ta upp och tvätta när blomningen satt igång och att smeta in drev med fett och måla med olika färger.

Det finns också ett trick med saltsyra (obs utspädd) och olka sorters Barnuckleremover från seasea.

Jag har testat saltsyran och jag tycker att den funkar ok. Men långt från allt åker ju bort. Och man är ju mycket försiktig med att spruta in runt bälgar och gummislangar som är helt övervuxna.

En grej som faktiskt fungerar ganska ok är att ta stark ättik-sprit och blanda ut i vatten och doppa allt som går i det. Tyvärr har jag ingen möjlighet att doppa hela drevet utan får nöja mig med kåpor, propeller och sådant löstagbart. Ättikan gör att kalket i havstulpanernas skal blir mjukt och faller av eller går att skrubba bort med borste så småningom. Men det kräver en veckas blötläggning eller mer så det är inte riktigt effektivt på hela drevet.

Så det brukar bli plastspackel och skrapa så att knogarna blöder. Och sedan avsluta med våt-sandpapper.

Nu till min fråga. Finns det andra mirakelkurer jag inte provat som funkar när tulpanerna redan sitter där?

Och hur gör proffsen som tar hand om andras drev? Skrubbar de lite lätt och sprayar över skiten med ny färg eller tar de verkligen bort allt med skrapa?

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liten erfarenhet av borttagning av havstulpaner på drev. Detta eftersom jag målar drevet varje år med VC -Propodrev av västkustkvalitet. Det fungerar iaf utmärkt här på ostkusten. Rekommenderar ett test i sommar.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt sånt fungerar bra på ostkusten.

Här i snäckornas land blir det käk och blomster på allt som sticks ned i vattnet.

Musselodling på vattenintag och tulpaner på propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade jag ingen aaning om! Allvarligt talat, är det verkligen så illa? Enligt vad jag förstått finns det bottenfärgrer som fungerar i era vatten även om man eventuellt måste korsa gränsen för att få tag på dem. Då borde det väl också finnas drevfärger som fungerar. Eller?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade den norska drev o prop på en kompis drev i somras. Bättre än den svenska men lite snäckor blev det allt ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med drev är ju att man inte gärna målar dem med kopparhaltiga färger, och då finns inte så mycket kvar som funkar i saltvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att ha detta problem i sommar, drev för första gången.. Tänker att det är ju ganska enkelt att komma åt att skura av det nu och då, men borde kanske beställa ordentlig drevfärg ändå..

2010 Bayliner 185, i Helsingfors skärgård, så östersjövatten.. På våra plastbåtar brukar kopparn i godkändfärg räcka till för en nästan helt snäckfri botten.. På Bustern var det annorlunda, fullt med snäckor, så kopparn är viktig..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men som sagt (nu kommer det svordommar) ta det jävligt varligt med kopparhaltiga färger på ett aluminiumdrev, minsta skada i drevets lack så att aluminiumet tittar fram kan få oerhörda konsekvenser med korrosion.  Kommer du åt drevet lätt, från en badbrygga eller så?  Sänk en svart plastsäck och dra upp den sedan runt drevet och snöra åt = inga tulpaner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tänker absolut inte måla drevet med kopparfärg, vet riskerna med det. Målar det helst inte med nånting..

Båten kommer att ligga vid vår brygga och vi har en sandstrand helt brevid den. Tänker installera en Keel Guard och dra upp fören på sanden och sedan skura drevet från typ midjedjupt vatten, borde inte vara omöjligt, men vet ej..

Vår Buster gjorde jag samma sak med men den hade utombordare så båtens botten(med kopparfri färg) var problemet och det var svårt att skura det vid stranden.. Drevet borde vara enklare..

Plastsäck låter som en ide om det inte funkar att skrubba, kan prova det då.. men lite besvärligt ..

 

Tackar för alla erfarenheter



 






Senast ändrad av Mark77 | 04 mars 2010 | 20:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att det är ett probem på västkusten är vi alla överens om men hur gör folk vanligtvis?

Skrapar ni lite snabbt och sedan målar över eller jagar ni verkligen bort alla havstulpaner, även de på bälgen?

 

Får väl testa VC drevfärg i år istället för pentas sketfärg.

 

Edit:

Ja, en påse över drevet är nog käckt men jag tror inte att det är praktiskt lösbart för så särskilt många. Mitt drev sitter en bit in under badbryggan och vi backar in mot en hög brygga som man får ta stege upp från. Detta faller under förebyggande åtgärder. Frågan är avd gör man när de små j_vlarna redan sitter där.



Senast ändrad av basdanne | 04 mars 2010 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ostkusten, från Gävle till Malmö pågår havstulpanprojektet.  Finns det något liknande på västkusten tro?  Om inte så borde någon ta tag i det.  För vet man bara när tulpanerna sätter sig så behöver det inte vara så svårt, antingen borstar man bara av båten ett par gånger med någon veckas mellanrum under fastsättningsperioden, eller så kör man in i sötvatten om man har den möjligheten, en å eller sjö, då dör de.

http://www.ab.lst.se/templates/Proj_Page____8025.asp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt att dom bara skulle växa under nån vecka. När vattnet blir varmt i typ medlet av Juli så växer dom helatiden ända till Oktober åtminstone. Har sett detta själv under flere år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växer gör de väl hela tiden, men själva fastsättningsperioden, när de frisimmande larverna letar efter en yta att limma fast sig på, den är ganska kort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade inte att samma skulle växa. Har en Linder roddbåt som inte är målad, ligger vid brygga, tar upp den och skurar av den emellanåt.

Och trots att jag skurar den ren i slutet av september så växer det nya tulpaner ändå, det var så jag menade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det är runt midsommar som dom sätter sig. Om man skrubbade botten/drevet vid midsommar 2 ggr med nån veckas mellanrum så ska man slippa det värsta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker skrubba drevet då man badar. Inte alltid kul att bada vid midsommar så därför brukare de uslingarna redan sitta fast.

Dessutom växer massa annan skit som ser ut som spenar.

Har ett Alpha One drev och idiotiskt konstruerade så det är hopplöst att komma åt inne i drevet.

Den som konstruerade gör nog inte rent sina egna drav.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs den här länken:

www.ab.lst.se/templates/Proj_Page____8025.asp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endast östersjön.

Antar att västkusten har det betydligt värre eftersom det är där behovet av riktig bottenfärg är störst.

Mycket tacksam för tipps om vad man gör åt eländet.

Båtbotten fungerar nu med riktig färg.

Drevet och propeller bli katastrof trots försök att skrubba rent. Rotborste funkar ej utan blir baksidan av rotborsten (träsidan) som man får använda för att skrubba bort eländet.

Försökt med Internationals drevfärg men den är endast för att skiten ska lossa lättare. vid första gången man skrubbar rent lossnar den färgen och sedan är det fritt fram att sätta sig direkt på drevet.

All debatt om hur kopparbaserad bottenfärg verkar och att koppar är giftig verkar sned. Borde inte finnas många havstulpaner i det området våra båtar ligger men verkar som att de som inte vill sätta sig på båtbotten då istället väljer drevet.

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske en heltokig idé, men skulle man inte helt enkelt kunna sätta en svart påse runt drevet under den perioden de sätter sig.

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar starkt på att skaffa en sk Versadock, en platform av plast som man kör upp båten på så den inte ligger i vattnet, samtidigt skyddad och lätt att stiga i och ur.. Slipper då all bottenfärg och elände..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns aluminiumbaserad botten färg som fungerar hyfsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Aluminumfärg? Det är inte så att du menar tennfärg för aluminium?

Hur som haver.. Om man har tid ock kunskap så kan med fördel blästra dreven rena med olivinsand tror den heter så så att aluminiumen på drevet blir helt ren. Jutun har en epoxi som heter Jotamastic denna ska primer innan som jag inte kommer ihåg namnet på. Epoxin läggs på minst 2ggr. Detta gör att man inte får problem om men målar dreven med kopparfärg. Har man en idag väl fungerande kopparbaserad bottenfärg så kan med fördel använda den på drevet/dreven oxå. Beväxningen på bälgar är ett annat problem men de bromsar iallafall inte framfarten och ökar bränsleåtgången. Kanske skulle vasselin vara bra?

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så skadligt med kopparbottenfärg på det målade aluminiumet?

Jag har inte kunnat konstatera ens några ytliga skador trots att S-drevet är under vatten från april till november varje säsong på västkusten.

För att en anod ska vara effektiv vet ju alla att det ska vara god elektrisk kontakt med skyddsobjektet. I det här fallet är det aluminiumdrevets metall som är anoden och den skulle då vara i god elektrisk kontakt med kopparfärgen för att en effektiv jonbildning ska ske.

Hur bra kontakt blir det mellan en dålig elektrisk ledare som kopparfärgen i sig är som dessutom ligger på en målad metallyta.

Tydligen inte speciellt mycket materialvandring. Åtminstone inte på vårt drev som får ha sin kopparfärg kvar.

Nu är det ju inte där problemet är för de flesta utan propellern. Där kan jag inte hitta nån lösning utan bara acceptera att propellern måste vara igång hela säsongen om det ska bli nån framfart på båten. Halva farten i november får anses som acceptabelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning Cool

Säger bottenfärg till drev när ja köper och får till svar aluminiumbaserad bottenfärg. Ser ut som vanlig bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idealfärgen till drev vore nån typ av klarlack som inte innhåller koppar eller ngt annat som förstör drevet, men säkert rätt så giftigt, finns ngt sånt? Vill inte måla det med pensel och nån grå mönja..Det ser ju förjävligt ut och inte bra för prestandan heller..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt val hade vart att köra med norsk drev o prop. Fungerar hyfsat och om man inte slipar drevet innan målning så blåser man av färgen helt med högtryckstvätt och då ser ut som nytt igen. E ju som sagt surt att kladda på färg på fint drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad för märke är det på den färgen? Har släkt i Norge som kommer hit till våren och sommaren vad skall jag be att dom köper? Dom är inte insatta i båtar alls så hoppas det är nånting man lätt får tag på där..

 



Senast ändrad av Mark77 | 06 mars 2010 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla skriver om aluminium. har samma problem på bronsdrevet.

har målat med bottenfärg och känner att jag skulle tagit reda på mer. blir det några reaktioner när kopparfärgen kommer på? har inte sett någån själv, men det är ju bäst att vara säker :)

skrubbar då och då men attans, det sitter som berget iblandSkrikandes.

dessutom går det ett rykte att cayennepeppar kan blandas i färgen, vilket i mina öron låter som att mata snäckorna. eller sitter stinget kvar trots att pepparn ligger i vattnet?

antar att det kan finnas mycket huskurer. ta vikingarna t ex.....måste ju ha gått rätt sakta i slutet på resorna eller hade de något sätt att behandla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte gå att spruta på någon waxhinna, Teflon?

Jag har tröttnat på dom små liven och ska genomföra ett expriment i sommar där jag provar olika metoder för att hålla dom små svinen borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...