Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kennan423

När släpper isen

Rekommendera Poster

Finns ju frystomten, borde inte han ha någon broder som kallas istomten som bryter lite is, fixar kraftiga pålands vindar så det blir lite fart på vattnen eller är det poseidon man skall ta kontakt med, tjock is som fasen i björlanda och den lär ju ligga till oktober som det ser ut nu.

Finns det några öppna vatten, rörö kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade en gubbe i förra veckan som påstod att den skulle släppa på en vecka. Han hade nog fel i sin beräkning. I våra 2 älvar börjar det släppa, men än finns det gott om is även där.

Jag ska sjösätta V 18 och då får det vara isfritt för även jag ska in i Björlanda efter en tur från varvet utanför kungälv.

Imorgon ska jag åka till Marstrand för att jobba lite, ska kolla läget där.

Annars får vi vänta på starka vindar och lite plusgrader för då kommer det gå fort. Tyckte det kändes som om våren var på intåg idag.

Det verkar som om det ska fortsätta att vara minusgrader resten av veckan och ingen större vindstyrka verkar vara på intåg MEN enligt några fiskare jag pratade med igår så har isen minskat mycket den senaste veckan längre ut till havs.

Så misströsta ej båtbroder, snart kan vi åka båt igen.



Senast ändrad av nemtrix | 02 mars 2010 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte sjösätta 12e april. Kan bli kallt om fingrarna att masta på!
Men någon is lär väl inte vara i sikte, hoppas jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När påven inte har en konstig hatt längre - då...släpper isen :(

Det är ju mer än lovligt deprimerande. Vi har oxå båten i Björlanda, men däremot var vi och spanade på vår hemmahamn i helgen, dvs Strömstad, och har isen försvunnit helt ur ena hamnen, och snabbt som katten gick det också...

Ska vi tro på att det finns hopp om det? Och med en sån skitvinter förtjänar vi en tropisk jäkla sommar...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryktet säger att Erstaviken är bottenfrusen så det blir väl bortåt midsommar i bästa fallFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yttre Gullmarn öppnar sig alltmer.

Min båt är rörlig i hamnen i Lysekil.

Väster om StångeHuvud är det öppet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isen går loss i insjöarna runt 3-6 April. Inte exakta siffror men trovärdigheten för dom ligger på 91-94%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Bor i Strängnäs och i Mälaren har den brutna rännan för fraktfartyg blivit större o ch större. Går inte att gå på isen där vi bor, mycket snö gör att isen inte blev så tjock, så ett par dagar med sol och lite vind så ska vi nog vara i vattnet snart. Däremot är det värre att få fram båten till traversen, på klubben är vallarna snart meterhöga!!

/Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kungsbacka fjorden verkar vara botten frusen så gissar på början Juni...

Nä men bara det kan börja blåsa ordentligt samt lite pluss grader så kommer nog isen släppa fort.

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Ssrs i Holmsund är det snart sjösättning.

 

Nu när isläget i bottenhavet är så svårt så känns det skönt att vi har hjälp från våra finska grannar.

 

Isbrytaren Tarmo.

 

post-5632-1394236262,7122_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom några isflak som blåst upp på stranden och isen på vattenpölarna så är både snö och is borta här nere!

Jag vädrar vår!

Här nere = Södra Skåne



Senast ändrad av cerber0s | 04 mars 2010 | 00:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett fåtal stunder när man önskar man vore fuskdansk... Våren är en av dem

Här uppe = Norra Vänern är läget hemskt. minusgraderna fortsätter att härska och isen blir snarare tjockare än tunnare. Förra fiskepasset var jobbigt, med 35cm kärnis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det släpper fort när det väl kommer igång - jag var ute med hundarna i bergen här hemma i morse och tittade ut över Göteborgs södra skärgård. Det har redan försvunnit rätt mycket is, och kommer det bara riktigt blidväder och en hård västan så går det snabbt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog allt ett bra tag kvar innan sjösättning i Holmsund. Enligt lokaltidningarna i dag sitter 15 - 20 fartyg fast i isen på väg in till hamnen.

Ymer var synlig i hamnen en kort period i vinter och har resten av vintern varit ute och assisterat infrusna fartyg.

Tarmo lär få jobbat på... Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mälaren släpper första veckan i April. Få se om jag har rätt, brukar ha det och isen är murken under all snö så den kommer att ruttna fort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag släpper nog isen imorgon, (i groggen)Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år får du nog lägga på en vecka.  Vintern 05/06 var en riktig isvinter och gubbarna på vårt varv fick för sig att senarelägga den första sjösättningen som brukar vara runt den 20 - 25 april, med två veckor.  Ett korkat beslut eftersom det inte tidigare behövts någonsin i klubbens 85-åriga historia, alla vet att Mälaren sköljer senast två veckor in i april.  Själv så hyrde jag då en lastbil som kom ner till klubben och lyfte mig över staketet och ner i plurret, och det ett par dagar innan det som var planerat som första sjösättningsdatum, det sågs inte med blida ögon av de ultrakonservativa varvsgubbarna, så får man väl inte göra!?  I år blir det nog en aningens senare, åtminståne i vår avkrok, tippar på att det sista försvinner den 16/4 Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annons på Blocket

Snipa bytes mot snöskoter ...

från en  som gett upp ..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dystra prognoser på klart.se för Stockholmstrakten.  -13 i morgon bitti, -18 lördag och söndag morgon, och så fortsätter minusgraderna prognosen ut fran till den 17/3 då det ska vara -10.  Är det någon som gjort en felaktig beställning, tryckt på fel knapp eller något? Nu ska våren komma, inte tvåsiffrigt med minusgrader?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe! Vår ordförande skämtade också om att vi skulle hyra in Tarmo på årsmötet på båtklubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar mig själv.

I går (11/4) sköljde den delen av Årstaviken där jag ligger, 5 dagar tidigare än min spådom alltså Flört Glad i hågen sjösatte jag gummibåten och hakade på motorn för att åka bort till Skanstulls marin och bogsera hem min nya, något mindre gummibåt som inte är någon gummibåt utan en rib.  Ett par hundra meter före marinan låg istäcket så det blev till att vända hemåt igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...