Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Leopold

Förstagångsköp

Rekommendera Poster

Hej Jag funderar på att köpa en begagnad segelbåt, har hittat två intressanta objekt, en Viggen och en IF. Jag är helt ny när det gäller segelbåtar, därför undrar jag vad som är speciellt viktigt att titta på när det gäller dessa båtar (eller segelbåtar i almänhet)? Har ni några övriga förslag när det gäller förstagångsköpet? Tackar på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Vilket prisläge har du tänkt dig? Vilka krav har du på innerutrymmen respektive sittbrunn? Du kan göra som jag köpa en med renoveringsbehov för 20.000:- och lägga ner 15.000:- i material eller köpa en för 35.000:- och kanske segla säkert. Du kan kontakta en besiktningsman för en säkrare bedömning av objekten. Både Viggen och If har klubbar och hemsidor, mycket matnyttigt. Kalskrona Viggen är långkölad medan Albin Viggen är fenkölad och med något bättre planerat innerutrymme. Båtarna har varit i test med Segling och du finner dom utlåtandena på www.nackterhuset.se om jag minns rätt. Själv så skaffade jag mig en Scalare. Kolla seglen där är en dyr post. På 70 talet syddes seglen med en större buk, i dag så sys det mer plana segel. Buken påverkar krängning och hur högt du kan gå i vind, enkelt uttryckt. Är fallen nerdragna till sittbrunn? Det är en fördel då du inte behöver gå upp på däck och göra det. Valen på vad för båt du skall ha är många men låt dina behov och krav styra dom. Scalaren har t.ex liten sittbrunn vilket kan få flera att inte rekomendera den men min spec var liten sittbrunn smalt skrov d.v.s lättdrivet men med långköl. Denna spec. tycker många är fel men båten uppfyller dom seglingsegenskaper jag vill ha. Du har liten erfarenhet så gå ner till bryggan och be och få en provtur med några båttyper som skulle vara intresanta och då inte bara i finväder. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Båda är Ok köp. Viggen har inte speciellt kraftig stöttning av masten så det kan vara värt att titta extra invändigt under masten. Sen är det givetvis bra med en besiktningsman. Det är värdefullt om det följer med mycket utrustning vilket det kan göra ifall ägaren inte ska båt längre. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade oxå på IF, Viggen som första båt, i synnerhet IF som ju är ett mycket bra val. Slutligen föll valet på en RJ... fördelar som avgjorde var att den är något längre, något snabbare och framförallt lägre pris. Enda som är tråkigt är kanske att det inte finns fullt så många RJ båtar som det finns IF. Titta även på H-båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sajten som jag tror åsyftades var nog http://www.segling.nakterhuset.se/70-tal.asp Viktigt när man köper segelbåt är att kolla hur bra (läs nya) är seglen som tidigare nämnts. Nya segel till en Viggen kan lätt kosta mellan 15.000-20.000 kr (1 st genua, 1 st kryssfock, 1 st storsegel i hyggligt utförande) men betingar inte speciellt mycket pengar tillbaka den dagen du säljer båten. Att seglen syddes med större buk på 70-talet är jag tveksam till, det är snarare så att 30 år gamla segel helt enkelt har tappat formen. Gamla segel ger dålig fart, dålig höjdtagning vid kryss, stor lutning och därmed också stor avdrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...