Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ChristerN

Vinka till varandra på sjön?

Rekommendera Poster

Hej. När jag var ung och var på sjön var det en självklarhet att man höjde handen till hälsning när man mötte en annan båt. Det var ett sätt att säga allt är OK, hur är det för er?. Nuförtiden hör det till sällsyntheterna att man hälsar på varandra. Försökte under en färd från norra till södra Stockholms skärgård hälsa på samtliga båtar jag mötte. Max 5% svarade. Ingen tog initiativ till hälsning. Har vi slutat helt med denna urgamla sed? Är det bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BE

Jag har inte slutat. Jag hälsar ofta. Men det beror på också, t ex om det är tät trafik på en del ställen blir det för jobbigt att hålla på att vinka. Men annars hälsar jag i alla fall, de flesta hälsar tillbaka. Håller till i Vänern (norra delen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om vi här nere i Kalmarsund är trevligare, men här hälsar fortfarande de flesta på varann, motorbåt-segelbåt. ingen skillnad.Kanske är det så många båtar på gång i Stockholms skärgård hela tiden att man skulle känna sig som kungaparet på eriksgata om man skulle hälsa på alla båtar. För ett tiotal år sedan började den traditionen försvinna här oxå men har kommit tillbaka under de sista åren har jag noterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det ligger precis i tiden. Än så länge i vatten längre bort från storstadsmenatliteten så finns det gamla traditionerna kvar i allt större utsträckning. Har du ungar? Jag har det o kan komma ihåg när jag växte upp. Det fanns alltid folk eller andra föräldrar som höll ett öga på oss när vi var ute på upptåg. 99% procent reste sig o lämnade plats på bussen åt äldre, gravida osv. Man släppte före folk i kassan som endast hade någon enstaka vara medans man själv stod med en full vagn. Slagsmålen på krogen , folkets park osv var ju iofs många gånger fler men där fanns det då en oskriven lag att man gav sig när den andra fått lagom med däng, kniv eller andra tillhyggen existerade inte. Du vet ju hur det ser ut idag. Ungarna kan råka illa ut att en käft som ser det bryr sig. Slagsmål på puben idag eller utanför innebär ju ofta att det är någon som inte vill slåss som blir nerslagen och sedan sparkad på medans han ligger, ibland flera mot en. I vintras hade ett gammalt par blivit stående med en Volvo 740 mitt i en större övervakad korsning o Helga 80år (eller vad hon hette) försökte knuffa undan bilen medans hennes man som var i ännu sämre skick skulle styra. Dom hade stått en stund o bilar körde runt o tutade, inte en käft stannade. Jag är ju lite gammaldags av mig trots att jag är född i första halvan av 70-talet. Så naturligtvis stannar man o backar upp framför, kutar ut o hakar fast bogserlinan och drar dom i säkerhet. Själv hade jag för 10år sedan blivit stående utanför lasarettet kl 02.00 i 25 minus o tomt batteri. Till slut fick jag hjälp startkablar, efter att ha tjatat på en taxichaffis o betalat han 200:- för att han skulle ta sig den minuten det rörde sig om. Hur ofta ser du idag att någon stannar o hjälper en bil som blivit stående vid vägkanten eller dylikt. Stannar du själv? Jag gör det i alla fall 8-9 gånger av 10 trots att dagens bilar sällan går att fixa på plats som det gick förr. Men man kan ju i alla fall erbjuda skjuts , låna ut mobilen ifall de inte har eller kanske rent av en bogsering till en lämpligare plats. Nästan alltid när man hjälpt någon så vill dom betala. Jag har aldrig tagit mot så mycket som en krona utan säger istället jag vill istället att du betalar igen genom att vara den som stannar nästa gång du ser en bil som står Sjön är ju ett ställe som ligger efter i tiden o de gamla traditionerna lever till stor del kvar. För 2 år sedan fick jag stopp på utombordaren, den hade inte svalnat innan en bogserlina var på plats o vi var på hemväg. Men sannolikt så kommer tiderna till slut även att ändra sig ute på sjön. Storstadsregionerna kommer med största säkerhet att vara först ut. Det enda vi kan göra är att själva bita oss kvar vid det gamla o hoppas påverka några själar på kuppen. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här nere (skåne) vinkas det fortfarande. iaf inne i hamnen. svårare ute på havet pga avstånden. ibland växlas det ett par ord också, hur är vädret?, nån fisk? osv. tror det är vänligare ansikten på havet än uppe i land. sitter man i en båt så har man ju ändå ett gemensamt intresse med de runtomkring en. får man dessutom motorstopp så är det inte särskilt lätt att gå bak och putta på. man är mer beroende av varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst även min planande

På Vänern vinkar 95% motor som segelbåtsägare, mycket trevlig.Men det verkar som om dom som har råd att köpa ny ryds,uttern med 200hk inte är så sjövana! de tittar aldrig bakåt och ser vad de ställt till med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Mikael skrev om hjälpsamheten på sjön. Jag försöker att hjälpa om jag kan men i bland blir det inte som man tänkt sig. En mototbåt paserar med god marginal och hög fart då motorn ger upp, spotta till och stanna. Jag segla fram och erbjöd mig att dra in dom. Svaret blev att dom önskade sig en snabbare bogsering än vad jag erbjöd. Dom kom inpaddlande efter ett par timmar eftersom ingen mer erbjudit sig. En annan gång så var jag på en insjö för att fiska Gös. På hemväg så fanns inget batteri kvar, elektriska utombordare kräver batteri, men ingen fara, vattnet var stilla och jag började paddla hemmåt. En annan hemvändande båt girar till mig och undrar om jag behöver bensin? Jag svara att det var batteri jag behövde. Han har inget batteri, och drar på gasen och försvinner! En tamp då, tänker jag. Men jag älskar sjön och folket som är på den, även om alla inte tänker som jag. Om man hälsar, så är man inte längre främlingar för varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle P

Hej Här uppe i norrbotten hälsar säkert 90% av alla man möter. De som INTE hälsar är tyvärr dryga rika snobbar, med stora, snabba och vräkiga båtar. Men det är väl förstås inte värt att slösa bort en vinkning på en lågavlönad arbetare. De kan ju råka bli stämplade som trevliga och det vore ju en mardröm... eller? // Vinkande norrbottning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Jag kan nog påstå att man kan bromsa utvecklingen eller till o med vända den. Vi kan nog inte ändra på de nonchalanta dårar som kommer ut med sin sprättans nya sketdyra båt o tror att dom är kungar. Men om vi övriga envist biter oss fast i de gamla traditionerna och har den typen av kamratanda ute på sjön som funnits sedan urminnes tider, ja då finns det en chans. Risken finns istället att vi också slutar att hälsa på varandra o slutar att växla de där orden vid bryggan. Ja då är det garanterat kört. Då kommer vi inom kort få samma situation som på våra vägar. Får någon stopp så passerar det 1000bilar innan någon stannar. Smäller det rejält, då kör de första 50 bilarna runt istället för att stanna o göra det dom kan innan ambulans o räddningstjänsten är på plats. Vad kan man mera göra än o hälsa på varandra o snacka vid bryggan. Jo det är ju så fort ni ser någon har motorproblem eller dylikt. Kör då inte förbi, stanna o erbjud hjälp. Kanske någon blivit överaskad av dåligt väder i en för liten båt medans ni själva sitter betydligt bättre till. Ja då kan man ju alltid bjuda upp dom i sin egen båt o ta deras på släp hemåt. Man kan inte tvinga andra att ändra på sig men man kan föregå med gott exempel o hoppas att andra lär sig något. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! För typ 20 år sedan hälsade nog nästan alla på varandra i Sthlms skärgård, men i helgen var jag ute med polare och seglade, och inte var det många som hejade tillbaka ... Men som flera här intygar, så är det helt annan stämning på Vänern där jag hade min premiärsäsong i år! Klart gemytlig stämning på den sjön, men jag är inte överraskad eftersom Värmlänningarna i gemen är mycket vänliga och hjälpsamma :-D mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sorry

har redan tagit upp båten :cry: så ja vinkar här istället VINK VINK !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! Så var det då jag var barn också. Nu i somras var jag på Åland. Alla finskflaggade båtar vinkar. Dessutom, alla svenska båtar vinkar till andra svenska båtar, t o m motorbåtar till segelbåtar och VV. Förr hjälpte man till då någon skulle lägga till, varför är det nästan ingen som gör det idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i veckan igen. Har känslan att det vinkas mycket mer nu. Har vi åstadkommit en förändring eller är det så att bara entusiasterna/de vana båtägarna är ute nu och att vi hälsar i större utsträckning? Hursomhelst tycker jag att det är ett fantastiskt gensvar jag fått på min undran. Låt oss behålla och förstärka traditionen med vinkandet! /Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Samma erfarenhet här ang sthlms skärgård, dvs klart trevligare på sjön off-season ... dom som lånar pappas båt är väl på spy-bar nu, och dom nyrika yuppisarna tycker väl att det är för lite av deras egen sort ute .... så vad som finns kvar är väl vi som är på sjön för att njuta, inte för att imponera på andra ;-) //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Det är med säkerhet ett Stockholmsproblem! Jag var för första gången i mitt 34-åriga liv i Stockholm i sommras, jag tror aldrig att jag har mött otrevligare människor, stressade var dom oxå, mitt i semestern. Nä tacka vet jag västkusten med de underbara o humoristiska Göteborgarna. Själv bor jag i Uddevalla, o här hälsar vi på varandra på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anser absolut att vinka till andra båtar är en sed som är viktig. Är 18 år och har kört båt i ca 10 av de 18. Vinkar alltid till de jag möter men jag har läst och hört att man som motorbåtsägare inte ska vänta sig att en person i segelbåt vinkar tillbaka. Av vilket skäl då? Har dock märkt att jag i stort sett alltid är den som tar initiativet till att hälsa, lite trist egentligen.

post-4831-1394234294,0912_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom just hem från en långsegling från Göteborg till Stockholm, och jag måste säga att vink-traditionen lever i allra högsta grad i min erfarenhet. Var vi än var på vägen så vinkades det och hälsades när man passerade en annan båt. Ibland var vi först, ibland den andre. Mycket trevligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Håller med BengtW. Min erfarenhet är densamma. Seglar till vardags i Stockholms skärdgård, där säkert 95% av alla jag möter vinkar, om dom är inom vinkavstånd. Tycker det var något sämre på västkusten i sommras men då främst bland norrmän och danskar som inte tycks ha denna tradition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och mina kompisar vinkar alltid när vi är ute i mälaren, senast vinkade jag med knuten näve dock och frågade vad herr stor och dyr båt gjorde mitt i farleden under gamla årstabron, han hade som många storbåts fjantar inte vett nog att hålla åt sidan, vi fick knappt plats med vår polar som är 2.60 bred, illa.. dags att införa böter för felplacering på sjön i trånga passager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena. Hur många tror du kan de tecken som betyder nåt? 1 av 1000 kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag må vara ung, galen å från finland, men jag hälsar alltid både på sjön och på land. Det har jag gjort sedan jag var tre år. och nu är jag 17.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst alla inlägg på den här tråden, kan jag ju konstatera att det fortfarande är rätt så vanligt att man hälsar på sjön enl. gammal god tradition. Det är bara mitt på sommaren när jet-set är ute och bränner som det är lite dåligt med traditionen, men de har antagligen inte tid att hälsa på oss vanlig pöbel som drar runt och är i vägen för dom. Men det är kul att se att vi andra håller tradtionen vid liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara instämma med ovanstående. Livet på sjön är inte så illa som jag tyckte när jag inledde diskussionen. Kanske ska vi fråga oss hur vi ska få även jet-setarna att ta efter vårt vänliga, hjälpsamma sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite förmycket gnäll på stockholmare här... Jag är själv 08 men sen en tid kalmar bo. Vist är en del av det ni skriver sant men min erfarenhet av uppblåsta snorkiga 08 bor hittar men i 9/10 fall i inne hamnarna ex: Sandhamn. Dessa gästhamnar skulle jag inte rekomendera om någon vill uppleva sthlm, skärgård. Utan att överdriva finns det inget som överträffar denna underbara skärgård. Och vinkar det gör jag med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! En mildare form av knuten näve är att tuta 5 korta signaler ... men som någon skrev tidigare ... frågan är om någon vet vad det betyder 8-) Även jag är till vardags stockholmare och instämmer i att man bör undvika turistfällorna i fjollträsk skärgård, för med 50.000 öar bör det finnas en plats för alla sorters skärgårdsfarare ;-) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, uppblåsta jet-setare är inte bara 08:or. Det finns nog lite här och var efter våra kuster. Det tråkiga med dom är att de hörs och syns så mycket, men det kanske är syftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man kan påverka andra genom sitt eget agerande!!! Låt oss därför alla fortsätta (eller börja) vara vänliga och hjälpsamma mot varandra. Vinka på sjön (jag gör det men har också märkt bristerna), stanna i trafiken och släpp före i kassakön! Det är ju trots allt vi själva som skapar samhällsklimatet runt omkring oss. Vilket klimat vill du ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst brasse

Om du sitter i en öppen långsam båt så viftar alla som kommer emot men sitter du bakom en vindruta i en snabb båt så ser man dig inte och därför är det inte många som bryr sig om att vifta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför är det väl självklart att man vinkar bakom vindrutan! Jag hälsar alltid, och många vinkar tillbaka i ren förvåning :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...