Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
volvobergman

Hård bottenfärg för att förhindra trailer nötning?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag håller på att renovera en sportbåt http://hem.passagen.se/sportbat

Båten kommer att dras upp på trailer efter varje tur. Båten kommer att målas med International Perfection 2 komponents lack.

Behöver jag någon bottenfärg över huvud taget?

ÄR BOTTENFÄRG MER TÅLIG MOT TRAILERNÖTNING? (tex Lago Racing II)

//Henrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver ingen bottenfärg! Lägg pengarna på whiskey eller cognac istället, literpriset är ungefär detsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du tänker ta upp båten på trailer efter varje båttur så behöver du väl ingen bottenfärg, du kör väl båten i vattnet så pass fort att inget hinner växa....Flört

Om du nu menar bottenfärg för att hindra beväxning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.. Beväxtningen är jag inte orolig över. Det är snarare att plast-hjulen på trailern nöter bort färgen. Därför tänkte jag att det finns någon bottenfärg som är hållbar. En icke polerande bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om färgen nöts bort av plasthjulen så är det de som är problemet, inte färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis. En hård bottenfärg är ju lättare att fixa till än en 2 komponentslack. Båten kommer förmodligen att gå mer på trailer än i vatten. Hehe låter ur-tokigt men jag tror det!

Men nog är väll internationals perfection färg ganska slitstark? Går säkert bra att måla hela skrovet med den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha 2K-färg under vattenlinjen - det kommer att blåsa sig! Visst, sjösätter du, tar en tur på en-två timmar och plockar upp sedan funkar det säkert, men ligger du i några dagar och du har lite otur så...

VC17?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

VC17 får jag nog inte ens köpa i trakten. Då jag bor vid Orsasjön/Siljan. Enda altenativet jag ser är den icke polerande Lago Racing II. Eller skippa bottenfärgen helt då den verkar sänka hastigheten och bränsleförbrukning. Ja det är en riktigt svår fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är inte tokigt att ha båten mer på trailer än i vattnet. Det tokiga är att bottenmåla båten då. Det har försla på att du byta hjul. Är det något problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen någon 2-komp grundfärg, typ hempels light primer eller international gelshield, eller så nöjer du dig med gelcoaten som ju faktiskt är ganska hård som den är Cool.

Med bottenfärg brukar man mena färg för att förhindra beväxning, och även den hårdaste bottenfärgen är ganska mjuk i jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...