Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Baltico

Erfarenheter ankarspel?

Rekommendera Poster

Hallå!

Har sett att det är fler än jag som tar hjälp av alla trevliga medlemmar som gärna delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

Jag står inför att montera ett aktermonterat ankarspel med fri-släpp och fjärrkontroll på min nya båt, en Bayliner 2855 (2001:a) som väger ca 3500 kg. Jag har redan ett rostfritt Bruce-ankare på 15 kg som jag tänkte använda. Har inte hittat den optimala placeringen så om det är någon som vet om en montering i en 2855:a eller 285:a så vore jag tacksam för info.

Har en förkärlek till blyade linor som jag hade i förra båten. Har även tittat på band-ankarspel, Ruskigt dyrt!

Har ni några ideer och råd tro??

Mvh, BalticoGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag rekommenderar starkt Lewmar Profish 1000 Freefall.

Monteringen skulle jag isf göra på en platta på akterväggen i motorrummet och låta linan ramla ned i en låda. Gör ett hål för linan att löpa ut med rostfri genomföring och på insidan en avrudad kant så linan ej kan hugga fast när du släpper ankaret.

För att göra det extra snyggt bör du ta upp ett hål genom badbryggan och klär in detta med en rostfri ankarbygel så att själva ankarklorna är under badbryggan i uppfällt läge. Använd med fördel denna typ http://www.anchor.se/images/photos/tillbehor/802_ankarrulle-large.jpg

Mvh

Persk

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Persk!

 

Jag har kikat lite på Lewmar profish 1000. Det verkar helt klart intressant. Fick för mig att det låg på gränsen till att vara för klent..? Ska se om de kör någon drive på mässan och även klämma och känna lite. Ska ner och mäta lite i maskinrummet också. Funderar på att flytta vv-beredaren till förmån för ankarspels installationen m.m.

Tack så länge.

 

Mvh, CC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flipp!

Länken kom inte fram. Har du lust att prova igen?

 

Mvh, Baltico

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Baltico,

Jag bestämde mig till slut för Quick Genius med frifall och blyad 14 mm flätad lina från Robship, samt en 12 kg rostfri plätt.

Beslagen tog jag ifrån Marinsystem, som jag tycker har riktigt bra grejer.

För olika tips och idéer kolla på www.marinsystem.se/ankarspel/monteringsexempel-c-730-1.aspx

Jag tänkte använda fjärren till min Nautilock. Det går att köpa till ett relä så jag slipper en fjärr till, ifall du har startspärr förstås. Reläbox 9014 (se prislista på  www.marineprotect.se/nautilock.htm )

Nu väntar jag bara på att få hem båten så jag kan montera..

//Peter

 



Senast ändrad av Peter069 | 25 februari 2010 | 19:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ett Quick spel från watski på förra båten med frifall och ett par meter kätting mellan ankare och spelet. Fungerade utmärkt de åren vi hade kvar båten.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket vatten samlar en blyad lina upp egentligen. Behöver man har uppsamlingslådan dräneras? Luktar det knas om tampen efter några gånger i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även en blyad lina suger vatten. Ja, lådan bör vara dränerad, och ja det luktar knas om tampen efter ett par gånger. Har den legat på dyig botten så kan det räcka med en gång för att den ska lukta skunk :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så att jag sydde en segelsäck som jag gjorde dubbla bottnar på med en tunn plastskiva emellan, borrade ett hål i mitten med en dränering som jag ledde ner i kölsvinet vilket innebär att min länspump håller undan det vattnet som kommer vid hemtagning av ankaret, denna lösning p.g.a att jag inte ville ha en låda på badplattformen utan hellre monterede ankarspelet på akterdäck och var tvungen att leda ner linan under däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Christian!

350mag rekomenderar dig inte att flytta vv-beredaren för det finns gott om plats akter om den bara du fixar till några skiljeväggar som du skruvar lätt och fixerar med sika eller dyligt, se bara till att vattnet ifrån blylinan kan rinna ner i kölsvinet och pumpas ut med länspumpen, själva spelet monterade jag på en skiljevägg på babordsidan innanför luckan till stuvutrymmet i aktern som jag själv satte dit, man får en rät lina när man kör in spelet utan trassel!  Jag ska ta några bilder inom snarast och lägga upp här på tråden, jag hade inga bra men på denna bilden kan du ana blylinan bakom vv-beredaren, glöm inte att MAXA med fet strömförsörjning! Jag återkommer till dig! PS kolla in den tillbyggda elcentralen ovanpå beredaren, smart med extra säkringar och dyligt. La även upp några gamla bilder i sjöboden!   MVH 350MAG Blekinge!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja 350mag!

Tack för alla råd och bra bilder!

Nu är det dax att terrorisera nån säljare på båtmässan och handla ankarspelet! Vad har du för spel? I ditt maskinrum kan man ju äta direkt från durken, riktigt prydligt och rent. Så ska det se ut. Jag ska dit jag med!

Jag kikar förbi din sjöbod och kollar lite.

Slår du på en kopp om jag kastar med ett par wienerbröd!? :-))

Mvh, Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...