Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Tempest

Mörkläggning i båten (sova gott)

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har ett bra tips på hur man kan skärma av alla fönstren i kapellet. Vi är fyra stycken så två sover där fram i kabinen (barnen) och jag och frun därbak i soffan. Är inte så pigg på att börja sy fast karborreband i kappellet, men kanske det är bästa sättet. Tar tacksamt emot era förslag och erfarenheter.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror defenitivt att kardborreband är det bästa.. går väl att lämna in för att sys hos kapellmakare om du inte fixar det själv.

Kanske går med tryckknappar.. eller som på tält.. man syr fast ett tygstycke i ovankant som rullas ner och trycks fast.. då är det alltid på plats.

Fortsatte att spåna lite...

Vet inte hur det ser ut inne i din båt, men i min skulle man kunna göra en invändig fästanordning för löstagbara rullgardiner som man skulle kunna sätta i nederkant och häkta fast rullgardinen i kappelbågarna i taket..
Inte lika snyggt och en del ingrepp på båten.. och har du förvaringsplats för rullgardinerna.



Senast ändrad av Daniel_B | 16 februari 2010 | 01:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv nattarbetare som sover dagtid och de där maskerna är faktiskt riktigt bra, men det kan ta en tid att vänja sig, så sov med den hemma ett tag först.

Att sy fast kardborreband är annars det bästa.  Och istället för att använda kapellväv för mörkläggning så köper du solskydd, du vet sådana där man lägger i vindrutan på bilen.  Klipp till i rätt storlek och sy på den andra delen av kardborrebandet.  Finns på Jula för 29:-  Fördelen med den här konstruktionen är att den reflekterar bort en hel del värme också.  Själv har jag det så ordnat i akterkabinen där jag slaggar.

post-13907-1394236244,6709_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi sydde upp nytt kapell sä fick vi frågan om vi ville ha ett skydd för akterrutan i kapellet.Och det ville vi så hon som sydde detta sydde även fast en lucka på utsidan av rutan som kan rullas upp när den inte används.

Jalmar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jodå, alldeles riktigt, det är en Aquador 23 HT och den har ju så mycket rutor på kappellet. Lutar nog åt att lämna in kapellet till en kapellmakare för att sy fast kardborreband tror jag. Läste just på text TV att mer snö och kyla är på väg, ingen vår i sikte än. SUCK! Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. Jag blir galen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir galen - varför då?

Om våren till synes dröjer, har kanske kapellmakaren lite bättre tid att fixa ditt kapell, för att många andra också läst på text-TV att våren dröjer.

 

Våren kommer - oavsett vad man skriver på text-TV.

 

När våren kommer, kommer den allt för snabbt. Dvs jag är inte klar med all det jag tänkt göra under vintern.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft kardborre på kapell och ovan/under rutorna på en HT båt.. Det är ingen bra lösning i längden..

Skall ni lämna in kapellet skulle iaf jag rekommendera tryck knappar.. Kardborren fastnar i allt.. Det är ingen bra lösning i längden..

Som någon sa, syfast en lucka som ni kan rulla upp och ner.. Det är nog en mycket bättre lösning..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har sytt speciella skydd som vi knäpper fast på utsidan mot rutans karm i ruff, doghouse och takluckor. Innanför kapellet har vi sytt karborreremmar utmed sidorna av fönstret och en dygbit som vi täcker för och sitter ppl.

Enkel, billig lösning som dessutom ser proffsig ut.  (Kopierade lösningen av en Nauticat. ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur knäpper ni fast skydden mot utsidan av rutans karm på ett kapell, är det tryck knappar. Jag vill passa på och tacka för alla bra svar.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skruvat fast 4 at tryckknappar per fönster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...