Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Joelidalen

Seaclear i Linux, hur?

Rekommendera Poster

Råkat sett att en del av er kör Seaclear genom Linux, Hur gör ni?

Har precis inhandlat en asus eee pc900 som har linux (xandros..?) förinstallerat. Har lyckats fått igång Spotify på den genom wine (hittade guide på nätet), men Seaclear får jag inte till.Ska även nämna att jag aldrig hållt på med det här med Linux och wine förut. Kan någon snäll själ berätta hur man gör?

 

Undrar även vilken/vilka gps-puckar ni kör med, måste man ha speciella på Linux? eller kan man koppla in plottern?

Vore otroligt tacksam om jag fick hjälp!

/Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att nästan alla gps-puckar fungera, de emulerar en serie-port, som sedan pratar NMEA. Jag har kört bllig puck från teknik magasinet, bluetooth puck, och hand-gps på Linux utan några större problem. och givetvis utan att installera några extra drivrutiner, allt är med från början.

Om minnet inte sviker mig, så har jag kört/testat seaclear under wine, men det var längesedan. GPSDrive finns till linux, kanske inte det bästa men funger, kanske finns andra också.

Vet inte om du har sett det men kan tipsa om OpenStreeMap.org , inga sjökort, men vanliga kartor som är både bra ,gratis och lagliga. Tror även de har ett kart-program för linux (Java).

mvh /Jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har wine installerat så ska det bara vara att ladda hem installations filen för seaclear och högerklicka på den o välja öppna med wine.  Att få igång gpsen i Seaclear är lite lurigare.  Du behöver göra en virtuell com port som seaclear känner igen.

Du måste ut i terminalen och skriva (Linuxs motsvarighet till ett dos fönster). Med kommandot dmesg så ser du var gpsen har monterats, ex /dev/ttyUSB0.  Om så är fallet så går du in i [din home katalog]/.wine/dosdevices/ och skriver ln -s /dev/ttyUSB0 com1. Nu kommer seaclear att hitta din gps som com1.

 

Det blev lite avancerat och svårt att förklara, jag rekommenderar dig att googla lite.  Har bara provat Xandros och tycker att det inte ger linux någon rättvisa, om du vill ha ut mer av din dator tycker jag att du ska installera Ubuntu. Det är en linux variant som är mer windows likt och mycket lättare för en nybörjare skulle jag tro.

 

Sen finns det ju faktiskt navigations program som fungerar direkt i Linux.  Jag kör OpenCPN, det klarar av både BSB korten som du använder i Seaclear samt C-map vektor kort.  Jag kör även Grib filer via det.

 

 

Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en EEE900 med förinstallerat Linux, en enkel USB-puck och gratisprogrammet GpsDrive. Fick igång det utan tidigare Linux-kunskaper (men fick bläddra mycket i olika forum). Fungerar perfekt, bara lite krångligt att lögga in sjökort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, ska pula lite nu, hojtar till om det inte löser sig!

Vart köper ni/laddar hem kartorna?

Och en till fråga ang. EEE pc 900 (Linux), har ni testat att köra med tv-sticka? resultat?

Som sagt, Tack!  /Joel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Seaclear kör jag BSB kort från http://www.soltek.se/. Korten säljs oxå av välsorterade sjökortsfärsäljare exv Nautic, Hjertmans osv. Du kan skanna av din sjökort, och köra dom i Seclear efter kallibrering. Billigt men jobbigt. Enl rykte finns kort för pitatnedladdning men de är äldre och kan vara manipulerade. Bild Seaclear med BSB-kort och AISinfo

  http://lasselundell.se/page2.html 

post-571-1394236246,0152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Asus eee PC 900 med linux förinstallerat. Använder en GPS-puck från Kjell & co, kör Seaclear med wine. Har använt instruktionerna från Oskar_W ovan för att få Seaclear att hitta GPS-pucken.

Mitt problem är att detta funkar ibland... Kan t ex funka utmärkt på väg ut med båten. Stänger sedan av dator. När jag sedan ska hem och upprepar proceduren (dmesg mm) så hittar Seaclear inte GPS-pucken igen.

Någon som känner igen detta? Någon lösning? (Jag har även testat med GPSd men med samma resultat). Tacksam för hjälp!

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...