Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
skuggteckning

Kreativ tankeverkstad - nyttig mat lämpad för båt.

Rekommendera Poster

Det borde finnas fler än jag som är intresserade av nyttig mat även på sommaren och semestern (hoppas jag). Så jag vädjar om lite tankehjälp inför nästa båtsäsong! Alla grillentusiaster kan genast gå och sippa på sin drink vid grillen igen, för grillad mat tar lite för lång tid för min del. Jag är ute efter tips på mat som är:

1. Nyttig (captain obvious to the rescue!), gärna med lite kolhydrater
2. Smart, det vill säga mycket näring i förhållande till volym
3. Tålig för båtresor och värme
4. Snabblagad
5. Går att laga på båt

För jag är trött på att stressa omkring när man ska lägga till vid en eventuellt krånglig klippa utan att ha fått mat (därför att man ska grilla) och på klassiskt manér surt gasta åt varandra vid tilläggning. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GI-mat på båten är faktiskt ganska svårt. Bättre än makriiiil blir det inte men jag har aldrig testat den rå utan den behöver passera ngn form av värmekälla.

En grej som jag har gjort ibland och som iallafall har relativt lite kolhydrater men inte är jättevärmetåligt. Man tar tortillas och packar med en röra av fetaost, creme fraiche, finskurna soltorkade tomater och färsk basilika. Tortillas har högt GI men bidrar ändå inte med så många gram kolhydrater så det beror på hur man räknar.

Jag ser fram emot fler förslag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ofta vacumförpackad rökt fisk ombord. Det blir ett gott, nyttigt och mättande pålägg på en knäckemacka. lite grönsaker och keso på också är bra. Kan lämpligen förtäras med en kall folkis så där två timmar innan man lägger till så står man sig tills grillmaten är klar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rökt fisk såg jag att du (ciaraud) tipsade om i någon annan tråd och det är ett bra förslag. Keso är standardmat hemma, och det är klart, det kan man ju ha på båten också. Ibland känns det som att man fastnar bakom någon tankebarriär när det gäller båtmat. Tortillas-varianten är säkert god (om man gillar soltorkade tomater Flört) så den kanske jag ska testa med någon annan smak än just tomater.

Jag är rätt förtjust i ägg, vad gäller näring och mättnad. Avocado är ju topp, men håller dåligt på båt. Nötter har jag försökt med (som nöd-variant när man dör av hunger) men funkar bättre som tillbehör än mellis. Ser också fram emot mer tankeverkstad. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har ett bra förslag där det är lågt GI, lätt att laga, nayttigt och gott.

Hälsotallrik ( kalkon & avokado sallad)

Salladsblad, keso, avokado, kalkon, rostade pumpakärnor, morot, tomater,paprika och rödlök.

Gör en sallad på detta med keso på sidan av tallriken och strö pumpakärnor över.

Pumpakärnorna är det lite selta i vilket brukar vara bra på sommaren då man svettas och är varm.

Givetvis kan man ta vilka grönsaker man vill men detta är vad vi brukar äta.

Hoppas det smakar.!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag aldrig drabbats av hjärnsläpp när det gäller matlagning ombord eller på den lilla gasspisen som bäres iland, det blir ungefär som hemma.  Mycket grillning så klart, men också lagad mat såsom stekta fiskfiléer, gärna egenfångade, annars köpta.  Smörstekta abborfiléer kan väl få vem som helst att gå i spinn?  Vill man inte grilla kan man väl röka?  Vill man göra det enkelt köper man färdiga rökpåsar på www.smartfritid.se  In med en kryddad eller marinerad laxfilé i påsen och ut med en nyrökt på mindre än timmen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konserverad tonfisk är proteinrik, saknar helt kolhydrater och är bra GI-mat.
Skall man ha högt näringsvärde på liten volym är nog nötter och fröer/kärnor det enda som slår mig. Problemet med sådan mat är att man inte blir mätt och då gärna äter för mycket, då blir det helt plötsligt inte alls nyttigt längre. Lägg lite nötter eller frön på en grönsallad så balanserar du näringen.

När man pratar GI så är det många som blandar ihop det med Atkins, d v s att utesluta kolhydrater, vilket ju inte är fallet. GI är långsam energi (lågt Glykemiskt Index).

Grov kall pasta med en skvätt olivolja är smidigt att ha tillgängligt. Gillar du den inte kall kan du koka den i 30 sekunder för att få upp värmen bara. Pasta är bra GI men dålig Atkins.

Bönor, min absoluta favorit. Jättegott att ha på sallader, kanske tillsammans med solrosfrön. Problemet med de bönor man köper i burk är att de har ett relativt högt GI om man är stenhård på den långsamma energin men detta åtgärdar man genom att köpa torkade bönor som man blötlägger och sedan kokar men då blir det ju lite mer jobb.

För att fixa fram en snabb GI-meny:
Stek laxbiffar hastigt på var sida i smör, krydda med din favoritkrydda, kanske citronpeppar?
Servera med en sallad bestående av isberg, körsbärstomater, paprika, rödlök och fetaost
Strö över skalade pumpakärnor eller solroskärnor.
Ett par matskedar med lätt saltade kidneybönor.
En skvätt vinäger gör underverk på salladen.
Har det varit en lång svettig dag kan det vara gott med lite flingsalt på salladen.

Mycket gott, salladen kan man göra i stor påse, den håller sig några dagar i kylen. Byt ut laxen mot färsk tonfisk om du vill lyxa till det lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Rökpåse ska jag definitivt skaffa mig till sommaren (till och med nu, varmrökt fisk är något av det godaste jag vet, men ofta dyrt), likaså ett lager med tonfisk på burk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...