Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Malott

Idiotfråga om propeller...

Rekommendera Poster

Nu ska jag visa hur oteknisk jag är! Skrattande

Vår båt, som vi köpte i höstas, har en i mina ögon helt normal propeller - den ser alltså ut som propellrar brukar. Den sitter på en metallaxel och efter propellern på axeln sitter den lika normala avslutningspluppen - en spetsig silverfärgad sak (vad den nu kan heta). I sidan på pluppen är det ett hål som ser ut att vara gjort för att man skall låsa den med en sprint.

Har jag fel som tror att det borde vara en sprint i hålet (det är det nämligen inte), eller är den låst ändå? Genom att den är gängad till exempel? Om det skall vara en sprint i hålet, hur vet jag dimension och längd, etc när jag skall försöka köpa en och sätta dit? Eller är jag ute och cyklar?

ObestämdMalott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor/drev du har? Märke, årsmodell, antal hk....

Enklare att svara på din fråga om vi vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Malott

Det är alltid bra att uppge motornamn inombordare eller utombordare, ett foto är också till hjälp. Men om jag uppfattat saken rätt är det hål i avslutningspluppen där man med en stång drar fast propellern och sedan brukar det finnas en bult i centrum av propelleraxeln som säkrar propellern.

/ Zappe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerligen är det anoden Du menar. Den är silverfärgad och torpedformat spetsig med ett hål rätt igenom för att man skall kunna spänna fast den hårt med t.ex en smal skruvmejsel. Anoden skall bytas då den förbrukats till hälften och gängas enkelt av. Kolla alltid den Dina andra anoder = sparar motorn från rost och slitage genom att motverka galvaniska spänningar som tär på allt metallgods. Det skall alltså inte vara något i hålet.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en marindiesel (60/70-tal på 65 HK) - en Ford. Jag har googlat lite och kollat om det kan vara anoden som jag menar - och det ser ut som om det vore det. Lägger med en bild (om det fungerar) - det är spetsen längst ut jag menar och det verkar ju vara en anod. Bilden är inte från vår båt. Tack för svaren!!!

MALOTT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ser mitt segelbåtsdrev (Volvo penta) ut.  Konen är bara en plastkon som gängas av/på med en skruvmejsel genom hålet.  Anoden sitter som en ring runt drevet bakom propellern.  Om det sen är så på ditt drev förtäljer inte historien.

post-13907-1394236232,0546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om Terrafobica har rätt. Det ser inte ut som en anod utan är nog just en plastkon (men det måste Du märka - är den anfrätt är det en anod). Din anod sitter sannolikt bakom propellern som en ring. Visst hjälper det med ett foto.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockar upp vår gamla fråga igen och gör ett försök till - denna gång med en bild på VÅR propeller med hopp om att någon kan utläsa något. Om det hade varit en anod tycker man att proppen borde varit lite anfrätt - snarare ser den rostfri ut (enligt maken). Om det INTE är en anod, borde det då sitta en sprint i den tror ni?

Malott

 

post-10012178-1394236303,2419_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror INTE att det är en anod, men säker är jag inte. Själv har jag ett Penta 280-drev, och där är hålet till för att dra fast pluppen som är av stål och gängad. Din bild tyder på att även din plupp skall gängas på plats eftersom det är avfasat? (För skiftnyckel el. dylikt)

 

Jag bifogar en bild av pluppen på ett penta-drev. Där används inte någon sprint för att låsa fast pluppen utan det sitter en insexbult längst bak. Det syns på bifogad bild.

Men om det ska sitta en sprint i hålet så borde  ju hålet vara genomgående alltså ett hål igenom själva propelleraxeln också?  

post-22515-1394236303,3025_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu har saken utretts noga - det var ingen anod, hålet gick rakt igenom och en sprint behövdes definitivt! Snacka om lång i ansiktet man hade blivit om propellern plötsligt var borta!

Förvånad

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...