Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Familjen

EASY-storskot bra??

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag använder Easy-storskot stlk 2 till min Passad, fungerar utmärkt, fördelen är att man kan kan skota hem snabbt, utvxl 1:4 eller med kraft utvxl 1:8, speciellt läget 1:8 gillar frugan när det blåser lite mer, det är jobbigt att få hem storen ordentligt i en hård kryss. Nackdelar har jag inte direkt några. I affären uplevde vi skotet som stort och klumpigt, men när det kom  på plats var det som att se, båten var byggd för Easy stlk 2.

Köp vet ja..

//Passada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara ett rejält segel du har som behöver inte bara en utväxling med tre block utan även tvåväxlat?

Hur fungerar det? Är det olika utväxling beroende på vilken tamp man drar i? Det ser ut som att det kommer ut två tampar från blocket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storskotet på bilden är med utväxling 3 ggr eller 6 ggr. Dra i båda haländarna samtidigt så blir det 3 ggr utväxling eller dra i den ena änden så blir det 6 ggr utväxling. Jar har haft detta i en par år på ett storsegel på 40 kvm. Kullagrade block fungerar perfekt utom i ett avseende, det är när belastningen är stenhård på kryss då går ett kullagrat block trögare än ett glidlagrat. Men vid lätt till normal belastning har det kullagrade alla fördelar. att det är dubbel utväxling fungerar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000-tack för era inlägg. Nu är den beställd och jag hoppas snart få hem den.

Nu slipper man gå på gym!
Mvh
///Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 4/8:an och är väldigt nöjd. Nackdelen är väl möjligen priset och att det blir väldigt mycket tamp. Tycker det är toppen att man kan välja snabbhet eller styrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skurit upp den ändlösa linan, det funkar mycket smidigare då. En lång ändlös lina bara vrider och tvinnar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...