Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Malott

Gasolspis - kvalitetsskillnad?

Rekommendera Poster

Den gasolspis vi fick med när vi köpte båten visade sig vara riktigt risig, så nu tittar vi på en ny. En två-lågig spis med ugn (för det har vi nu).

Vi har förstått att om man köper en mycket dyrare ugn än de vi tittar på, så kan man laga mat på riktigt, som säljaren uttryckte det. Men hur stor är skillnaden när man lagar mat mellan de dyra och de billigare spisarna? Är det omöjligt att göra en potatisgratäng i en billig ugn? Klarar den bara av ren varmhållning?

Vi skulle bli jätteglada för era erfarenheter av dyra och billigare spisar och få lite synpunkter på om det är värt att salta i när det gäller priset - är man dum om man köper en spis för 5000:- istället för 15000:-?

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat någon dyr (dyrare än 5000), mebn de billiga jag provat, både gamla och ny, med och utan ugnstermostat har fungerat utmärkt. Vi använder ugnen väldigt mycket till sjöss för att det är enkelt. Det fungerar utmärkt att laga kyckling, potatisgratäng, stekar, fisk och att baka bröd. Att man skulle behöva en ugn för 15000:- för att laga riktig mat är bara dåligt säljsnack.

Vi har den här: Techimpex art. nr. 4835-5 från Hjertmans. Funkar kanon. Den gamla var en äldre Techimpex utan termostat men den fungerade precis lika bra den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spisen Techimpex är en av de två vi tittar på. Den finns på rea hos Båtaccenten (4999) med ordinarie pris 6790. Den andra vi kollat på är från Fogas och kostar (ordinarie pris) 4995 - produktnummer 10-2530. Jättebra att få höra att du tycker Techimpex-spisen fungerar bra - sådant här är ju jättesvårt när man inte vet...

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sitter i samma båt.  :-)

Har väl tänkt att titta på allt för sjön mässan och se vad som finns.
Är det någon som har ENO ONE. Känns som ENO har varit med ett tag. Vi har nu en ENO från -80. Bra att höra att Techimpex fungerar bra. Vi har väldigt nära till Båtaccenten så vi får kolla upp den där. Har Techimpex på båtaccenten ugnstermostat?
Kökschefen har bestämt att det är ett krav.

/Göran

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycket att de två ugnar jag använt inte fungerar så bra. Det bränner lätt i botten och det blir ingen vidare yta på gratängen. Jag har extra plåtar under själva formen men det hjälper inte stort. Båda mina har varit Optimus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Eno Gascon (eller något sådant). Den fungerar finfint men vi hade hängt den lite snett så kakorna blev lite sneda om man inte vände på formen någon gång under bakningen. Inte ugnens fel alltså. Användes ofta till både bakning och matlagning.

 

post-2001-1394236230,502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran spis har små balansrattar på framsidan så att man kan justera om den hänger snett. De behövs om man har, t.ex. ett stekjärn med tungt handtag eller om man har en form i ugnen som man inte lyckats ställa exakt i mitten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ciaraud Eno Gascon (stavning?) är en bra spis med en ugn som fördelar värmen bra i ugnen.

Har en gammal skrutt ugn nu som jag slänger ut vilke dag som helst. Ugnen har ingen termostat och bara undervärme, dvs ingen funktion för att sprida värmen i ugnen.

Att ugnen funkar är det viktigaste. Kontrollera att det finns termostat och att den fördelar värmen ordentligt så att inte maten bränns i botten.
Man brukar få lite konstiga blickar när man frågar om ugnen. Men det är inget att bry sig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ENO-spisen som ni pratar om ser jättefin ut - men den ligger nästa 3000 kr högre i pris än de vi kollat på. Vi får nog bita i det sura äpplet och köpa en av de där billigare varianterna tills lottot rasslar till eller travhästarna springer som vi har bestämt. Man lär ju inte få någon Michelinstjärna för maten ombord i alla fall! Kanske man ska ha is i magen och vänta till båtmässan i Älvsjö? Har ingen aning om ifall gasolspisar är något man kan hitta till mässpris.

Vi har måttat hålet där gamla spisen stod och så får vi se om någon av de där billigare varianterna passar in.

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni måttar så tänk på att mäta djupet på spisen i vinkel, från balanspunkten och ner till bakre undre kanten, vid vad ni uppskattar blir maximal krängningsvinkel, så att den inte slår i när båten lutar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset cerberOs! Sådant där missar man lätt när man är nykläckt båtägare - jag hade aldrig tänkt på det!

Men kan man inte ta vinkeln av diagonalen och dela den med PI och sedan öka det måttet med bredden på gratängformen i relativt förhållande till båtens bredd efter att ha mätt kölens höjdmått över havet?  Glad

Nä - allvarligt talat, så tål det att måttas och tänkas på ordentligt för den tidigare spisen hade ingen upphängningsanordning, utan stod fast i sitt lilla fack. Vi måste kolla hur vi får ihop det och vad vi får rum med.

Tack!!!

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har motorbåt är det ju inte nödvändigt med en upphängd spis.
Vår gamla spis stod på sina fötter och det har inte varit något problem de 7 år vi har den.
Men då använder vi spisen oftast när vi har lagt till.

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha mätt och räknat och funderat har vi bestämt oss. Det var bara den ena av de två billiga spisarna vi tittade på som fick rum i utrymmet där den skall stå - så på det sättet blev ju valet lätt. Det blir en tvålågig spis med ugn från Fogas för 4995:- (tror den hette Park 2 eller något sådant). Maken var och tittade på den i förra veckan och skall svänga förbi efter jobbet och köpa den idag. Säljaren sade att han tyckte att det lock som sitter monterat på spisen var fult, men det går att ta bort. Vi får väl se hur vi gör - de kanske är bra med ett lock på spisen även om det inte är så snyggt...

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår köpte vi vår nya gasolspis! Provkörde den hemma i källaren och den fungerade perfekt. Dock undrar jag (som aldrig haft gasolspis) om det lite puttriga/pluppiga/puffiga ljudet är normalt när man kör ugnen? Kan tyvärr inte hitta på något bättre uttryck än puttrig och pluppig och puffig - det är som om gasolen lite grand puffar. Inget fel på funktionen, men är det normalt att den låter så? När man kör plattorna var det knäpptyst.

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, min ugn låter lika mycket som plattorna, dvs ett tyst susande.  Kan väl va lite luft i ledningen men det borde gå över efter några sekunder eller halv minut.

Kan du se hur det brinner i ugnsdelen? Ibland kan ju delar av lågan eller sektion släckas och tändas i snabbt tempo av någon anledning som jag inte begriper. Men det brukar ställa in sig ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi kan se lågan. Under bottenplåten i ugnen ligger brännaren som ett rör från baksidan till framsidan, och på rörets sidor är det en massa små hål så att lågorna fördelas hela vägen.

Vi körde väl ugnen i sisådär 10 minuter igår och den lät lite hela tiden, men den brinner ju. Vi får väl avvakta lite och se om det går över annars får vi kontakta butiken. Det är ju lite konstigt eftersom de båda spisplattorna var totalt tysta när de brann...

Malott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver ny spis och har följt inläggen. Viktigt för oss  är att gasolslingan inte bara ligger i bakre delen av ugnen. Blir nyfiken på vilken spis Malott valde? Tittade på båtmässan men blev inte imponerad av någon där.

Caramba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Uno Gascone ligger gasolslingan i en cirkel under ugnens botten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde att handla en spis -Park 2 - hos Fogas (www.fogas.se) i Älvsjö utanför Stockholm. De hade en enkel spis med två plattor och ugn för 4995:- tror jag det var. Under botten i ugnen går röret med gas mellan spisens baksida och framsida och röret har hål på båda sidorna så att lågorna går ut åt höger och vänster. Jag tror att det blir ganska jämnvarmt på det sättet.

Malott



Senast ändrad av Malott | 19 mars 2010 | 14:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...