Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ockelbo_DC21

Vilken lack?

Rekommendera Poster

Mors!

Nu är all inredning urtagen ur båten och slipad. Jag ska nu välja lack och är inte riktigt säker på vilken jag ska välja. Har ni några tips, vill helst inte behöva stryka alltför många gånger men finns inget alternativ till det så är det väl bara att gilla läget.

Alla trädetaljer är i ek.

Ha en bra fortsättning på vintern, snart är det vår!

post-10010797-1394236229,7049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs !

Jag hade utan tvivel valt Osmo vaxolja. Denna produkt är enkel att använda och resultatet blir perfekt. Nimbus.Storebro och Paragon behandlar allt sitt trä med Osmo. Köps i butiker som säljer golvbehandligsprodukter. Har själv behadlat ett trägolv hemma med den för 5år sedan i ett av barnens rum. Golvet är ett nåtat rödboksgolv. Det ser fortfarande helt nytt ut. En annan fördel är att skulle du få en skada kan du bara slipa på det skadade området och behandla sedan med Osmo alltså slippa att slipa hela ytor och sedan göra alla behandlingar på hela ytor.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Gällande Osmo så måste du kolla om du skall ha dina detaljer utomhus då kan hårdvaxen släppa vid fukt.

Se till att grunda med en olja som innehåller antimögel medel som typ Timberex guard osom du sen kan behandla med osmo.

Osmo har även utomhus produkter, har arbetet med denna typ av produkt sen den introducerades i Tyskland.

Har idag 10anställda golvslipare som behandlar golv hela dagarna med denna typ av produkt.

Ett bra val.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 Det förefaller som antimögelbehandling under vaxoljan skulle vara helt vekningslös? Har man mycket fukt på trädetaljerna så skulle jag välja att behandla ytan med ex Grönfri www.jape.se utförs en gång/vår.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osmo är väl ingen lack?
Det var väl en lackad yta som eftrefrågades, den här ytan ser mer oljad ut upplever jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osmo är som det är skrivet en vaxolja. Killen vill inte utföra arbetet med flera lager, men antar att det inte finns alternativ. därav Osmo rekomendationen. Det är en toppenproduk testa så får du se...

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa lacker som fungerar, jag har provat international original, jula båtlack, och rustas, det enda som skiljer är priset. Skaffa rätt lösningsmedel så att du kan späda lacken och doppa ner penseln efter lack. Ska du ha bra finish så bygg en lackbox av byggplast. Slipa med fint papper, späd första lagret, mellanslipa och lägg 6-8 lager så att du får en fin slät yta, vattenslipa med allt finare papper, jag var nere på 1000 vattenslip mot slutet, lägg sedan ett sista lager och det är här det börjar bli svårt att hålla allt damm borta. Lägger du matt sista 2 lagren så har du inte de problemen. Håll rent, torrslipa aldrig i samma rum, häll alltid upp lacken i något kärl, stoppa aldrig ner penseln i lackburken. Sprita bort damm innan lack och dra sedan av med tagrag duken. HA bra ljus och helst en pensel som du använt tidigare. Får du inte lacken att flyta ut så kan du späda sista lagret men då måste du slipat med mycket fint papper.  Försök bli nöjd annars kommer du att lägga 20 lager, helt dammfritt har jag inte lyckats få. Ska man ha superfinish så behövs det nåt mer, ett op-rum kanske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde 120 m² på furugolv för ungefär för två veckor sedan.
Inget fel på produkten, men vill man ha en lackad yta kanske det inte är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som messeschmitter så är lack försedd med kulör och fernissa är genomskinlig. Epifanes har en ny fernissa som heter Rapid. Upp till 4 strykningar per dag vilket gör jobbet snabbt. Enligt Epifanes en lika bra fernissa som alla andra. Håller med schvidja om att desto fler lager och mycket förtunnig i början ger ett bra resultat. Användere du en väldigt blank fernissa kan man med fördel avsluta med ett till två lager matt fernissa på slutet. Ett plus är även att man får en djupare glans. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag kapar tråden.

Är lite nyfiken hur garvsyran i eken påverkar vaxoljan?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden igen.

Ingen som vet? Herrar oljesäljare?

Har sett en ekbåt som skulle varit oljad efter konstens alla regler,såg ganska bra ut på våren, men på hösten var eken mer eller mindre svart.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträcker ut haka och säger att olja inte är en fullgod behandling om du vill att båten ska se fräsch ut en hel säsong om den är gjord i t ex ek, fur, mahogny eller liknande. Det är lack som gäller då. Oljan som det talas om är egentligen en golvolja för inomhusbruk och duger säkert till detaljer som skyddas från väder och vind för det mesta, men jag tror inte på att köra den (eller någon annan olja heller för den delen) på ett helt skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K hej!

Jag tror inte heller att olja är något bestående ytbehandlingmedel för trä på båtar, och speciellt inte på ek.

Det är helt andra förhållande för en båt, gentimot ett trägolv, innomhus torrt under tak.

Tycker det är synd om trådskaparen om han ska spoliera sin nyslipade träinredning med en  ytbehandling som inte är avsedd för att vara ute i sol, fukt och vattenstänk.

Till trådskaparen minst 7 lager lack eller fernissa som någon förklarade att det heter.

Det finns inga genvägar. Det går bra att lacka nu, förlåt fernissa så du hinner.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...