Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Oljehandlarn

"Monster i tanken" & lösningar

Rekommendera Poster

Hej alla,

Läste i Båtliv om att det finns många båtägare som får problem med monster i tanken då de tankar i svensk MK1 dieselolja som innehåller 5 volyms% RME (raps-metyl-ester) eller ännu mer RME. En del miljövänner har väl provat att blanda i mer RME i dieseloljan.

Det finns en intressant lösning på problemet; Att kontakta EcoPar AB och köpa syntetiska och bio-syntetiska drivmedel att tanka i båten. Enligt uppgift så ruttnar de inte, dvs de äts inte av bakterier och de luftoxiderar inte heller. De tål långtidslagring över höst, vinter och vår.

Det kunde väl vara en bra lösning på problemet? Vad tror ni? Vet någon om det är någon sjömack som har EcoPar-diesel i pumpen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad kostar produkten?

Byggs tydligen av naturgas dvs fortfarande inte förnyelsebart. Är det nån speciell fördel att bygga om naturgas till diesel innan användning?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reklam igen nu?

Tanka blankdiesel, se till att ha tanken välfylld, fyll om så önskas på med en skvätt t.ex. Grotamar och framför allt, se till att ha ett bra förfilter.  Det finns förfilter där man på ett par minuter byter insatsen uppifrån och därmed inte dränerar systemet vilket innebär att man slipper luftning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, reklam.

Grotamar hjälpte aldrig för mig. Det enda sättet att bli av med geggan var för mig att tanka riktig diesel. Förutom att det slutade växa så blev det bättre effekt när jag gick ifrån miljödieselsmörjan. Med miljödiesel låg tomgången på 850 varv, som sig bör, med riktig diesel låg den på 1100 varv så det blev till att skruva ner.

 



Senast ändrad av cerber0s | 01 februari 2010 | 14:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat 100 liter Ecopar. Så jag kan nog säga att jag vet en del av produkten.

 

Partikelvärdena gick ner ca 20%. Bränsleförbrukningen gick upp 10 - 15%. Fråga mig inte varför? Enligt ECOPAR skall energivärdet vara högre än i biodiesel. Sedan har vi kostnaden. Har för mig att den kostade 15 SEK/l. Så det är i dagsläget lite/ganska mycket dyrare att köra med bränslet.

Så förutsättningarna för att få ut bränslet till sjömackarna är nog inte så stort, eller? Mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite...hur många/vilka sjömackar i sthlmsområdet kör med miljödiesel respektive blankdiesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljödiesel på sjömackar? Efter förra årens diskussion?? Hehe, tror inte det. :-) :-)

ALLA sjömackar jag såg i somras runt Stockholm hade lappar uppe om att Vi säljer INTE miljödiesel.

Man ska förstås ringa och fråga innan man seglar nån längre sträcka. Några kombinerade sjö/land-mackar med enbart en dieseltank har nog bara miljödiesel. (Men å andra sidan bra omsättning dvs mindre vattenproblem.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid >10år tankat på riktiga sjötappar. Styrsö o Björkö ingen av dom säljer miljödiesel med raps inblandning.

Fick söka nödhamn i höstas pga. bakterier satt igen sugrörets grovsilningsnät.

post-571-1394236229,8535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blankdiesel är ingen garanti mot bakterier. Har du vatten i tanken blir det beväxning ändå. Men problemet blir större om man blandar en massa organisk guck i dieseln. Varför öka risken?

Just sjömackar kan ju ha större problem med kondensvatten. Välj tapp med stor omsättning på soppan så den inte står månadsvis i tankarna.



Senast ändrad av Anders_St | 01 februari 2010 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MK1 diesel blir högst 50 öre till 1 krona per liter dyrare, om man köper den blandad med 20 volyms% Bio-syntetiskr drivmedel p.g.a. att bio-syntetdrivmedel är skattefria.

Syntet-drivmedel med naturgas och restgaser / fackelgaser som råvara (där den alternativa användningen är att gaserna facklas bort... Då är prod. av syntetdrivmedel ur gaserna vettigare) är p.g.a. nuvarande regering, eller rättare sagt p.g.a. Anders Borgs idéer om beskattning av drivmedel, ca 3 kronor per liter dyrare än MK1 dieselolja.

Men poängen om man bryr sig det minsta om djuren och växterna i skyddad, artrik skärgårdsmiljö, är att avgaserna inte luktar illa. Mat, etc. som kommer i närheten av en extra dunk med drivmedel blir inte förstörd då drivmedlet är luktfritt. Syntet-drivmedel (GTL-drivmedel som t.ex. EcoPar) är helt icke-giftiga, så spill i vatten kring båten dödar inga ömtåliga växter och djur. Man riskerar inte att döda fiskars och grodors rom och yngel, m.m.

Med vänlig hälsning,

Oljehandlarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...