Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Dieseln startade lättare med varmluft

Rekommendera Poster

Kui sätt att lösa en konstruktionsmiss. 40 l vatten. Skulle det hällas på motorn eller inuti på nåt sätt? Antar att den skulle inleda verksamheten med att sörpla i sig varmvattnet. Ja säger då det. Utvecklarna går framåt. De skulle ha läst MG tråden om varmluft och varmvattenberedare. Ja den sista hade dom tatt till sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en MD 5:a som jag hade, monterade jag en strömbrytare i serie med laddlampan. Funktionen var för att få bättre motorkraft vid manövrering då snabb gasrespons var av värde t.ex vid hamnmanövrar efter legat och förbrukat ström så generatorn laddade för fullt. Det blir en stor skillnad på en så pass liten motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning Lasse!

Ejdern såg jag ofta när jag seglade i Stockholmstrakten. Bra hållbarhet på de gamla båtarna, kanske det mesta stålet är utbytt. På så vis kan en båt få evigt liv.

En liten fin maskin den där Albin enligt reklamen. Mycket mindre än konkurrenterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarna på 1800-talet var byggda i JÄRN inte stål.

Järnet hade en annan sammansättning än dagens och rostade mindre.

Båten på katalogomslaget är Lyckeby samma båt som jag döpte om till Neptun

post-571-1394237249,2405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dryga 55 år sedan, när vi bodde i norra värmland, så kördes virke ned till älven, för flottning, från avverkningsplatserna upp i bergen. 

Det jag minns var att det innan dess kördes med häst. 

Spännande, för vi fick ibland hoppa upp på lasset och följa med. Trodde vi styrde hästen med tömmarna, men icke, hösten följde körsla (vägen i djupa snön). 

 

Efter hästarna kom helbandsmaskiner. Vill minnas att jag läste Allis Chalmers i fronten. Hiskeliga maskiner, utan vresig hytt eller båge. Riktiga vidunder. Stor fet sits med ryggstöd och styrspakar.

 

Det var stora dieselmotorer, inte alls samma bränsle som till fars MC. 

Kördes varje vardag, hela vintern. Brukade startas upp då vi gick till skolbilen. Stora långa batterier drog igång maskineriet. 

Far var intresserad och förklarade för oss. 

När det var kallare än - 20, så eldades det nästan en halv timme under motorn. En tuss av tidningspapper, indränkt med nafta, tändes med tändsticka och slängdes in i insuget, samtidigt som startmotorn kördes. 

 

Ett kraftigt dunkande ljud hördes och svarta rökpuffar sköt upp ur avgasröret. Ibland med någon rökring. Snart kom flera cylindrar igång. 

Ja det var en verklig upplevelse dessa mornar. 

 

Mycket ljud o vibrationer. Huga vad de gick genom snön. Vissa år nästan 1.5 meter djup. 

Kommer inte ihåg hur många långa timmerkälkar var o en drog, men säkert mer än fem. 

 

Hördes på flera km:s håll, innan de kom förbi i kvällsmörkret med strålkastarna i fronten tända och skramlande järnband. Nåt jag drömmer om än ibland. 

 

- Detta om att starta dieselmotorer i stark kyla. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 år, najs!

 

Och det inte menat som något negativt, folk i allmänhet borde lära sig att saker och ting har en längre livslängd än tre veckor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis😀 Jag var i nioårsåldern när traktorerna kom till byn. 

☺️

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är imponerad, både av gamla mek dieslar och de nya common rail varianterna...

 

På båtklubben hade vi en gammal mindre Volvotraktor som gubbarna på klubben behandlade som ett litet barn. Den var minst sagt välskött av kunniga händer och gick väldigt fint. Otroligt egentligen att en så gammal maskin kunde gå och fungera så bra... Har även mekat en del med en äldre John Deere och även den går riktigt fint när den är igång (även om den inte får samma kärleksfulla skötsel).

 

Det som är imponerande med de nya motorerna är hur förfinade de är och hur bra de använder bränslet. Har en 3L rak sexa i min 330d med 245hk och 520nm. Den startar på 1-2 varv på startmotorn och prestandan är Mycket bra, så även förbrukningen. Gången är som en bensinare och den drar fint uppåt 4000 varv även om man mycket sällan är där.

 

Känslan är såklart oslagbar i en gammal mysig maskin, men det är kul att tekniken kommit så långt för vardagsbruk.

 

Kul också att läsa om gamla tider, det är nog många som skulle reagera om man pratar om att elda under motorn eller värma oljan och hälla i den före start...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

 

Kul också att läsa om gamla tider, det är nog många som skulle reagera om man pratar om att elda under motorn eller värma oljan och hälla i den före start...

Nu är ju 1986 gamla tider 😜, men det var en kall vinter även i mälardalen. Kommer ihåg att vid dagens slut vid ett vägarbete så ställdes alla maskiner gränsle på rad över en rejäl sträng med glödande kol som var täckt med korrugerad plåt. Motorvärmare XXL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mange249:

Det som är imponerande med de nya motorerna är hur förfinade de är och hur bra de använder bränslet. Har en 3L rak sexa i min 330d med 245hk och 520nm. Den startar på 1-2 varv på startmotorn och prestandan är Mycket bra, så även förbrukningen. Gången är som en bensinare och den drar fint uppåt 4000 varv även om man mycket sällan är där.

Njut så länge det varar, någon av de hundraelva sensorerna går nog snart sönder ska du se. Då är det bara att hala fram kortet och åka till Verkstaden som är uppkopplad mot Stuttgart....🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här är riktiga grejer, garanterat fritt från all typ av elektronik.

Går på alla typer av diesel, eldningsolja och möjligen även på sillolja, tran och alla typer av förnyelsebara biobränslen.

Haver varit behjälplig vid körning av en tändkula som vi körde på smält Norskt margarin

Tuffade på bra men det luktade inte viol.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var riktigt liten, bara 5-6 år så där, hade vi en 5 hk Bruce tändkula i en snipa. Seffle hette den kanske egentligen. Byggdes av Bruce`s i Säffle. Trots att det var så himla längesedan minns jag den väldigt väl. Den kunde gå nästan hur sakta som helst och när pappa skulle lägga till på tomgång och vevade på ställbara propellern trodde jag alltid den skulle stanna, men icke sa nicke🙂

Minns också kaffe burken (de var av plåt då... sådana som man kunde spänna ett snöre mellan och prata med varandra i) som han brukade sätta över kulan ibland så vi inte skulle bränna oss.

Det fanns ingen motorhuv e.dyl. Efter att han värmt den med gasolbrännaren startade han den genom att trycka svänghjulet bakåt med foten så startade den på tillbakavägen.

Full speed var dock inte så behagligt, då vibrerade hela båten så det gick som små vågor på vattnet i kölsvinet, men i lagom skrovfart gick den väldigt fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

När jag var riktigt liten, bara 5-6 år så där, hade vi en 5 hk Bruce tändkula i en snipa. Seffle hette den kanske egentligen. Byggdes av Bruce`s i Säffle. Trots att det var så himla längesedan minns jag den väldigt väl. Den kunde gå nästan hur sakta som helst och när pappa skulle lägga till på tomgång och vevade på ställbara propellern trodde jag alltid den skulle stanna, men icke sa nicke🙂

Minns också kaffe burken (de var av plåt då... sådana som man kunde spänna ett snöre mellan och prata med varandra i) som han brukade sätta över kulan ibland så vi inte skulle bränna oss.

Det fanns ingen motorhuv e.dyl. Efter att han värmt den med gasolbrännaren startade han den genom att trycka svänghjulet bakåt med foten så startade den på tillbakavägen.

Full speed var dock inte så behagligt, då vibrerade hela båten så det gick som små vågor på vattnet i kölsvinet, men i lagom skrovfart gick den väldigt fint.

Var det så modernt att din far värmde med gasol? Det är ju nästan tempus nutid. 
Jag minns att gubbarna värmde med blåslampa, och det var ju en ritual i sig att få fjutt på en sådan.

Jag minns en fiskargubbe som kom och sålde skaldjur och plattfisk. Han hade en traditionell bohusjulle med tändkulemotor, som sedan byttes mot något annat, minns inte vad, men det var inte längre samma sak, det lät inte ”fiskebåt” om den längre. Kaffeburken i detta fallet användes som skydd över avgasröret. Ibland kom fiskargubben i en platteka, en doris, med en utombordare, en tvåcylindrig boxermotor, kan ha varit Electrolux? Albin? Jag har iallafall sett likadana motorer på landbacken, då apterad att driva en brandpump. Sista gången jag såg denna mannen kom han landvägen på flakmoped, då var han inte mer än 65 år men såg ut som han var minst 100+. Det hårda livet ute på fiskebankarna tog hårt på kroppen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Zwen:

Njut så länge det varar, någon av de hundraelva sensorerna går nog snart sönder ska du se. Då är det bara att hala fram kortet och åka till Verkstaden som är uppkopplad mot Stuttgart....🤪

Så länge det finns sensorer kvar i Stuttgart som de kan skicka....

 

Hörde på Bosse Bildoktorn för några år sedan när en ledsen bilägare ringde in o undrade om det fanns någon räddning för älskade välvårdade gamla Merca. En elektronikbox hade gått sönder o den fanns inte som reservdel. Det enda råd han fick från verkstaden var att bogsera den till skroten.

 

Våra moderna bilar kommer tyvärr aldrig att bli älskade veteranbilar oavsett hur välskötta de är. Elektronikenheterna kommer inte att finnas för att hålla dem igång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Zwen:

När jag var riktigt liten, bara 5-6 år så där, hade vi en 5 hk Bruce tändkula i en snipa. Seffle hette den kanske egentligen. Byggdes av Bruce`s i Säffle. Trots att det var så himla längesedan minns jag den väldigt väl. Den kunde gå nästan hur sakta som helst och när pappa skulle lägga till på tomgång och vevade på ställbara propellern trodde jag alltid den skulle stanna, men icke sa nicke🙂

Minns också kaffe burken (de var av plåt då... sådana som man kunde spänna ett snöre mellan och prata med varandra i) som han brukade sätta över kulan ibland så vi inte skulle bränna oss.

Det fanns ingen motorhuv e.dyl. Efter att han värmt den med gasolbrännaren startade han den genom att trycka svänghjulet bakåt med foten så startade den på tillbakavägen.

Full speed var dock inte så behagligt, då vibrerade hela båten så det gick som små vågor på vattnet i kölsvinet, men i lagom skrovfart gick den väldigt fint.

Det där känner jag igen, för många år sen hade svågern en Skandia på 10hk som startades på samma sätt med foten på svänghjulet fast han använde startpatroner och ingen gasol och jag vill minnas att det räckte.

 

500337.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Makro:

Det där känner jag igen, för många år sen hade svågern en Skandia på 10hk som startades på samma sätt med foten på svänghjulet fast han använde startpatroner och ingen gasol och jag vill minnas att det räckte.

På gamla diesellastbilar (typ 50-tal) satt det en kallstartanordning. Det var en behållare där man stoppade in en "startpilot", tryckte "ett spjut" rätt igenom behållaren så den punkterades å sen pumpade man in innehållet i insuget samtidigt som man körde med startmotorn. Startpiloten innehöll ren eter som var lättantändlig.

 

Det syns på bilden att denna patron är punkterad i botten där spjutet gått igenom.

 

bild.png.777a6de83742a7b9c70e71fc1b1a861e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-10 vid 19:36 skrev Zwen:

Njut så länge det varar, någon av de hundraelva sensorerna går nog snart sönder ska du se. Då är det bara att hala fram kortet och åka till Verkstaden som är uppkopplad mot Stuttgart....🤪

Sensorerna kostar ofta några hundralappar och diagnostiseras med min obd2-dongel för ca 150kr... 

 

Jag håller med om att elektronik inte åldras väl, men tittar man över 30k mil drift på en bilmotor är servicebehovet i snitt sannolikt klart lägre idag än förr. 

 

Jag tror att det är lite av en generationsfråga. Många yngre trivs med de nyare lösningarna och blir vassare på elektroniken. Medan de äldre har bättre kunskap kring det mekaniska och sannolikt även helheten (utöver elektroniken). Jag har mekat en del med både nytt och gammalt och ser charm på båda sidor:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...